Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Omfattende oppussing av leilighet - hvor begynne?

Anbefalte innlegg

Vi har en leilighet med to etasjer hvorav den ene er et råloft som er uinnredet. Denne etasjen ønsker vi nå å innrede samtidig som vi forandrer på noen av rommene i etasjen vi bor i nå.

Huset er oppført i begynnelsen av 1900-tallet og er fredet utvendig. Vi ønsker å sette inn takvinduer og vet at vi får tillatelse til det da det er gitt til andre boliger i sameiet.

Mine spørsmål er:

1. Hvor begynner vi? Jeg går utifra at det enkle svaret er arkitekt eller entreprenør eller noe i den duren, men vi sliter litt med å finne frem siden det finnes så mange forskjellige leverandører og det er så stor variasjon på hvilken type oppdrag de tar på seg.

2. Egentlig en forlengelse av det første spørsmålet; hvem er det mest hensiktsmessig å henvende seg til i første omgang? En entreprenør eller en arkitekt? Og hva er egentlig en entreprenør, er det som i ordets rette forstand en person som blir en mellommann for alt vi trenger av bistand?

3. Vi ønsker å gjøre mest mulig selv, hva er det vi ikke kan gjøre?

Håper på mange gode tips her og hvis dere har linker til gode nettsider (uten om de vanlige oppussingsnettsidene) så blir vi veldig glade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et så lite oppussingsprosjekt trenger du ikke en arkitekt.

Snakk heller med en entrepenør og fortell han hva du vil. Men det er viktig at du er helt sikker på hva du vil. Eneste jeg kan lese ut av teksten din er at du vil ha takvindu.

Se om du kan finne noe info fra norges største vindusleverandør Nordan (litt reklame må være lov, dama kommer fra Moi og Nordan er hjørnestensbedriften der)

http://www.nordan.no/

Lenke til kommentar

Vel, vi har et loft som er uinnredet og håper å få plass til tre rom der oppe, hvorav det ene muligens skal være et bad.

Samtidig så ønsker vi å gjøre en del forandringer i den etasjen vi bor i nå. Evt heve taket, slå ned en vegg for å få større stue, snu kjøkkenet etc. Dvs vi har mange ønsker men sliter litt med å vite hva som er praktisk mulig innenfor rimelige økonomiske grenser.

En entreprenør sier du? Hva er egentlig det og hva søker jeg etter da? Vet du evt om noen i Oslo-regionen?

Lenke til kommentar

Kall det byggmester om det hjelper litt med å forstå, er byggingeniør selv så kunne sikkert sett på det om jeg ikke hadde vært i Malta.

Men husk at toalett trenger masse rør, og at det må føres et sted. Samme med kjøkkenet.

Vegger må undersøkes om de er lastbærende om de skal fjernes.

Er endel som må undersøkes først.

Men om du har en viss ide om hvordan du vil ha det så foreslår jeg at du nedlaster google sketch-up og tar mål av det du trenger og tegner det inn. Egentlig mest for din egen del sånn at du får en viss ide om hvordan du kan få det.

Så rådet mitt er vel er at du er helt klar på hva du vil ha, og hvor mye du kan bruke. Så kontakt en "byggmester", elektriker osv og hør om det er mulig og pris osv.

Lenke til kommentar

hvis det er et gammelt hus, er det mur eller tre?

Hvis det er tre så er det rimelig greit å flytte på vegger, bare vær obs på at de da trolig er fullstendig massive. Har selv en leilighet i et hus som er fra 1914, her har det vært null problem å slå ned vegger og å sette opp nye andre plasser. bærevegger er mer eller mindre ikke-eksisterende da alle veggene er like massive. Eneste er å passe litt på hvilken vei dragerene i taket går, de hviler nok på en eller annen stamme som nok ikke er så lur å ta ned.

Men begynn å rive ned alt av vegger, tak, gulv (kledningen på disse vel å merke). Se hvor alt av rør,ledninger og annet tull går. Få så inn en stk rørlegger og en stk elektriker, drit i arkitekt og entreprenører (bare ekstrautgifter), fortell de da hva planen din er og be så de fortelle hva de vil du skal gjøre før de setter i gang. Sett så opp alt av stendere de vil ha til å borre gjennom og så er det bare å kle igjen etter de har gjort sitt.

Lenke til kommentar

Huset er av mur utvendig og tre innvendig.

Må si jeg er noe overrasket over at "alle" sier at jeg skal droppe arkitekt. Jeg har hele tiden tenkt at det er et nødvendig skritt å gå. Litt av utfordringen min er jo at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg vil ha det, jeg vet bare hva jeg ønsker å få ut av det - i antall, og type rom.

Det er klart at jeg kunne sikkert gått igang og revet osv, men en annen ting er jo at det er skråtak å forholde seg til her og jeg er usikker på om jeg får plass til det jeg ønsker.

Samtidig som vi pusser opp loftet så vil vi jo også forandre på 1. etasjen og jeg vet faktisk ikke hva som er den beste løsningen, derfor ønsker jeg det visualisert før jeg setter igang.

Jeg tenker at jeg heller bruker penger på en god tegning enn for mye penger på håndtverkere. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Tjah, arkitekt er som regel svindyrt. Jeg fikk tilbud om å bruke en privat til 2K kjørte jeg det på dagtid igjennom firmaet, så ble det ~10-15K Det er litt penger å bruke arkitekt, men... hvis du er helt blank, så er kanskje det den enkeste veien å gå. Selv har jeg aldri vurdert å bruke arkitekt, men det er vel mer fordi jeg gjør det meste selv, vet hva som er bærevegger. Hvordan de må støttes opp hvis jeg skal fjerne deler av dem osv. Ser også veldig lett hvordan jeg skal ha det. Men, greier man ikke dette selv, så kan arkitekt være veien å gå.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ok, da har jeg kommet så langt at det meste er (rimelig nøyaktig) oppmålt og jeg har tegnet det slik jeg vil ha det og slik det er nå i Sketchup, så da unngikk jeg arkitekten :)

Så er det neste skritt, søke om tillatelser for utvendige forandringer (skal sette inn takvinduer) siden huset er på gul liste. Dette vet jeg hvordan jeg skal gå til veie for å fikse. Regner med at det kommer til å ta litt tid også da jeg har hørt at saksbehandlingen er lang (opptil 6 mnd).

Etter det så må jeg vel ha hjelp med å komme i gang, er det noen av dere som kan anbefale en god entreprenør i Oslo-området som kan hjelpe meg med å komme i gang. En som kan fortelle meg hva jeg må gjøre for å få til best mulig planlegging og gi meg anbefalinger mht elektrisk- og rørlegger-arbeid og hva jeg må tenke på før jeg begynner å rive osv.

Må jeg evt kontakte rørlegger og elektriker hver for seg? Da blir jeg min egen entreprenør mao, er det mye penger å spare på dette? Og kan noen tipse meg om hvor jeg kan få tak i "billige" håndtverkere som kan gjøre enkelt arbeid for meg? Tenker da på flislegging, og ikke det som det finnes strenge regelverk for.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...