Heilage Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kan jeg kreve valget her annulert fordi jeg ikke liker resultatet? Det er jo faktisk mye av det samme som Dale her babler i. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Er det nå det? Det han klager på er premissene for å stemme, ikke resultatet. (selv om kanskje det er det EGENTLIGE motivet ) Selvfølgelig kan du kreve valget anullert. Det kan alle. Men du må ha gode argumenter for å få gjennomslag for kravet ditt Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Du kan kreve det, men blir nok ikke hørt. Omtrent som i politikken. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Jeg må da få lov å si at det å kreve at en person har legetimasjon som i verste fall koster 311,- ikke er for mye forlangt. Dette blir jo bare tøv. Hva med nordmenn i utlandet som glemte å forhåndsstemme, kanskje de burde få gratis flybillett hjem? Dette er reinspikka tøv. Jeg er på ingen måte imot at man kanskje burde hatt gratis legitimasjon, men samtidig synes jeg ikke det er et urimelig krav at man må ha det for å få stemme. Dette er og blir tåpelig. Man har tross alt to år mellom hvert valg på å spare opp 311,- kroner. Om det å stemme virkelig er så viktig for noen så klarer hvem som helst det. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kan jo se på den som en prioriteringssak, bruker du 261,- på legitimasjon for å kunne stemme. Eller bruker du de pengene på andre ting. Skal man starte å grine for at det ikke er gratis transport til valglokalene også da? Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Kan jo se på den som en prioriteringssak, bruker du 261,- på legitimasjon for å kunne stemme. Eller bruker du de pengene på andre ting. Skal man starte å grine for at det ikke er gratis transport til valglokalene også da? 9519785[/snapback] Har ikke de fleste kommuner tilbud om gratis transport for eldre og uføre da allerede? I tillegg tilrettelegges det vel for forhåndsstemming på mange eldresentre, man har sågar en båt som kjører innom hver en øy langs kysten med ei stemmeurne. Da skulle det bare mangle at man ikke stiller med legitimasjon selv. Endret 18. september 2007 av Eurofag Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Har ikke de fleste kommuner tilbud om gratis transport for eldre og uføre da allerede? I tillegg tilrettelegges det vel for forhåndsstemming på mange eldresentre, man har sågar en båt som kjører innom hver en øy langs kysten med ei stemmeurne. Da skulle det bare mangle at man ikke stiller med legitimasjon selv. 9519934[/snapback] Jada, og som vi alle vet er det jo ekstremt mange rusmisbrukere og uteliggere på små øyer langs kysten. Hva har dette med saken å gjøre? Poenget er at folk har RETT til å stemme, og ingen kan komme å nekte noen å stemme, uansett grunn. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Da skulle det bare mangle at man ikke stiller med legitimasjon selv. 9519934[/snapback] Selv om man ikke har råd, eller har fast adresse så en må sette himmel og jord i bevegelse for å få fødselsattest (koster penger) og deretter legitimasjon hos Posten (koster penger) og bilde (koster penger). Om staten hadde hatt tilbud om gratis legitimasjon så hadde ikke dette vært noe problem. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis man skal kreve legitimasjon for å stemme, får man gi ut gratis legitimasjon. Så enkelt er det. Stemme_rett_ er stemme_rett_. 9518570[/snapback] Nei, det er det ikke. I så fall skulle alle fått stemme, uansett alder. Og hva med de som ligger i koma? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 De som ligger i koma har rett til å stemme, men er ikke i stand til det, men om de våkner opp på valgdagen kan de selvsagt stemme som alle andre. Om de har gyldig legitimasjon, og det har de kanskje ikke om de har lagt noen år, DA mister de stemmeretten. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis man skal kreve legitimasjon for å stemme, får man gi ut gratis legitimasjon. Så enkelt er det. Stemme_rett_ er stemme_rett_. 9518570[/snapback] Nei, det er det ikke. I så fall skulle alle fått stemme, uansett alder. Og hva med de som ligger i koma? 9521801[/snapback] Wow, det var et fantastisk pedantisk argument. Har du gått på universitetet for å lære slike debatteknikker? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Wow, det var et fantastisk pedantisk argument. Har du gått på universitetet for å lære slike debatteknikker? 9521838[/snapback] Nei, akkurat det har jeg lært her på forumet. Jeg synes bare ikke stemmeretten bær taes som en selvfølge, selv om det for øyeblikket virker som det er det. Lenke til kommentar
Crex Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 vet dere hva? RV er bare en gjeng med idioter forikkeburde bo i norge!! flytt til Kina eller no!!! (on topic) vell kansje det at de er feks. rusmisbrukere og uten leg. gjør at de ikke burde stemme.. selvfølgelig må man kunne vise at man er norsk statsborger for å stemme.. skulle ønske jeg skjønte kommunister.... foårstå hva som er galt med dem Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 For det første så må man ikke være norsk statsborger for å stemme ved kommunevalg. For det andre så er det ikke derfor man må legitimere seg, det er for å unngå valgfusk. Altså at en person kan stemme for flere personer ved å gå fra valglokale til valglokale og presentere seg som forskjellige personer. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Stemmerett betyr jo at alle over en gitt alder har rett til å stemme, men for å bruke retten må man ha legitimasjon. Hadde det vært snakk om stemme_tvang_, kunne jeg skjønt argumentet om gratis legitimasjon. Vil man bruke retten sin, må man skaffe seg legitimasjon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Stemmerett betyr jo at alle over en gitt alder har rett til å stemme, men for å bruke retten må man ha legitimasjon. Hadde det vært snakk om stemme_tvang_, kunne jeg skjønt argumentet om gratis legitimasjon. Vil man bruke retten sin, må man skaffe seg legitimasjon. 9522725[/snapback] Jeg skjønner ikke resonnementet ditt. Hvis du ikke har legitimasjon så mister du stemmeretten din, og det er ikke bare å skaffe seg legitimasjon som koster flere hundre kroner hvis du knapt nok har råd til middag hver da. Hvis staten krever at du må kunne legitimere deg i stemmelokalet så må staten selvsagt stille opp med gratis legitimasjon. Det skal ikke være en utgift å stemme. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Stemmeretten involverer jo at man kan stemme hvis man er over en gitt alder, bodd i landet en gitt tid, og har gyldig legitimasjon. Det er betingelsene for å stemme. Har du ikke legitimasjon, har du ikke rett til å stemme. Edit: En liten skrivefeil Endret 18. september 2007 av Bob_3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det er vel legitimt å spørre om disse 2-300 stemmene kunne utgjort noen forskjell? Ville de? Man burde muligens også regne med at en like stor andel av disse ville stemt som resten av landet, så vi sitter igjen med et par tredjedeler. Vi må gjerne ha gjenvalg for min del, da kommer sikkert alle til å stemme Høyre for å unngå Frp-ordfører. Lenke til kommentar
toysegutten Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) vet dere hva? RV er bare en gjeng med idioter forikkeburde bo i norge!! flytt til Kina eller no! (on topic) vell kansje det at de er feks. rusmisbrukere og uten leg. gjør at de ikke burde stemme.. selvfølgelig må man kunne vise at man er norsk statsborger for å stemme.. skulle ønske jeg skjønte kommunister.... foårstå hva som er galt med dem 9522669[/snapback] Et veldig gjennomtenkt og saklig resonnement. Bare for å vise deg hvordan det ser ut hvis noen argumenterer mot "din" side (går ut i fra at du ligger på høyresida et sted): FRP er kun en gjeng med skattesnyltere og mongolide og burde sparkessut av Nordden de aner ikke va som funker dra til Singapor tullinger!11 Selvfølgelig er ikke Frp-ere verken mongolide eller skattesnyltere, i likhet med at RV-ere ikke er idioter. Men synes du jeg framsto som vanvittig smart og velartikulert nå? Ontopic: Jeg er enig i at legitimasjon bør være, om ikke gratis, i alle fall svært billig. Det blir for dumt at folk skal miste rettigheter fordi de ikke har råd til å punge ut for noe det forventes at man skal ha. Jeg synes ikke det er rart at RV stiller seg ved side med de fattige her uansett om det egentlige målet deres er å komme i bedre posisjon (og det tror jeg faktisk heller ikke). Men ærlig talt synes jeg det er usolidarisk uansett hvor på den politiske skalaen man befinner seg å si "de må da kunne karre fram 330 kr, _SÅ_ fattig er da ikke rusmisbrukerne". Da har man tydeligvis lukket øynene for hvordan litt for mange her i landet har det. Endret 18. september 2007 av toysegutten Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Stemmeretten involverer jo at man kan stemme hvis man er over en gitt alder, bodd i landet en gitt tid, og har gyldig legitimasjon. Det er betingelsene for å stemme. Har du ikke legitimasjon, har du ikke rett til å stemme. Edit: En liten skrivefeil 9522803[/snapback] Å ha gyldig legitimasjon er ikke en betingelse for stemmeretten. Du har stemmerett om du er over 18 år og har bodd i den gitte kommunen i over 3(?) år. For å faktisk kunne stemme må du kunne legitimere deg. Ser du forskjellen? Det er rett og rimelig at myndighetene legger til rette Skal jeg følge ditt resonnement så er det en betingelse at man kan ta seg til stemmelokalet selv også, følgelig mister mange funksjonshemmede, eldre og uføre stemmeretten. Er det slik du vil ha det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå