Gå til innhold

Trenger hjelp til å skaffe rele' til NAD 2600


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en eldre NAD 2600 som jeg bruker som subforsterker.

 

I det siste har jeg plagdes med at ene utgangen ramler bort. Dette problemet har jeg lokalisert til beskyttelses-rele'-et som ligger over denne utgangen, og skal visst være et ganske vanlig problem på mange NAD- produkter. :)

 

Jeg ønsker å bytte dette selv, men har problemer med å finne tilsvarende. Det er produsert av Taiko, er stemplet AC: 130V/10A / DC: 30V/10A på den ene siden, mens det på den andre siden er stemplet 2405U KFN, og på toppen er det trykket inn PX. Størrelsen er ca 25x20x20mm.

 

Rele'-et er loddet på et kretskort, og jeg kan lodde det av og måle avstanden mellom pinnene hvis dette også er opplysninger som behøves. (Håper å slippe da jeg er redd det blir nok et demontert prosjekt som blir liggende på ukes/månedsvis :blush: )

 

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AC: 130V/10A / DC: 30V/10A

Dette er sannsynligvis belastningsstrømmen som reléet kan tåle. Du kan finne et som tåler ca likt eller mere.

 

Det du i tillegg trenger å vite er spolespenningen, enkleste måte å finne det, hvis det ikke står noe sted, er å måle det mens forsterkeren er på (uten å kortslutte noe...)

 

(Dette forutsetter da at det er et vanlig relé som blir styrt av en kontrollkrets, og ikke et spesialrelé med innebygde kontrollkretser.)

Lenke til kommentar

Dersom det er en vanlig feil på NAD produkter ville jeg også vurdert å sende de en mail og høre om de vet om tilsvarende komponent som kan brukes. :)

 

Det finnes ganske mange pinnekonfigurasjoner på relèer, så det ekke sikkert det er lett å finne noe som passer rett i printkortet, men i så fall kan man jo ofte lodde på korte ledninger.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Det er en vanlig feil, finner den ofte ved søk på nett.

 

Har sendt mail til HiFiklubben (som vel er importør enda), men har dårlig erfaring med hjelp derfra fra noen år tilbake. Hadde en 304 på reperasjon på et lokalt verksted, men de fikk ingenting fra HiFiklubben, så det endte med at jeg solgte den for et par hundringser som ødelagt/reperasjonsobjekt.

 

Får håpe på bedre behandling nå, da. :)

Lenke til kommentar
Det originale releet er utgått fra nad

Hos elfa kan du kjøpe rele

 

www.elfa.se  feks: artnr: 37-220-22

 

Dette relet kan feks monteres/limes på bakveggen inne i forsterkeren, og strekke ledninger til der det gamle releet satt.

Bytt begge 2 med det samme du driver på med det

9523861[/snapback]

 

Takker og bukker! :thumbup:

 

Skal få bestillt og byttet begge.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...