Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

89-kullet mister alle ekstrapoengene!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men realfagspoengene skal forbli, skal de ikke?  :hmm:

 

Jaja, samme for meg.

Blir østeuropa på meg uansett, og der går det hovedsakelig i opptaksprøver.  :hrm:

9531404[/snapback]

3kj, 3bi og 3mz blir verdt mindre. De blir bare verdt 0.5 poeng istedet for 1.

9531574[/snapback]

 

3KJ gir fortsatt realfagspoeng? Sånn jeg har forstått det ble fordypningspoengene fra alle fag og realfagspoengene fra biologi fjernet.

 

De aller fleste som er konkurransedyktige har maks fordypningspoeng uansett, så det er ikke så farlig. Verre med de som har tatt biologi sammen med alt det andre for å få ekstra realfagspoeng. Jeg meldte meg av 3BI etter å ha kjedet meg gjennom 2BI (tok kurset pga. poeng), og hørte at det skulle bli enda verre i 3BI, pga. at vi skulle lage en mappe med tegninger, dyr osv.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Grunnen til at man mister poent er ifølge Hübert at "kunnskapsløftekullet" som går ut av videregående om to år, har en ny poengberegning. Det vil også ramme de som har gått ut i år, og hadde planlagt to friår.

 

Som har planlagt to friår. Det betyr vel at man kan ta et år i militæret eller på folkehøyskole uten å miste poenga, eller?

Lenke til kommentar
Spiller det noen rolle om vi mister studiepoengene når de vi kjemper mot (90 kullet og yngre) ikke har studiepoeng heller?

 

Amen to that. Man får fremdeles realfagspoeng, 0,5 for hvert realfagfag og 1 poeng for R2 og FY2 (tilsvarende 3FY og 3MX). Man får også 0,5 for den samfunnsfaglige matten. Det er også satt et tak på maksimalt 4 poeng. Det er med andre ord f.eks. ingen vits i å velge matte, fysikk, biologi og kjemi annet enn for kompetansen. De som eventuelt har gjort det før og fått ræva karakterer fordi de har tatt på seg for mye arbeid i ønske om maksimal poengscore har uansett gjort et idiotisk valg og har ingenting å klage over annet enn sin egen dumskap. :thumbup:

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Grunnen til at det er urettferdig:

Vi som har tatt ørten realfag over to år og jobbet oss opp på poeng for å få flere poeng enn andre mister disse poengene og står plutselig likestilt med folk som bare har sosa seg igjennom lettere fag. Tidligere konkurrerte vi mot andre som hadde tatt de samme, tunge fagene. Nå konkurrerer vi mot alle, selvom vi har slitt oss igjennom tunge fag.

Lenke til kommentar

-Teddy-:

 

Man får fremdeles realfagspoeng. Forskjellen er at du ikke vil bli belønnet mer om du tar tre realfag, enn om du tar fire realfag. De eneste som taper på det nye systemet er de som har tatt fire realfag i stedet for tre realfag. De som har tatt fire realfag har imidlertid en bredere kompetanse, så jeg ser ikke problemet. Om de har gimpet snittet ved å ta for mange realfag i forhold til arbeidsevne, for å få flest mulig poeng, var dette et dårlig valg i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det er urettferdig:

Vi som har tatt ørten realfag over to år og jobbet oss opp på poeng for å få flere poeng enn andre mister disse poengene og står plutselig likestilt med folk som bare har sosa seg igjennom lettere fag. Tidligere konkurrerte vi mot andre som hadde tatt de samme, tunge fagene. Nå konkurrerer vi mot alle, selvom vi har slitt oss igjennom tunge fag.

9549779[/snapback]

De som har sosa gjennom lette fag (SAK, RL, osv) kan ikke komme inn på studier som krever f.eks 2MX/3MZ (økonomi) eller 2FY/2KJ (ingeniør). På slike studier vil du kjempe mot folk som har tatt de samme realfagene, og som derfor har slitt like mye som deg.
Lenke til kommentar
De som har sosa gjennom lette fag (SAK, RL, osv) kan ikke komme inn på studier som krever f.eks 2MX/3MZ (økonomi) eller 2FY/2KJ (ingeniør). På slike studier vil du kjempe mot folk som har tatt de samme realfagene, og som derfor har slitt like mye som deg.

9550322[/snapback]

 

Stemmer, men om man ikke skal inn på f.eks. et ingeniørstudie da? Jeg har tatt realfag fordi det gir meg flest muligheter og poeng (slik de lovte oss på skolen, "ta realfag" sa de, "da får dere flere poeng!"), uten at jeg vet hva jeg skal bli enda. Kan godt hende jeg ender på et studie som ikke krever 3MX / 3FY. (Få studier som krever 3FY, men nå fortsatte jeg med det for ikke å miste så mange poeng...) Om jeg ikke får bråbestemt meg for et studie mister jeg jo hele poenget med å velge 3FY.

Lenke til kommentar

Da får du skylde på rådgiverne eller faglærerne dine, og ikke på staten eller de som lager reglene. Hvis tok fag som du ikke mestret eller likte, så har rådgiverne på en måte lurt deg.

Men du har også lurt deg selv. Du burde tenkt etter om det er aktuelt å studere et realfag/ingeniør-greie videre når du valgte realfagene. Hvor stor er sjansen for at du liker realfagene på universitetet hvis du ikke likte dem på videregående?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...