Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Glattcelle. Hvor lenge kan de holde deg?

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Hvor lenge kan man egentlig bli holdt på en glattcelle etter en noe fuktig kveld på byen?

De må vel ha noe på deg om de skal kunne holde deg no særlig lenge?

Og hva er egentlig loven som sier at de kan holde deg i utgangspunktet? Fare for seg selv og andre eller noe...?

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde et raskt søk på google, fant frem en artikkel på blitz.no

Tips til arrestanten

Hvis de ikke har nok på deg til en siktelse kan de bare holde deg i maks fire timer - fra du blir registrert på politistasjonen, men det er ikke uvanlig at de "somler litt", så du kan godt regne med at det tar et par timer ekstra.

Dersom politiet sikter deg for en forbrytelse kan de holde deg på glattcelle i maks 24 timer, unntaket er hvis du blir taua dagen før en helligdag, da kan de holde deg til første hverdag. SÂ det lønner seg ikke å bli tatt i jula eller påsken. Skulle politiet ha lyst til å holde deg lenger enn 24 timer, må de framstille deg for varetektsfengsling i forhørsretten. Det betyr at de må ha tatt deg for en relativt alvorlig forbrytelse.

Endret av Mow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Hypotetisk:

Er fyllebråk/-slagsmål en forbrytelse? Politiet har da vel egentlig ikke så veldig mye med en sånn sak å gjøre? Blir det ikke heller en sak mellom person X og Y?

Lenke til kommentar

Det kommer an på. Om dere flyr løs på hverandre på et sted med fler vitner, eventuelt et utested har dem en sak på deg.

Har ikke hatt om dette på godt over et år, og det var kun et vekterkurs, så husker ikke hvor i loven du finner informasjon om dette...

Men blir du tatt for fyllebråk holder de deg somregel der til du blir edru og rolig, og det har dem lov til.

Du får nok vente til noen med mer peiling svarer;p

Edit:

Litt trøtt jah:-)

Du blir tatt inn for "ordensforstyrrelse i beruset tilstand" i de fleste tilfeller av gatebråk.

Endret av Mow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Og en ekstra ting fra blitz sine sider:

Sjøl om du ikke har gjort noe ulovlig kan du bli arrestert, men du har krav på å få vite hvorfor.
Skjønner ikke helt denne... de kan arrestere deg om du ikke har gjort noe ulovlig? Hva er det da du kan bli tatt inn for?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Men om du bare er udugelig beruset og ikke vet hva opp og ned er. De kan kaste deg på cella da også, kan de ikke?

Hva er loven her?

EDIT:

Fant denne på lovdata. Som jeg tenkte: Fare for seg selv..

§ 9. Inngrep overfor berusede personer

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Politiet kan innbringe enhver som på grunn av beruselse forårsaket av alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler forstyrrer den offentlige ro og orden eller den lovlige ferdsel, forulemper andre eller volder fare for seg selv eller andre.

Den som innbringes etter første ledd, kan settes i arrest.

Ingen må holdes i arrest lenger enn nødvendig og ikke i noe tilfelle lenger enn til vedkommende er blitt edru.

Dersom den innbrakte på grunn av beruselsen er ute av stand til å ta vare på seg selv eller å gjøre rede for seg, skal politiet straks vurdere umiddelbart å overføre vedkommende til sykehus, legevakt eller avrusingsstasjon. Dersom slik overføring ikke finner sted, skal vedkommende ha legetilsyn ved innsettelsen i arresten.

Dersom det er grunn til å tro at den innbrakte har hodeskade, indre skade eller betydelig kroppsskade, eller helsetilstanden for øvrig er slik at helsetilsyn anses nødvendig, skal politiet straks tilkalle lege eller annet helsepersonell.

I påvente av overføring til sykehus mv. eller gjennomføring av lege- eller helsetilsyn etter fjerde eller femte ledd, skal den innbrakte ha skjerpet tilsyn av politiet.

Dersom den innbrakte ber om det, skal politiet formidle kontakt med lege eller annet helsepersonell.

Selv om den anholdte ikke innbringes, kan politiet beslaglegge og tilintetgjøre de rusmidler vedkommende har hos seg ved anholdelsen.

Lenke til kommentar

Selfølgelig har politiet noe med slagsmål å gjøre. En annen ting er om du bare er overstadig beruset, men ikke prøver deg på "noe" om politiet vil ha deg med på glattcella. Så er ikke dette noen forbrytelse. Husker en gang jeg ble henta av politiet fordi jeg sovna av på et fortau. Da gjorde jeg null motstand når politiet kom for å hive meg på cella, dermed fikk jeg ingen bot og fikk gå med en gang jeg ble sånn noenlunde edru. Det har faktisk hendt at politiet har latt Narkomane, uteliggere eller folk som av forskjellige årsaker ikke har noen plass å sove, få sove på glattcella. Så er du fri for penger i en fremmed by er det håp.

Edit: Grammatikkfeil.

Endret av sn3ipen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...