Gå til innhold

Hvem venter på X38?

Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt noe problemer med Realteks nettverksløsninger, og jeg har hatt mange av de.  :)

9618138[/snapback]

Har sett flere eksempler på at Realtek sine nyeste løsninger ikke kan brukes. Det så jeg tydelig i fjor da jeg lette etter et passende Core2 hovedkort. De fleste P965 hovedkort brukte kontrollere fra enten Marvell eller Realtek som ikke var støttet i det OS jeg skulle bruke. Og på jobben sto det en maskin med et Realtek kort. Denne maskinen var ganske så ustabil, og det var nettverket som var problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri hatt noe problemer med Realteks nettverksløsninger, og jeg har hatt mange av de.   :)

9618138[/snapback]

Har sett flere eksempler på at Realtek sine nyeste løsninger ikke kan brukes. Det så jeg tydelig i fjor da jeg lette etter et passende Core2 hovedkort. De fleste P965 hovedkort brukte kontrollere fra enten Marvell eller Realtek som ikke var støttet i det OS jeg skulle bruke. Og på jobben sto det en maskin med et Realtek kort. Denne maskinen var ganske så ustabil, og det var nettverket som var problemet.

9618266[/snapback]

Maskinen var sikkert ustabil fordi du brukte Linux :!:

Lenke til kommentar
Da var det sikkert brukerfeil  :whistle:

9620087[/snapback]

Det var det ikke, nei. Det fungerte heller ikke å erstatte nettverkskortet med et annet heller, enda man avinstallerte på vanlig måte.

Men uansett synes jeg ikke det er for mye forlangt at hovedkortprodusentene gjør det til en standard å benytte kvalitetskontrollere fra Intel eller Broadcom på nettverk. Der er i hvert fall Intel og Supermicro gode. Blir spennende når X38 blir lansert og vi får se grundige tester av X38 baserte hovedkort. X38 er et high-end chipset, og da bør man bruke high-end komponenter. Det kan man ikke si om Realtek og Marvell.

Edit: helst burde det vært mulig å designe sine egne hovedkort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Maskinen var sikkert ustabil fordi du brukte Linux 

9619951[/snapback]

Maskinen med Realtek nettverk var faktisk en Windows-maskin :p .

9619972[/snapback]

Da var det sikkert brukerfeil :whistle:

9620087[/snapback]

LOL! Legendarisk kommentar...

Har vært innom et utall hovedkort i løpet av de siste årene og har i likhet med mange andre her på forumet aldri hatt noen problemer med Marvell, Realtek eller Broadcom for den saks skyld.

Mange som besitter uvurderlig kompetanse på mange områder her på forumet og det er viktig å være lydhør dersom vi skal lære noe. Blir likevel litt spesielt å "disse" neste generasjon chipset før det engang er på markedet og vurdert av de rette instanser og syntes etterhvert at vi godt kan legge deler av denne diskusjonen død... ;)

Lets get on track...

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar
Maskinen var sikkert ustabil fordi du brukte Linux 

9619951[/snapback]

Maskinen med Realtek nettverk var faktisk en Windows-maskin :p .

9619972[/snapback]

Da var det sikkert brukerfeil :whistle:

9620087[/snapback]

LOL! Legendarisk kommentar...

Har vært innom et utall hovedkort i løpet av de siste årene og har i likhet med mange andre her på forumet aldri hatt noen problemer med Marvell, Realtek eller Broadcom for den saks skyld.

Mange som besitter uvurderlig kompetanse på mange områder her på forumet og det er viktig å være lydhør dersom vi skal lære noe. Blir likevel litt spesielt å "disse" neste generasjon chipset før det engang er på markedet og vurdert av de rette instanser og syntes etterhvert at vi godt kan legge deler av denne diskusjonen død... ;)

Lets get on track...

9620968[/snapback]

Ikke for å være frekk eller noe, men de som "aldr har hatt problemer" med marwell-kontrollere må jeg nesten bare anta heller ikke har så veldig høye krav til nettverkskontrolleren sin. Det er greit det, alle trenger jo ikek det samme, men det betyr ikke nødvendigvis at produktet er bra for alle, jeg har heller aldri hatt problemer med overklokking på noen chipset, men så klokker jeg heller ikke noe særlig...

AtW

Lenke til kommentar
Godt du vet hva du snakker om stigfjell... Fjollete kommentarer på et hk som har fått meget gode reviewer....og som jeg ikke tror du har testet, skjønner jeg simpelthen ikke poenget med...Har kjøpt dette for å teste å motbevise hva du hittil har sagt...

Jeg er fryktelig sær når det gjelder 'synsing' om hva enn det skulle være uten direkte kjennskap til det man uttaler seg om. Derfor måtte jeg svare på dette :D

9617087[/snapback]

Synes da det virker som om mr. stigfjell har veldig god peiling på hva han snakker om, selvom han kanskje er lovlig fanatisk, hehe. Er veldig greit med folk som kan opplyse om hvilke svakheter de ulike komponentene har, også får man selv vurdere om det er noe som er relevant for en selv. For mitt bruk har nok nettverkskontrolleren fint lite å si, men det er da greit å vite at det er forskjell på dem.

Lenke til kommentar
Kanskje dette har blitt off topic,men jeg er nysjerrig og vil vite hva slags ustabilitet noen opplever med Marvell/Realtec?

Tenkte med windows os.

9621085[/snapback]

Det var lenge elendig ytelse i Vista, det er bedre nå, men ikke bra, i tilegg til problemer med Jumboframes (dette var i XP)

AtW

Lenke til kommentar
Synes da det virker som om mr. stigfjell har veldig god peiling på hva han snakker om, selvom han kanskje er lovlig fanatisk, hehe. Er veldig greit med folk som kan opplyse om hvilke svakheter de ulike komponentene har, også får man selv vurdere om det er noe som er relevant for en selv. For mitt bruk har nok nettverkskontrolleren fint lite å si, men det er da greit å vite at det er forskjell på dem.

9621029[/snapback]

Hvis man mener at nettverkskontrollerne fra Marvell og Realtek er så bra, hvorfor blir ikke disse kontrollerne brukt i dyrere workstation/server hovedkort? Da snakker vi primært chipset ment for Xeon/Opteron. Ser man f.eks. på Xeon/Opteron hovedkort fra Asus blir det utelukkende brukt kontrollere fra Intel og Broadcom. Mitt følgende spørsmål er da om noen kan svare på det.

Lenke til kommentar
Vel, X38 ser ut til å bli for dyrt for meg! Så nå kjøper jeg ny PC om 2 uker: 680i brikkesett, 8800GTX, Q6600, 4GB RAM...

:)

9621093[/snapback]

Du skal ha det beste av det meste annet...men chipsetet (HK) er for dyrt?? :blink:

9621212[/snapback]

Neida, det er fin pris det! :p 1698,- for et Asus P5N32-E SLI på Komplett :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Neida, det er fin pris det! :p 1698,- for et Asus P5N32-E SLI på Komplett :)

9621232[/snapback]

Det synes jeg faktisk var litt i meste laget. De billigste X38 baserte hovedkortene ligger i det prissjiktet der.

9621241[/snapback]

Det har ikke noe med det å gjøre. Skal jeg ha DDR3 ram, X38 og et 9X kort når det kommer så blir det for dyrt for min del...

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Jeg har et ASUS P5B dlx wifi/app hovedkort. Jeg benytter den trådløse enheten fra Realtek da kjerringa blirs å gæærn på kablene mine (!). Denne enheten er svært sårbar for drivere har jeg funnet ut. Måtte rulle tilbake drivere som i tur og orden kommer gjennom Windows Update (Vista Ultimate). Det som skjedde var at ytelsen sank drastisk og båndbredden på internett forsvant stadig vekk.

På en anne side kom feilen tilbake med at nettet kutter ut, hard og tung belastning på nettverkskontrolleren sørget for at nettverket forsvant.

Ellers har den fungert ypperlig, og det var Vista som skulle til for at driverne kom på plass. XP nyttet ikke (kanskje det er gjort om nå). Kravet mitt er at enheten fungerer slik den skal, yter i følge kravspek og ikke minst er stabil. Værste jeg vet er driverproblematikk fordi produktet er dårlig. Da blir det svært mye å forholde seg til for en leverandør når de må rette opp i feil og mangler via drivere.

Det var min off-topic for dagen ;)

Selvin:

Du husker kanskje når DDR2 kom? Intel var svært raske med å ta i bruk teknologien. Det viser seg at ved klokking av X38 så kan det komme til sin rett å bruke DDR3 brikker, men hva du har å tjene på det kontra penger du bruker er kanskje ikke så mye. Over tid fikk DDR2 bedre tilgangstider og de ble langt bedre å jobbe med.

Jeg ville vært mer opptatt av hva slags komponenter som gir en stabil og god PC. Det er ikke gitt at dyre produkter gir bedre resultater. ASUS f.eks har sære hovedkort som man må stryke med hårene når det gjelder minnet.

Lenke til kommentar
For de som absolutt må ha intel/Broadcom- nettverk, hva med ett eller to slike?

Det ser forresten ut som Anus Maximus Formula bruker Marvell-kontrollere, ta en titt øverst på PCBen på dette bildet, til høyre for VIA- kontrolleren: Asus Maximus Formula

9622871[/snapback]

Nettkort er alltid et alternativ såklart, men det tar både kortplasser og penger, som man helst vil slitt om man ikke må. Eller kan det kanskje være mulig at marwell-brikkene er til sata-kontrolleren? De bruker gjerne marvell til det også (og de suger enda heftigere enn nettkontrollerene)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...