Me sjøl Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kan jeg kreve valget her annulert fordi jeg ikke liker resultatet? Det er jo faktisk mye av det samme som Dale her babler i. 9519193[/snapback] Er det nå det? Det han klager på er premissene for å stemme, ikke resultatet. (selv om kanskje det er det EGENTLIGE motivet ) 9519219[/snapback] Fra artikkelen: RV-leder Torstein Dahle (bildet) har sendt skriftlig klage til valgstyret i Bergen, som så må bringe den videre til Kommunal- og regionaldepartementet. Han har regnet ut at Miljøpartiet De Grønne (MDG) trolig har gått glipp av et bystyremandat. Partiet manglet etter hans beregninger 350 stemmer. Tror du han hadde brydd seg om han ikke hadde gjort denne utregningen? Hvordan kunne han vite dette, forresten? At MDG ville fått 350 flere stemmer, alle fra personer uten legitimasjon, høres rart ut, i alle fall når det i følge samme artikkel kun var 80 personer som ble avvist pga. mangel på legitimasjon i Oslo. Er det så mange flere stemmeberettigede uten legitimasjon i Bergen, og atpåtil så mange personer som ville stemme på MDG? Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Har ikke de fleste kommuner tilbud om gratis transport for eldre og uføre da allerede? I tillegg tilrettelegges det vel for forhåndsstemming på mange eldresentre, man har sågar en båt som kjører innom hver en øy langs kysten med ei stemmeurne. Da skulle det bare mangle at man ikke stiller med legitimasjon selv. 9519934[/snapback] Jada, og som vi alle vet er det jo ekstremt mange rusmisbrukere og uteliggere på små øyer langs kysten. Hva har dette med saken å gjøre? Poenget er at folk har RETT til å stemme, og ingen kan komme å nekte noen å stemme, uansett grunn. 9520055[/snapback] Poenget er at ingen blir nektet å stemme. Jeg nevner en del av disse ordningene som finnes for å illustrere hvor enkelt det er å stemme. Det eneste man altså må besørge selv er legitimasjon. Ja man har rett til å stemme, men man har da plikt til å legitimere seg. På samme måte har jeg f.eks. RETT på lønn. Men det betinger at jeg jobber. Altså, det at man har RETT til å stemme, betyr ikke at man har rett på å stemme når man velger å ikke følge de retningslinjene som er gitt for å avlegge sin stemme. Jeg har også rett til å kjøre på offentlig vei, men jeg har samtidig plikt til å ha gyldig førerkort når jeg kjører. Nytter ikke å si at fordi det er en rett å kjøre på offentlig vei så kan man ikke bli nekta uansett grunn. Denne argumentasjonen rundt "RETT til å stemme" henger rett og slett ikke på greip. På samme måte har man RETT til å stemme, men man har samtidig PLIKT til å legitimere seg. Jeg skjønner da fortsatt ikke at dette er så urimelig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja, man har plikt til å legitimere seg, og det er det ingen som benekter! Problemet er at flere blir fratatt sin stemmerett fordi de ikke har råd til legitimasjon! Så lenge vi ikke har noe nasjonalt ID-kort i Norge så skulle det bare mangle at staten legger til rette for at alle har mulighet til å stemme ved å tilby gratis legitimasjon. Man ønsker jo at alle skal kunne stemme, de fleste av oss ønsker i hvert fall det. Å sammenligne dette med lønn og førerkort blir noe søkt... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Du har for øvrig _ikke_ rett til å kjøre på offentlig vei, kjørerett er et privilegium. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Ja, man har plikt til å legitimere seg, og det er det ingen som benekter! Problemet er at flere blir fratatt sin stemmerett fordi de ikke har råd til legitimasjon! Så lenge vi ikke har noe nasjonalt ID-kort i Norge så skulle det bare mangle at staten legger til rette for at alle har mulighet til å stemme ved å tilby gratis legitimasjon. Man ønsker jo at alle skal kunne stemme, de fleste av oss ønsker i hvert fall det. Å sammenligne dette med lønn og førerkort blir noe søkt... 9523675[/snapback] Som sagt, om en gammel alkis ikke klarer å spare 311 kroner i løpet av et år, så tror jeg ikke viljen til å stemme er så stor allikevel. Dette er et oppkonstruert problem fra RV sin side. Man blir heller ikke fratatt stemmeretten om man ikke har legitimasjon som flere sier her. Mullah Krekar er blitt fratatt stemmeretten, han kan ikke stemme uansett hvor mye legitimasjon han har. En person som ikke har legitimasjon har IKKE mistet stemmeretten. Han har like mye rett til å stemme, men han får ikke stemme før han kan presentere legitimasjon eller få noen av stemmefunksjonærene til å gå god for ham. Dette har altså ingenting med å bli fratatt stemmeretten å gjøre. Jeg er forøvrig for et gratis nasjonalt ID kort, men dagens ordning er slett ikke urimelig på noen måte. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg må si at jeg sier meg enig med prinsippet til RV i dette tilfellet. Jeg vil faktisk gå så langt å innføre gratis kollektivtransport til og fra valglokalene på valgdagen slik at dette heller ikke skal være noen hindring. Det å stemme skal ikke handle om noe annet enn en persons meninger. Ikke hvorvidt han kan skrape sammen 70, 130 eller 1000 kroner. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 I praksis blir en fratatt stemmeretten. Det er et problem som en bør ta på alvor. Det blir for gale om fattige skal bli tillagt en kostnad for å kunne stemme i tillegg til at de knappast har råd til middag hver dag. Jeg kan ikke forstå hvorfor staten ikke burde stille opp og tilby gratis legitimasjon til de som ikke har det fra før. Man har tross alt valgbuss og valgbåt som kommer til folk som bor langt pokker i vold så de skal slippe å komme seg til valglokalet på valgdagen. Man kommer hjem til syke og eldre, man kommer til sykehjem, på sykehus for at eldre, syke og uføre skal kunne stemme. Man gjør mye for å gjøre det enklere for folk å stemme, så hvorfor ikke gjøre det billigere for fattige å stemme? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja, for ikke å snakke om alle de andre situasjonene i hverdagen hvor man trenger identifikasjon. Hvor mye hadde det egentlig kostet hvis f.eks. Posten hadde laget gratis ID-kort i stedet for å ta 261 kroner? De fleste hadde jo ikke hatt behov for denne tjenesten likevel, siden de har sertifikat, bankkort, eller pass. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Ja, for ikke å snakke om alle de andre situasjonene i hverdagen hvor man trenger identifikasjon. Hvor mye hadde det egentlig kostet hvis f.eks. Posten hadde laget gratis ID-kort i stedet for å ta 261 kroner? De fleste hadde jo ikke hatt behov for denne tjenesten likevel, siden de har sertifikat, bankkort, eller pass. 9523838[/snapback] Tror ikke dette bli posten sin oppgave. Man måtte i så tilfelle hatt et nasjonalt ID kort som blir utstedt gratis til samtlige innbyggere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja, for ikke å snakke om alle de andre situasjonene i hverdagen hvor man trenger identifikasjon. Hvor mye hadde det egentlig kostet hvis f.eks. Posten hadde laget gratis ID-kort i stedet for å ta 261 kroner? De fleste hadde jo ikke hatt behov for denne tjenesten likevel, siden de har sertifikat, bankkort, eller pass. 9523838[/snapback] Hvis man ikke har identifikasjon så er det vel ikke viktig nok til at det er verd flere hundre kroner. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg er enig med Torstein Dahle, men mener at de angriper problemet i feil ende. Fremvisning av legitimasjon ved stemming er nødvendig, men i så fall skal også denne legitimasjonen være tilgjenglig for ALLE. Det å lage ID-kort er ikke en kostbar affære. Er forøvrig enig med BlueEAGLE Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Stemmeretten involverer jo at man kan stemme hvis man er over en gitt alder, bodd i landet en gitt tid, og har gyldig legitimasjon. Det er betingelsene for å stemme. Har du ikke legitimasjon, har du ikke rett til å stemme. Edit: En liten skrivefeil 9522803[/snapback] Å ha gyldig legitimasjon er ikke en betingelse for stemmeretten. Du har stemmerett om du er over 18 år og har bodd i den gitte kommunen i over 3(?) år. For å faktisk kunne stemme må du kunne legitimere deg. Ser du forskjellen? Det er rett og rimelig at myndighetene legger til rette Skal jeg følge ditt resonnement så er det en betingelse at man kan ta seg til stemmelokalet selv også, følgelig mister mange funksjonshemmede, eldre og uføre stemmeretten. Er det slik du vil ha det? 9522972[/snapback] Så vidt jeg vet er det ingen grense for hvor lenge du har bodd i kommunen. Jeg flyttet til Drammen i år. Fikk likeverdig en stemmeseddel i postkassen som ville telt ifm. kommunevalget i Drammen om jeg hadde stemt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det stemmer. Hvis du er norsk statsborger så kan du stemme i den kommunen du er folkeregistrert i om du har vært folkeregistrert der mesteparten av valgåret. Utlendinger må ha bodd så og så lenge i kommunen. Så vidt jeg har forstått. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Dersom man ikke greier å bruke trygden til noe fornuftig (ID) er det kanskje like greit at man ikke stemmer Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 For 261 kroner får man det man trenger. Det er ikke så dyrt at det kreves noen ytterligere støtteordninger ut over de som eksisterer i dag. Å gi en rusmisbruker 261 kroner til leg er som å gi personen 261 kroner til rus. Gi dem et leg og trekk 261 kroner fra sosialen om man virkelig er opptatt av dette. Det har vært kjent i lang tid at man måtte ha leg og selv de få fattige som er uten leg (de fleste fattige har legitimasjon) har hatt nok tid til å kunne ordne seg dette. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Men det er nettopp det. Det er ikke bare å trekke 261 kroner fra en person som virkelig trenger pengene. Da er det lettere for vedkommende å tenke "til helvete med valg, min stemme teller ikke uansett". Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Men det er nettopp det. Det er ikke bare å trekke 261 kroner fra en person som virkelig trenger pengene. 9527059[/snapback] Seriøst, med mindre man er avhengig av alkohol eller narkotika så får man nok penger i støtte i dette landet. Og om man er avhengig av narkotika eller alkohol så er ikke løsningen å gi dem 261 kroner mer, for enhver som kjenner problematikken rundt de som er avhengige er at de heller bruker penger på dop enn mat. Således vil ikke pengene gjøre annen nytte enn å ende opp i hendene på narkobaronene i Afghanistan. Om det er legitimasjon man ønsker å gi de fattige så er ikke løsningen å gi dem mer penger. De får nok penger til å klare seg, men problemet er at flere er avhengige og er ute av kontroll til å foreta rasjonelle valg. Og når de først får identitetskortene sine så vil de fort gi de vekk til en doplanger om det er med på å senke prisen på det neste grammet. Fordi identitetskort er god butikk det også. Problemet er så sammensatt og det å gi mer penger er ikke løsningen for å sørge at flere har identitetskort. Jeg spør meg også hvordan mennesker får utbetalt penger på sosialen om de ikke har ID kort. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 PASS er god butikk. Vanlig identitetskort er ikke så lett omsettelig. Pass kan du derimot som regel selge. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg spør meg også hvordan mennesker får utbetalt penger på sosialen om de ikke har ID kort. 9527335[/snapback] Godt poeng. Anybody? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg spør meg også hvordan mennesker får utbetalt penger på sosialen om de ikke har ID kort. 9527335[/snapback] Godt poeng. Anybody? 9527541[/snapback] Den kan jeg ta da jeg har gått på sosialen i en periode jeg ikke hadde legitimasjon: Du får utlevert en utbetalingsblankett du tar med deg i banken som kommunen har avtale med. Har du ikke legitimasjon så stempler de den og signerer på at den er utlevert til rett person. Da kan du få pengene fra banken uten at de ber deg om legitimasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå