Eurofag Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 BT: krever valget i Bergen annulert Torstein Dale i RV mener altså at det er urettferdig at man må ha legitimasjon for å stemme og at dette ekskluderer byens fattige og rusmisbrukere. Er det virkelig for mye forlangt at man må legitimere seg i en slik sammenheng? Disse venstre-ekstreme partiene er flinke til å finne problemer ved alle etablerte ordninger, men jeg ser ikke at de samtidig presenterer et forslag til en alternativ løsning? Eller mener man at alle skal kunne stemme uten legitimasjon og at man på den måten mister all kontroll med om folk har avgitt stemme eller ikke? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hadde det ikke blitt enkelt å jukse hvis det ikke var snakk om en kontroll av hvem du er på et slikt valg? Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det var jo nytt av i år å måtte vise legitimasjon ved stemmeurnene, så det har tydeligvis gått helt fint før. Dessuten; hvem gidder jukse ved valg? Og hvis noen utskudd virkelig gjør det, hvilke konsekvenser får det? Jeg antar at det ikke er snakk om horder av juksemakere.. Men jeg stemmer ikke RV, nei, og det er utidig av dem å komme med sludder i etterkant av valget. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Hadde det ikke blitt enkelt å jukse hvis det ikke var snakk om en kontroll av hvem du er på et slikt valg? 9518397[/snapback] Jo, og når man i tillegg allerede godtar at noen av valgfunksjonærene kan gå god for en person om de kjenner identiteten, så vet ikke jeg hva mer vi kan gjøre for folk som ikke har legitimasjon. Hele poenget er jo å sikre at ikke folk stemmer dobbelt, eller stemmer for andre. Er da ingen annen måte å kontrollere dette på? Kanskje vi kunne har registrert fingeravtrykk da, så kunne man jo brukt de samme avtrykkene til å identifisere byens løse fugler når de har hatt fingrene sine borti noe de ikke skulle. Men tviler vel på at RV vil gå med på en slik løsning... Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hele poenget er jo å sikre at ikke folk stemmer dobbelt, eller stemmer for andre. Er da ingen annen måte å kontrollere dette på? 9518428[/snapback] Stemme dobbelt var også umulig ved det gamle systemet. Man har jo bare lov til å stemme ved ett valglokale, og der er navnet ditt skrevet ned på kun en liste. Og når du stemmer krysses det av ved navnet at du har stemt. At noen skulle "stjele" stemmen til en annen var vel kanskje en mulighet for, men jeg vet ikke helt hvor sansynlig dette var. Men uansett, så er alt bare enda tryggere med legitimasjon, så jeg ser liksom ikke helt problemet til RV her. Er det strengt tatt for mye å forlange i 2007 at folk har en eller annen slags legitimasjon? Selv fattige og rusmisbrukere som Torstein Dale sikter til her har da vel legitimasjon? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis man skal kreve legitimasjon for å stemme, får man gi ut gratis legitimasjon. Så enkelt er det. Stemme_rett_ er stemme_rett_. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg syns det er en prinsippsak. Hvis det kreves legitimasjon for å stemme burde det finnes et tilbud for å få gratis legitimasjon. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Selv fattige og rusmisbrukere som Torstein Dale sikter til her har da vel legitimasjon? 9518560[/snapback] I mange tilfeller; nei... 261kr (311 om du må ta bilde) er mye penger for en rusmisbruker f.eks. Greit at de har et problem, men skal det ta fra dem stemmeretten? Jeg mener nei... Men løsningen er ikke å annulere valget eller la folk stemme uten legitimasjon IMHO. Løsningen er ganske enkel: Få på banen et rimelig identitetspapir som alle kan ha råd til. Ca. 100 kr inkl. bildet høres ut som en grei pris spør du meg. Å få dette gjennom Posten AS tviler jeg går an å få til, da de gjerne vil tjene penger på produktene sine. Kanskje det hadde vært mulig at politi-stasjonene kunne kommet med et rimelig alternativ til passet. Et alternativ til postens identitifikasjon... just my 0,02$ Lenke til kommentar
araziel Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Er jo bare et tåpelig PR-stunt fra RV. Hvis du vil stemme klarer du å få deg et kort med bilde på enten du er narkis eller gammel som synden selv. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg syns det er en prinsippsak. Hvis det kreves legitimasjon for å stemme burde det finnes et tilbud for å få gratis legitimasjon. 9518591[/snapback] Tviler på at de staten noen gang vil gi ut noe GRATIS, men jeg er i prinsippet enig. Eller om en annen kunne identifisere seg og gå god for deg ved stemmelokalet. Det går jo om man skal bestille pass! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis man skal kreve legitimasjon for å stemme, får man gi ut gratis legitimasjon. Så enkelt er det. Stemme_rett_ er stemme_rett_. 9518570[/snapback] Det er fortsatt gratis å stemme(og ingen nekter deg), men det er vel kontrollen som krever at du har identitetspapirer på deg. En løsning for de med ingen eller svært liten inntekt, kan være å tilby gratis eller så godt som gratis ID. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Er jo bare et tåpelig PR-stunt fra RV. Hvis du vil stemme klarer du å få deg et kort med bilde på enten du er narkis eller gammel som synden selv. 9518599[/snapback] RV påpekte dette problemet lenge før valget, og tok det opp i valgstyret i flere kommuner og i departementet. Mener du Dahle burde holdt kjeft om at han har fått vite at flere hundre mennesker ikke stemte fordi de ikke har legitimasjon? Problemet er ikke at man må legitimere seg, men at det ikke finnes gratis og lett tilgjengelig legitimasjon. For personer som ikke har legitimasjon er det rett og slett vanskelig å få legitimasjon fordi de må få fødselsbeviset sitt sendt (rekommandert?) til sin folkeregistrerte adresse, som for mange ikke er hvor de bor. Mange fattige har ikke fast adresse en gang. Det er tydeligvis flere problemer med dette kravet om legitimasjon, såpass mange at det ikke burde blitt innført ved dette valget. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Man kan godt begynne å tilby gratis ID. Men samtidig så er det jo mange ting i samfunnet som man har rett på som allikevel indirekte koster penger, så jeg kjøper ikke argumentasjonen om at dette MÅ være gratis. Men gratis Pass f.eks. hadde jo vært fint for andre enn bare rusmisbrukere da... Dette er rett og slett tåpelig i fra RV. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Selv rusmisbrukere har vel da pass? Kan gjerne kjøre omvalg i Bergen for min del, det nye budsjettet er akkurat kommet ut, så da får vi vel muligens rent blått flertall, og bare ni stk stemmer på SV. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Har RV fått mindre stemmer i år en før etter at det ble påbudt med legitimasjon? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Selv rusmisbrukere har vel da pass? 9519033[/snapback] Er du klar over hvor mye pass har kostet? 990 kr! Det er MYE. Hvordan skal rusmisbrukere som ofte ikke har råd til mat ha råd til det? De skal riktignok sette ned prisen på pass her i landet nå, men ikke nok til at "alle" har råd til det... Problemet er ikke at man må legitimere seg, men at det ikke finnes gratis og lett tilgjengelig legitimasjon. For personer som ikke har legitimasjon er det rett og slett vanskelig å få legitimasjon fordi de må få fødselsbeviset sitt sendt (rekommandert?) til sin folkeregistrerte adresse, som for mange ikke er hvor de bor. Mange fattige har ikke fast adresse en gang. 9518977[/snapback] ^^What he said... Jeg har selv vært der. Endret 18. september 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvis man skal kreve legitimasjon for å stemme, får man gi ut gratis legitimasjon. Så enkelt er det. Stemme_rett_ er stemme_rett_. 9518570[/snapback] Det er jeg enig i. Har man ikke legg, så skal man plutselig ikke ha stemmerett? Men at man må vise legg for å stemme er jeg helt enig i. Men siden alle skal ha stemmerett, så burde alle få muligheten til å få gratis legimitasjon. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Er jo bare et tåpelig PR-stunt fra RV. Hvis du vil stemme klarer du å få deg et kort med bilde på enten du er narkis eller gammel som synden selv. 9518599[/snapback] Det greier jeg fint også, men det er ikke alle kort som er godkjente legimitasjkons kort. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 ID kort på posten koster vel rundt 70,- så man kan si at det er minste prisen på å stemme. Hvis du bryr deg om å stemme, klarer du å skrape sammen 70 kroner. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) ID kort på posten koster vel rundt 70,- så man kan si at det er minste prisen på å stemme. Hvis du bryr deg om å stemme, klarer du å skrape sammen 70 kroner. 9519168[/snapback] Feil. Koster 261 kr om du har bilde fra før av og 311 om du ikke har det. Det er forresten nevnt lenger oppe i tråden. Har fått meg legg på posten selv så jeg vet at disse prisene stemmer Se selv her Endret 18. september 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå