Dragavon Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Ikkje ta dette ille opp stig. Det er tydelig at du har stor kunnskap og erfaring på det du snakker om. Og eg har sjølv hatt PC med Intel-hovedkort, og kan skrive under på at noe mere stabilt kan man knapt få. Men eg begynner å bli drita lei det evinnelige maset ditt om nettverkskontrollere og støtte for mer eller mindre obskure operativsystem nå. Du har fått formidlet poenget ditt veldig godt. Nå begynner det å bli slitsomt. Dersom man absolutt vil diskutere nettverkskontrollere kan man gjøre det i forum - nettverk. Endret 10. oktober 2007 av Dragavon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ikkje ta dette ille opp stig. Det er tydelig at du har stor kunnskap og erfaring på det du snakker om. Og eg har sjølv hatt PC med Intel-hovedkort, og kan skrive under på at noe mere stabilt kan man knapt få. Men eg begynner å bli drita lei det evinnelige maset ditt om nettverkskontrollere og støtte for mer eller mindre obskure operativsystem nå. Du har fått formidlet poenget ditt veldig godt. Nå begynner det å bli slitsomt. Dersom man absolutt vil diskutere nettverkskontrollere kan man gjøre det i forum - nettverk. Personlig synes jeg det er en forfriskende avveksling fra det evinnlige fokuset på klokking som er på hovedkort. Hverken i anmeldelser eller forum fokuseres det på mye annet enn megden features og klokkingsegenskaper. Det er greit med litt fokus på andre aspekter av et hovedkort også. AtW Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Men eg begynner å bli drita lei det evinnelige maset ditt om nettverkskontrollere og støtte for mer eller mindre obskure operativsystem nå. Du har fått formidlet poenget ditt veldig godt. Nå begynner det å bli slitsomt. Ikke ta dette ille opp, men GNU/Linux begynner å få mer og mer fotfeste. Dell satser hardt på GNU/Linux nå, og de gjør det tydeligvis bra nok til at de utvider linux-satsingen deres. Og BIOS-oppdateringer på nye laptop-er kan nå gjøres direkte i GNU/Linux, også de som normalt ikke leveres med GNU/Linux. I tillegg begynner flere PC-produsenter å gå i Dell sine fotspor. Så det er ikke obskøre OS vi snakker om her. I flere tester jeg har lest her på hw.no har komponenter blitt testet i GNU/Linux. Men, når det gjelder topic, altså X38, får vi vel bare vente på at alle produsenter kommer med sine alternativer. Så kan vi sammenligne kortene mot hverandre og se. Synes faktisk det er ganske viktig å også ha dette fokuset. Da jeg skulle skaffe meg et Core2-hovedkort i fjor brukte jeg lang tid på å finne et brukbart alternativ. Det så ikke ut til at jeg kunne bruke ett eneste Core2-hovedkort, da hovedkortet måtte være 100% kompatibelt med FreeBSD/OpenBSD. Da falt alle hovedkort med f.eks. nettverkskontrollere fra Realtek/Marvell bort, da de kontrollerne var såpass nye at de manglet støtte. Til slutt fant jeg ett som var kompatibelt, men ikke uten strev. Det hovedkortet var til gjengjeld svært godt støttet, har vist seg å være dønn stabilt, og blant kremen av hovedkort. Det var et MSI 975X Platinum PowerUp Edition, og tilfredsstilte alle de krav jeg satte. Det er sikkert noen der ute som er i samme situasjon som jeg var den gangen, og også de bør kunne få glede av ny teknologi. Edit: Dersom man absolutt vil diskutere nettverkskontrollere kan man gjøre det i forum - nettverk. Siden jeg snakker om nettverkskontrollere som er integrert på hovedkortet, er dette absolutt relevant for denne tråden. Endret 10. oktober 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 fint for dere da, for meg er tråden slik den har vore de siste dagene fullstendig ødelagt når det gjelder å følge med på nyheter om X38-kort. Som vel er det tråden skal handle om..... Men nå kan eg jo fjerne den fra mine innlegg Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vi snakker jo om X38 baserte hovedkort, men med et litt annet fokus enn på klokking... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vi snakker jo om X38 baserte hovedkort, men med et litt annet fokus enn på klokking... Du sier ingenting om X38, men om nettverk og Unix-støtte......... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Du sier ingenting om X38, men om nettverk og Unix-støtte......... ...for X38 baserte hovedkort. Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Åh, jeg er så lei pratet om unix på fritida, har jobbet med det hver dag i over 3 år (det og Oracle)... gleder meg som regel til å komme hjem til min kjære m$ windows xp og gjøre mange andre ting som ikke er mulig på en unix maskin. Maskinen på jobb har 16 GB RAM og ørten prosessorer, maskinen kjører Linux og har neppe realtek/marvell nettverkskontroller :!: . Jeg tror neppe X38 brikkesettet er særlig aktuelt for unix/linux bruk uansett, med sin crossfire-støtte, pci-e 2.0 og overklokkingsvennlige hovedkort. Målgruppen er nok en helt annen. Ærlig talt er jeg enig i at denne diskusjonen om unix og nettverk ikke helt hører hjemme i en tråd som denne. Som nevnt tidligere får man ikke i både pose og sekk når det gjelder hovedkort... og dette hovedkortet er overhodet ikke rettet mot stort annet enn gamere. ...for X38 baserte hovedkort.hvor? :!: Endret 10. oktober 2007 av Pestilence Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ærlig talt er jeg enig i at denne diskusjonen om unix og nettverk ikke helt hører hjemme i en tråd som denne. Som nevnt tidligere får man ikke i både pose og sekk når det gjelder hovedkort... og dette hovedkortet er overhodet ikke rettet mot stort annet enn gamere. Så fordi alle hovedkort har ulemper, så hører det ikke hjemme å diskutere ulempene? Dette hadde ikke vært så umulig å gi folk i både pose og sett, til tross for det så insisteres det på å levere dritt når det gjelder databehandling/IO, jeg stemmer for at begrepet EDB relanseres, så man får fokusert på hva en PC skal gjøre AtW Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Joda, det var fint at dere tok opp dette med manglende implementering av broadcom/intel nettverkskontrollere. Det ga meg ett lite lys, og det er jeg takknemlig for. Men dersom man skal diskutere nettverk/onbord lydkort ulemper på alle X38 kortene som lanseres tror jeg neppe vi får tid til stort annet... Endret 10. oktober 2007 av Pestilence Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Så Stigfjell, jeg vil ikke merke noe forskjell i Windows med gaming og litt overklokking som fokus? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg tror neppe X38 brikkesettet er særlig aktuelt for unix/linux bruk uansett, med sin crossfire-støtte, pci-e 2.0 og overklokkingsvennlige hovedkort. Målgruppen er nok en helt annen. Ærlig talt er jeg enig i at denne diskusjonen om unix og nettverk ikke helt hører hjemme i en tråd som denne. Som nevnt tidligere får man ikke i både pose og sekk når det gjelder hovedkort... og dette hovedkortet er overhodet ikke rettet mot stort annet enn gamere.Forgjengeren 975X var meget godt egnet for Linux/UNIX, det kan jeg skrive under på. Og når støtte for sørside er på plass (om det ikke er det allerede) bør forutsetningene ligge godt til rette for at dette også skal gjelde X38/X48, hvis da ikke hovedkortprodusentene har skiftet totalt fokus siden 975X var aktuell. For X38 tar jo opp arven etter 975X.Så Stigfjell, jeg vil ikke merke noe forskjell i Windows med gaming og litt overklokking som fokus?Hvis klokking er det viktigste for deg, du bruker Windows, og er fornøyd med lydkvaliteten på f.eks. Realtek kodek (eller kjøper deg et dedikert lydkort), og ikke bryr deg om å ha den beste nettverkskontrolleren, skal du selvfølgelig kjøpe det hovedkortet som oppfyller de momentene du setter i fokus, nemlig klokking og gaming. Og det respekterer jeg naturligvis. Det som er poenget mitt, er at jeg synes det er synd hovedkortprodusentene ikke vil bruke de beste kvalitetskomponentene på sine toppkort, som X38 baserte hovedkort jo er. Og siden jeg hadde litt av en utfordring med å finne det riktige Core2-hovedkortet for mitt bruk i fjor, synes jeg det er viktig at også disse momentene blir tatt opp slik at andre som er i den situasjonen jeg var i kanskje får en lettere jobb med å velge riktig. Klokking er ikke akkurat et tema som ikke blir diskutert, føler vel heller at det er et gjennomgangstema i nesten alle slike tråder. Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det sies jo at X38 egentlig ikke bringer så mye nytt på bordet utenom PCIe-2. Hva hovedkortprodusentene velger å plassere av komponenter blir jo opptil de. Det er vel ingen grunn til at X38/48 ikke skal bli ett fullverdig og stabilt brikkesett for Unix/Linux plattformen heller, eller hva? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Det er vel ingen grunn til at X38/48 ikke skal bli ett fullverdig og stabilt brikkesett for Unix/Linux plattformen heller, eller hva? Nei, hovedkort basert på X38/X48 kommer selvfølgelig til å bli vurdert når jeg får råd til å bygge opp en multimediaboks på lik linje med andre alternativer. Mine krav ligger fast. Nå har imidlertid offisiell informasjon fra Intel om X38 endelig kommet på nettsidene til Intel. Og hvis informasjonen jeg har sett blir stående, er det nå klart at X38 ikke vil erstatte 975X fullt og helt. På listen over server/workstation chipset fra Intel er ikke X38 listet opp, noe 975X, 955X, 925X og 875P er. Altså, X38 er ene og alene rettet inn mot hjemmeentusiast-markedet. Som man også ser av informasjonen her er det i teorien mulig å utvikle et 975X hovedkort med støtte for 2 fysiske prosessorer som tar opp hver sin sokkel. Vet ikke om det har blitt gjort, men 975X støtter i hvert fall dette ifølge informasjonen på denne siden. Det betyr at det er meget sannsynlig at Intel med hensikt vil forhindre at PCI-E x16 portene på X38 baserte hovedkort blir brukt til noe annet enn skjermkort, noe som flere har rapportert er mulig med 975X baserte hovedkort. Endret 10. oktober 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Så fordi alle hovedkort har ulemper, så hører det ikke hjemme å diskutere ulempene? Dette hadde ikke vært så umulig å gi folk i både pose og sett, til tross for det så insisteres det på å levere dritt når det gjelder databehandling/IO, jeg stemmer for at begrepet EDB relanseres, så man får fokusert på hva en PC skal gjøre AtW Nå er det faktisk bare Stig og deg selv som "forsvarer" denne diskusjonen, mens det er flere som er enig med meg. Så eg foreslår at dere "seriøse" EDB-brukere tar diskusjonen deres ett annet sted..... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Nå er det faktisk bare Stig og deg selv som "forsvarer" denne diskusjonen, mens det er flere som er enig med meg. Så eg foreslår at dere "seriøse" EDB-brukere tar diskusjonen deres ett annet sted..... Det må være lov å diskutere andre ting enn hva "flertallet" diskuterer også. Håper ikke forumet blir "de som ikke er enig med oss har ikke noe her å gjøre". Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det må være lov å diskutere andre ting enn hva "flertallet" diskuterer også. Håper ikke forumet blir "de som ikke er enig med oss har ikke noe her å gjøre". Naturligvis kan du det. Men å diskutere nettverkskontrollere generelt og driverstøtte i Unix/Linux/whatever som dere gjør hører hjemme ett annet sted på forumet. Eg begynte å følge med på denne tråden fordi det ble postet nyheter om nye X38-hovedkort som kom på markedet, ikkje fordi det ble diskutert nettverkskontrollere her. Og det tror eg gjelder omtrent samtlige utenom deg og ATW. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Naturligvis kan du det. Men å diskutere nettverkskontrollere generelt og driverstøtte i Unix/Linux/whatever som dere gjør hører hjemme ett annet sted på forumet. Eg begynte å følge med på denne tråden fordi det ble postet nyheter om nye X38-hovedkort som kom på markedet, ikkje fordi det ble diskutert nettverkskontrollere her. Og det tror eg gjelder omtrent samtlige utenom deg og ATW. Diskusjonen er faktisk relatert til de valg hovedkortprodusentene har gjort på sine X38-baserte hovedkort som hittil har kommet, derfor er det relevant for denne tråden. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 IKKJE NÅR DET TAR FULLSTENDIG OVER Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Føler egentlig ikke at det er så mye mer å diskutere i denne omgang. Nå har det kommet ut en del fakta på bordet om X38, og ting har blitt litt klarere. Ikke alle produsenter har kommet ut med sine alternativer enda. Men hvis man skal få det hele og fulle bildet, må man nok vente lenger enn et par dager. Vi kan vel nå konstatere at nåværende X38 baserte hovedkort primært er ment for gamere og overklokkere. Det er greit, vi får vel ikke gjort så mye med det nå. Det jeg håper på, er at vi andre også får passende X38 baserte hovedkort å velge imellom. Setter min lit til Intel og Supermicro. Hvis ikke, får vi som vektlegger stabilitet og kvalitet heller se på Xeon hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå