Gå til innhold

[løst]Villedende markedsføring av Netshop?

Anbefalte innlegg

Se på denne linken hos Netshop:NETSHOP/BESTITEST

Her har de altså skrevet med fete bokstaver: Best i test, plassert tre seksere på høyreside og en seierspalle med Netshop som nr.1 på venstre side. Javel tenker jeg, netshop er kåret til best i test. Men så viser det seg at det er noen produkter de selger som er kåret til vinnere i tester, og ikke netshop som er best i test.

Kanskje Netshop har misforstått noe? Uansett er det et banalt forsøk på å villede sine kunder.

Klippet fra Markedsføringsloven:

§ 3. Utilstrekkelig veiledning m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig.

Og hva er en imponerende pris? Kan noen definere for meg hva dette er? Et raskt søk her på prisguiden viser noen eksempler:

QPVision 42" LCD LD4280 : Netshop i skrivende stund 600 kr dyrere enn billigste webshop.

Panasonic TH-42PX70: Netshop i skrivende stund 724 kr dyrere enn billigste webshop.

Netgear HDXB101-100ISS: Netshop er i skrivende stund 366 kr dyrere enn billigste webshop.

En imponerende pris er med andre ord en sånn "midt på treet" pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pallen med Netshop på toppen virker som ulovlig markedsføring for meg.

Den gamle reklamen:

post-3851-1190122509_thumb.jpg

Med mindre aksjene deres er kåret til best i test så kan jo ikke setningen "testvinnere til imponerende priser" gjelde Netshop, men produktene som både de og andre selger.

Hvis ikke Netshop kan dokumentere hvor de (og ikke produkter som både de og andre selger) har blitt kåret best i test så ser det ulovlig ut for meg. Redigert: Jeg har nå gått gjennom arkivet til HW på leting etter Netshop på toppen av pallen i en av webshoptestene. Jeg kunne ikke finne Netshop på en eneste kvartalsvis eller årlig webshoptest, hverken på førsteplass, andre eller tredje i perioden helt tilbake til 2003.

Riktig klageinstans for villedende reklame er Forbrukerombudet. (NB. Ikke forbrukerrådet. Det noe annet)

Oppdatert: Den nye reklamen fra ca kl 14 i dag:

post-3851-1190122654_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å være billigere enn enkelte butikker/kjeder med lager i utlandet. De har i hvertfall dårlig kundeservice, og ikke minst lang leveringstid. Så på den annen side så kan det være en imponerende nok pris hvis man sammenligner med andre butikker med like bra "norsk" service for å si det slik.

Lenke til kommentar
Sier meg enig med V-by, jeg vil påstå at det kommer klart frem at det er produkter som har blitt kåret til best i test. :)

9518862[/snapback]

Skulle vel ikke være tvil om det,og skal det "flisespikkes" på slike ting så burde en muligens heller reagere på at webbutikker annonserer med at de er best i test og ikke sier at det var for 4-5 år siden :hmm:

Lenke til kommentar
Direkt link fyfy

9520281[/snapback]

Jeg har lagt ut både den gamle og den nye versjonen nå. Se lengre opp på denne siden.

Ca 3,5 time fra tråden startet til reklamen var endret er svært god respons etter min mening. Det er tydelig at de har noen som følger med på forumet og varsler om slike saker. Da er vel saken oppklart. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...