Gå til innhold

Ny harddisk, trenger hjelp ide eller sata?

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg 1 eller 2 harddisker som jeg kan putte inn i PC-en, altså ikke ekstern hhd. Harddisken skal være helst 1 TB(hvis det finnes da, hvis ikke går 750GBgreit) . Skal være rask og ganske så stille.

Men har rett og slett ikke peiling på noe annet. Som f.eks. om jeg har IDE eller SATA? Noen har sagt at jeg kan åpne PC-en og se hva slags ledninger som leder til harddisken for å sjekke om det er IDE eller SATA.. men skjønte ikke så mye av det. Lasta ned et program for å sjekke det og tror det er IDE jeg har.. bilde: http://bildr.no/view/105652

Er det noe annet jeg trenger å vite når jeg skal kjøpe faststående hdd? Må jeg f.eks kjøpe noen vifter eller noe så det ikke blir for varmt?

Og kan noen være snille å finne en bra harddisk til meg? med de kravene som står over..

Endret av loevl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En Dell PC, relativt ny, med socket 775 og ICH6. Da har den SATA.

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

9522879[/snapback]

hm PC-en er ikke så ny:P Fikk den for 3 år sia, i desember 4 år siden... men tenkte på det første bilde der.. så står det jo IDE\diskWDC_osv.. så betyr ikke det at det er IDE?

Men er du sikker på at det er SATA? siden har ikke så veldig lyst til å kjøpe feil..

Lenke til kommentar

Når du skal koble til inni PCen så er det kjekt å vite forskjellen på PATA og SATA. Henholdsvis:

kabler.jpg

Den brede grå er PATA og den smale røde er SATA. Den røde er å foretrekke. Den røde skal stå i porter som ser slik ut:

300px-SATA_ports.jpg

(De finnes i andre farger også, samt utgaver med litt mer plast rundt.) Se om du ser minst en ledig SATA port på hovedkortet. Hvis du gjør det så skal alt være i orden. Ellers så kan det være kjekt å lese litt i SATA-guiden for å bli kjent med hva det er snakk om.

Lenke til kommentar

okei=D så da har jeg SATA.. men lurer på om det er bedre med mye mb, sånn når det gjelder 8 mb, 16mb og 32mb?

Hvis det er best med 32 så tenkte jeg på en av disse 3

https://prisguiden.no/product.php?productId=76177 SG

https://prisguiden.no/product.php?productId=77640 WD

https://prisguiden.no/product.php?productId=60818 Hitachi Deskstar

Noen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt her? er usikker pga støy nivå og varme ol.

Men er det sånn at jeg trenger en ekstra vifte eller noe hvis jeg skal sette inn 1 Harddisk?

hvis noen andre som finner en bedre hdd enn det som står der så kom med det;)

Lenke til kommentar

De harddiskene er ganske like både på ytelse, støy og varme. Antall MB cache har litt å si men ikke voldsomt. Det er andre faktorer som firmware og mekanikk som også har mye å si og de står ikke nevnt. Den med mange MB behøver altså ikke å være best bare på grunn av antall MB.

Normalt trenger man ikke vifte for å sette inn en harddisk ekstra men det kommer veldig an på kabinettet og eksisterende luftomstrømning der du skal sette harddisken. Det er lurt å sette harddisken sånn at det er godt med luft både over og under den og det er god utlufting. Hvis det blir trangt så kan vifte være nødvendig.

Ellers så følger det ikke med SATA-kabel med harddisker så du må sjekke om det fulgte med PCen eller kjøpe det i samme slengen.

Lenke til kommentar
Når du skal koble til inni PC-en så er det kjekt å vite forskjellen på PATA og SATA. Henholdsvis:

kabler.jpg

Den brede grå er PATA og den smale røde er SATA. Den røde er å foretrekke. Den røde skal stå i porter som ser slik ut:

300px-SATA_ports.jpg

(De finnes i andre farger også, samt utgaver med litt mer plast rundt.) Se om du ser minst en ledig SATA port på hovedkortet. Hvis du gjør det så skal alt være i orden. Ellers så kan det være kjekt å lese litt i SATA-guiden for å bli kjent med hva det er snakk om.

9524257[/snapback]

Har sånn tynn kabel, den er blå hvis det har noe å si, og det er en leding "inngang" ved siden av som jeg kan puttet en ny i.

De harddiskene er ganske like både på ytelse, støy og varme. Antall MB cache har litt å si men ikke voldsomt. Det er andre faktorer som firmware og mekanikk som også har mye å si og de står ikke nevnt. Den med mange MB behøver altså ikke å være best bare på grunn av antall MB.

Normalt trenger man ikke vifte for å sette inn en harddisk ekstra men det kommer veldig an på kabinettet og eksisterende luftomstrømning der du skal sette harddisken. Det er lurt å sette harddisken sånn at det er godt med luft både over og under den og det er god utlufting. Hvis det blir trangt så kan vifte være nødvendig.

Ellers så følger det ikke med SATA-kabel med harddisker så du må sjekke om det fulgte med PC-en eller kjøpe det i samme slengen.

9524521[/snapback]

ok.. fikk ikke med en SATA-kabel, men bestiller bare en med.

Men er det noe man kan gjøre for å feste hdd i kabinettet? siden er usikker på om det er plass.. eller det er et rom ved siden av der den andre hdd står nå, men kan være litt vanskelig og få den inn ditt, må kanskje skru opp.. noe som jeg ikke har så fryktelig lyst til, men som sagt, er det noe man kan gjøre/kjøpe for å få harddisken til å sitte fast et sted i PC-en?

Lenke til kommentar

Dell PC-er pleier å være greie å ha med å gjøre når man skal sette inn disker. Disken monteres på noen sleider, man bare dytter endene litt inn for å løsne låsen og drar disken ut.

Du finner ekstra sleider inne i kabinettet. Disse skrur du fast i disken og så dytter du den inn på en ledig plass.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal kjøpe denne:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...55;c:36376;r:pg

men det står:

* Size: 3.5 inches

* Capacities: 1 TB

* 750 GB

* Speed: 7,200 RPM

* Interfaces: SATA 3.0 GB/s

* Seek Time: 8.5 ms read

* 9.2 ms write

hvorfor står det 750 GB? er det ikke 1 tb harddisk? og hvilken kabel/ledning trenger jeg og kjøpe ekstra?

Endret av loevl
Lenke til kommentar

Den disken finnes i utgaver med 1TB og 750GB, jeg tror nettbutikken har vært litt for kjapp til å klippe og lime info fra produsentens hjemmeside og dermed fått med begge kapasitetene i beskrivelsen. Både produktnummeret og prisen indikerer at det er 1TB-utgaven som er til salgs der. Søker du på produktnummeret får du bare treff på 1TB-utgaven. I følge Hitachi selv har 750GB-disken et annet produktnummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...