Bob_3 The Builder Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Enig med Dotten. Støtteordningen her til lands er såpass god, at hvilken som helst person skal greie å skrape sammen 261 kr i løpet av 2 år. Det er under 50 øre om dagen. Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 BT: krever valget i Bergen annulert Torstein Dale i RV mener altså at det er urettferdig at man må ha legitimasjon for å stemme og at dette ekskluderer byens fattige og rusmisbrukere. Er det virkelig for mye forlangt at man må legitimere seg i en slik sammenheng? Disse venstre-ekstreme partiene er flinke til å finne problemer ved alle etablerte ordninger, men jeg ser ikke at de samtidig presenterer et forslag til en alternativ løsning? Eller mener man at alle skal kunne stemme uten legitimasjon og at man på den måten mister all kontroll med om folk har avgitt stemme eller ikke? 9518347[/snapback] Det er da utrolig enkelt å presentere en løsning på problemet. Så enkelt at man knapt kan klandre Rødt for ikke å "point out the obvious." Det var faktisk nytt med dette valget at man krevde legitimasjon utenom valgkortet, og legitimasjon koster penger å skaffe seg. Dét er problemet, og det kan løses så enkelt som at hjemløse, narkotikaavhengige og andre fattige får legitimasjonen sponset. Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Selv rusmisbrukere har vel da pass? 9519033[/snapback] Er du klar over hvor mye pass har kostet? 990 kr! Det er MYE. Hvordan skal rusmisbrukere som ofte ikke har råd til mat ha råd til det? De skal riktignok sette ned prisen på pass her i landet nå, men ikke nok til at "alle" har råd til det... Prisen ble vel redusert til 450 kroner, tror jeg. Legger også til at dette ble annonsert i media først fredagen (tror jeg) før valget. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 @Dotten: Å kreve at fattige må spinke og spare for å få råd til legitimasjon så de får stemt er i praksis det samme som å avgiftsbelegge stemming. Det er et demokratisk problem. Å sponse et ID-kort til fattige og andre uten legitimasjon vil ikke koste store summer og det vil gi en demokratisk gevinst. Det skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 De må da ikke spinke og spare? De må skaffe 261,- i løpet av 2 år. Hvis ikke de har såpass kontroll, er det kanskje like greit at de ikke stemmer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Beløpet har INGENTING å si. Det er ikke lov å kreve penger for å stemme i Norge, uansett om det koster 261 eller 261 000. Dermed må dette løses på en annen måte. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 @Dotten: Å kreve at fattige må spinke og spare for å få råd til legitimasjon så de får stemt er i praksis det samme som å avgiftsbelegge stemming. Det er et demokratisk problem. 9528375[/snapback] Seriøst, i Norge bør det være pliktet for alle og enhver å kunne dokumentere hvem de er. Når det gjelder å "spinkle og spare", så nei. De må ikke det, dette er å ta ting fullstendig ut av proporsjoner. Med mindre de er avhengige av narkotika eller andre stoffer. Jeg tør nesten vedde på at jeg kjenner flere fattige og narkomane enn hva alle deltagerne i denne tråden til sammen (jeg gleder meg til å spørre dem om de virkelig ikke har ID kort liggende) gjør og det begynner å bli slitsomt når folk som Dahle presenterer så unyansert bilde av virkeligheten. Det virker så skremmende populistisk. De som må "spinkle og spare" må dette fordi pengene de skal bruke til mat og husly blir brukt på alkohol og narkotika. Om man bare gir dem et ID kort eller gir dem penger til IDkort så er resultatet det samme. Det er som å gi pengene til narkobaroner eller bryggeriene. For de fattige får i praksis mer enn nok til å klare seg og å spytte ut litt over 250 kroner som en engangsutgift i løpet av 2 år. Å ha identitetskort er et ansvar som bør ligge hos hver enkelt. Prisene på ID kort er ikke avskrekkende og ikke så høye at det bør bli støttet av stat eller kommune. Dahle kan med fordel slutte å bruke de fattige og rusmisbrukerne i sitt populistiske spill. Politikere tør vel ikke si han imot siden han spiller kortene på denne måten her (man kan jo bli ansett som ufølsom), men sant skal sies; Jeg får en guffen smak i munnen av den godeste Dahle når han går frem slik som han gjør. Fattige og andre trengende er ikke en brikke han kan bruke i sitt politiske spill på denne måten her. De er ikke så hjelpeløse idioter som han så gjerne liker å presentere dem som, for å sanke sine sympatistemmer. De fleste har IDkort og de som ikke har det får nok midler av staten til å anskaffe seg dette. Jeg ser for meg at Dahle etter neste valg krever omvalg fordi de fattige måtte ta bussen til stemmelokalet som lå så langt unna. For dette blir jo en utgift for å stemme. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 @Dotten: Å kreve at fattige må spinke og spare for å få råd til legitimasjon så de får stemt er i praksis det samme som å avgiftsbelegge stemming. Det er et demokratisk problem. 9528375[/snapback] Seriøst, i Norge bør det være pliktet for alle og enhver å kunne dokumentere hvem de er. 9528601[/snapback] Men det er det altså ikke. Når det gjelder å "spinkle og spare", så nei. De må ikke det, dette er å ta ting fullstendig ut av proporsjoner. Med mindre de er avhengige av narkotika eller andre stoffer. Jeg tør nesten vedde på at jeg kjenner flere fattige og narkomane enn hva alle deltagerne i denne tråden til sammen (jeg gleder meg til å spørre dem om de virkelig ikke har ID kort liggende) gjør og det begynner å bli slitsomt når folk som Dahle presenterer så unyansert bilde av virkeligheten. Det virker så skremmende populistisk. 9528601[/snapback] Dine bekjente er ikke alle narkomane og fattige. Det finnes mennesker i Norge som ikke har ID. De som må "spinkle og spare" må dette fordi pengene de skal bruke til mat og husly blir brukt på alkohol og narkotika. Om man bare gir dem et ID kort eller gir dem penger til IDkort så er resultatet det samme. Det er som å gi pengene til narkobaroner eller bryggeriene. For de fattige får i praksis mer enn nok til å klare seg og å spytte ut litt over 250 kroner som en engangsutgift i løpet av 2 år. 9528601[/snapback] Det er ikke sant. Mange fattige har ikke råd til stort mer enn mat og husly, å kreve at disse skal måtte bruke 260-311 kroner på ID for at de skal få stemme blir i mine øyne feil. Å få stemme er en rettighet som ikke skal koste penger. Om de bruker pengene sine på narkotika eller alkohol eller mat er irrelevant. Å ha identitetskort er et ansvar som bør ligge hos hver enkelt. Prisene på ID kort er ikke avskrekkende og ikke så høye at det bør bli støttet av stat eller kommune. Dahle kan med fordel slutte å bruke de fattige og rusmisbrukerne i sitt populistiske spill. Politikere tør vel ikke si han imot siden han spiller kortene på denne måten her (man kan jo bli ansett som ufølsom), men sant skal sies; Jeg får en guffen smak i munnen av den godeste Dahle når han går frem slik som han gjør. 9528601[/snapback] Her tar du mannen og ikke ballen. RV har fokusert på dette gjennom hele valgkampen. Å kalle dette for populisme er tull og tøys. Det er jo tydeligvis et reellt problem. Fattige og andre trengende er ikke en brikke han kan bruke i sitt politiske spill på denne måten her. De er ikke så hjelpeløse idioter som han så gjerne liker å presentere dem som, for å sanke sine sympatistemmer. De fleste har IDkort og de som ikke har det får nok midler av staten til å anskaffe seg dette. Jeg ser for meg at Dahle etter neste valg krever omvalg fordi de fattige måtte ta bussen til stemmelokalet som lå så langt unna. For dette blir jo en utgift for å stemme. 9528601[/snapback] Dette blir så dumt at jeg ikke gidder å kommentere det en gang. Poenget mitt er at så lenge man ikke har et nasjonalt ID-kort så kan ikke fattige bli pålagt en ekstrautgift til ID-kort i forbindelse med valg, uansett om de KAN spare sammen penger eller ikke. Å stemme skal være gratis. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hvorfor kan vi ikke bare tilby et gratis ID kort til de som trenger det,så kan alle stemme. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 For at jeg skal kunne stemme er jeg nødt til å ha et grunnlag for å gjøre et valg. For å gjøre dette valget må jeg følge med i aviser og på tv. Jeg ønsker nå å få refundert utgiftene jeg har hatt til dette som er en forutsetning for at jeg skal kunne stemme. Kanskje Torstein Dahle kan hjelpe meg også? Spøk til side: dette er jo et enkelt proiblem å løse: øremerk 300 kroner av første trygdeutbetaling til legitimasjon. Koster ikke en krone å gjennomføre, og da har alle legitimasjon til å få utbetalt trygd også. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Her tar du mannen og ikke ballen. RV har fokusert på dette gjennom hele valgkampen. Å kalle dette for populisme er tull og tøys. Det er jo tydeligvis et reellt problem. Jeg er da fullstendig klar over det og gjennom hele valgkampen har det blitt påpekt at det ved hvert valglokale vil bli utvist kjønn for om legitimasjonen er gyldig. Blant annet åpnet man for at man kunne ta med helsepersonell som kjenner til vedkommende for å gå god for dem. Men krisemaksimeringen tok ikke slutt av den grunn og nå fortsetter det etter valget. Fattige og andre trengende er ikke en brikke han kan bruke i sitt politiske spill på denne måten her. De er ikke så hjelpeløse idioter som han så gjerne liker å presentere dem som, for å sanke sine sympatistemmer. De fleste har IDkort og de som ikke har det får nok midler av staten til å anskaffe seg dette. Jeg ser for meg at Dahle etter neste valg krever omvalg fordi de fattige måtte ta bussen til stemmelokalet som lå så langt unna. For dette blir jo en utgift for å stemme. 9528601[/snapback] Dette blir så dumt at jeg ikke gidder å kommentere det en gang. Det er synd du syntes det er for dumt å kommentere når politikere stakkarsligjør fattige for å sanke stemmer. Du velger å slenge ut en slik kommentar som det der, som er forsøpling av en debatt. Er det noe du ikke ønsker å kommentere så ikke skriv noe, fremfor å slenge ut slik som dette. Dette er mennesker det er snakk om, som faktisk har verdighet. De er ikke sjakkbrikker folk som Dahle og Folkvord kan redusere og strippe for verdighet ved å fremstille dem på den måten de alltid gjør. Spesielt ikke for å sanke stemmer. Det skinner gjennom for de som kjenner realitetene her og gjennomskuer de grove overdrivelsene og krisemaksimeringene til blandt annet RV sine politikere. Det er intet mindre enn skammelig og det er på tide noen snakker de fattige sin sak når slike mennesker gjør sitt for å presentere et uriktig bilde av dem i media. Det er nedverdigende nok å være fattig om ikke de skal stakkarsligjøres på forsiden av Dahle og co. Å stemme skal være gratis. 9528720[/snapback] Å stemme har aldri vært gratis. Det går faktisk en god del penger med til bare å organisere er valg. Du tror vel ikke at pengene trylles frem? Hvorfor kan vi ikke bare tilby et gratis ID kort til de som trenger det,så kan alle stemme. Det blir ikke gratis. Pengene må hentes fra et eller annet sted. Enten fra andre formål (eldreomsorg, skole, take your pick) eller så må det skattes mer. Uansett betales det for, denne graitsillusjonen er det like greit å gi slipp på. De som sliter med å betale for ID kort er de som "velger" å bruke pengene på dop, alkohol og gambling. Så å øke støtten er som å øke pengene til de formålene. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Så staten har ikke nok penger til å tilby de fattigste her i landet gratis ID? Hvor mye penger er det snakk om? Endret 19. september 2007 av Feltherre Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Her tar du mannen og ikke ballen. RV har fokusert på dette gjennom hele valgkampen. Å kalle dette for populisme er tull og tøys. Det er jo tydeligvis et reellt problem. Jeg er da fullstendig klar over det og gjennom hele valgkampen har det blitt påpekt at det ved hvert valglokale vil bli utvist kjønn for om legitimasjonen er gyldig. Blant annet åpnet man for at man kunne ta med helsepersonell som kjenner til vedkommende for å gå god for dem. Men krisemaksimeringen tok ikke slutt av den grunn og nå fortsetter det etter valget. 9529081[/snapback] Det ble nevnt i ett brev fra Åslaug Haga til landets ordførere at "Det er de mange tusen valgmedarbeiderne som tar de endelige beslutningene ute i stemmelokalene. Vi presiserer at det er viktig å utvise skjønn fra deres side så lenge de føler seg trygge på at det er rett person som avgir stemme." Hva skjønn er blir ikke forklart nærmere. Altså er det strenge regler (man MÅ vise legitimasjon) og skjønn i ei salig blanding. Den fattige uten legitimasjon blir prisgitt den enkelte valgfunksjonærs skjønn. Altså forsvant ikke problemet. Dette blir så dumt at jeg ikke gidder å kommentere det en gang. Det er synd du syntes det er for dumt å kommentere når politikere stakkarsligjør fattige for å sanke stemmer. Du velger å slenge ut en slik kommentar som det der, som er forsøpling av en debatt. Er det noe du ikke ønsker å kommentere så ikke skriv noe, fremfor å slenge ut slik som dette. Dette er mennesker det er snakk om, som faktisk har verdighet. De er ikke sjakkbrikker folk som Dahle og Folkvord kan redusere og strippe for verdighet ved å fremstille dem på den måten de alltid gjør. Spesielt ikke for å sanke stemmer. Det skinner gjennom for de som kjenner realitetene her og gjennomskuer de grove overdrivelsene og krisemaksimeringene til blandt annet RV sine politikere. Det er intet mindre enn skammelig og det er på tide noen snakker de fattige sin sak når slike mennesker gjør sitt for å presentere et uriktig bilde av dem i media. Det er nedverdigende nok å være fattig om ikke de skal stakkarsligjøres på forsiden av Dahle og co. 9529081[/snapback] Det er ingen som stakkarsligjørse! RV påpeker at det er et problem at mange fattige ikke har ID og ikke har råd til ID og at de da følgelig blir fratatt stemmeretten sin (med mindre valgfunksjonæren kjenner dem). Er det mindre stakkarsligjøring at du snakker de fattiges sak ved å kalle andres engasjement for fattige for populisme? Hadde det vært bedre at mange fattige ble fratatt stemmeretten i ro og mak? Å stemme skal være gratis. 9528720[/snapback] Å stemme har aldri vært gratis. Det går faktisk en god del penger med til bare å organisere er valg. Du tror vel ikke at pengene trylles frem? 9529081[/snapback] For å omformulere så det jeg skriver ikke blir plukket opp av kverulantdelen av hjernen din: Å stemme skal ikke være en ekstrautgift Hvorfor kan vi ikke bare tilby et gratis ID kort til de som trenger det,så kan alle stemme. Det blir ikke gratis. Pengene må hentes fra et eller annet sted. Enten fra andre formål (eldreomsorg, skole, take your pick) eller så må det skattes mer. Uansett betales det for, denne graitsillusjonen er det like greit å gi slipp på. De som sliter med å betale for ID kort er de som "velger" å bruke pengene på dop, alkohol og gambling. Så å øke støtten er som å øke pengene til de formålene. 9529081[/snapback] Jada, noen av oss må betale skatt for at andre skal få gratis ID. Det er egentlig irrelevant om de som ikke har ID bruker opp pengene på dop og brennevin eller om de bruker opp pengene på mat eller aviser eller dasspapir. De har ikke ID fordi de ikke har behov for ID, å kreve at de skal bruke flere hundre kroner på ID bare så de skal få stemme er ikke riktig. Forsåvidt så har også narkomane og alkoholikere stemmerett. Hvordan narkomane kan bruke et ID-kort til knark må du nesten forklare meg. Jeg er klar over at Pass kan omsettes på det svarte markedet. Men jeg tviler sterkt på at et enkelt ID-kort kan omsettes på dette markedet. Men om du vet noe jeg ikke vet så Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jada, noen av oss må betale skatt for at andre skal få gratis ID. 9529261[/snapback] Sorry hvis du føler at jeg tar ting ut av konteksten eller noe, men det utsagnet der stoppa meg. Vi folk som greier å anskaffe oss ID skal vel ikke betale fordi andre personer ikke greier det? De pengene vi betaler i skatt nå, er jo allerede øremerket andre ting(skole,veier,osv), og for å gjennomføre forslaget, må man som Dotten sa, bruke de øremerkede pengene, eller øke skatten. Om så skatten økes med 1%, nekter jeg å betale det, hvis jeg får vite at det skal brukes til gratis ID-kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå