Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For lite søvn - skadelig?

Lilja4ever

Anbefalte innlegg

Veit ikke om det er noe emne om dette, men prøver meg.

Jeg legger meg i 1 - 2 ida om natta og står opp 7 om morgenen, altså får jeg rundt 6 timer søvn natta, og føler meg ofte sliten og trøtt på dagen..men sliter med og legge meg.

er dette skadelig for noe? hjernen?

og noen tips til hva jeg kan gjør efor å bli motivert til og legge meg tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tviler på at det er skadelig for hjernen, men det er slitasje på kroppen. Kroppen din trenger ett vist antall timer for å hvile og bygge seg opp for en ny dag. Den beste motivasjonen jeg vet om er faktisk å legge seg tidlig og kjenn på kroppen hvor deilig de 2-3 ekstra timene faktisk var. Du vil merke forskjellen! Vil anbefale 8-9 timer søvn, selv om noen sier 7 timer holder. (opptil hver person hva de trenger)

håper det var til hjelp

Lenke til kommentar

lite søvn er skadelig ja.

Lite søvn fører til:

Lite energi

slapphet

trøtthet (Selvfølgelig?)

treg oppfatelse

hodepine

dårlig konsentrasjon

man kan bli depresiv

glemsk

man blir overtrett og iriterer andre :p

større risiko for hjerte og karsykdommer

Du bør såve 7-8timer hver natt.

Jeg selv prøver å få til 8, da våkner jeg før vekkerklokka og morgenen er herlig =D

God motivasjon: gi deg selv tv og dataforbud etter klokka 10 på kvelden. Da vill du se at du ikke har noe annet å gjøre enn å legge deg ^^

Lenke til kommentar

Jeg får 6 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagen. I helgene får jeg kanskje bare 4-5. Fungerer flott jeg.

Om jeg sover i over 7 timer blir jeg bare slapp dagen etter, og vil bare sove.

Lekser er bad unnskyldning. Bare kutt ut nerding foran pc, så skal du se hvor mye tid du får til overs!

Lenke til kommentar
Skal virkelig prøve og skjerpe meg, men er så utrolig mye lekser osv, og dette holder meg ofte alt for lenge våken. Men fra nå hvis det ikke er lekser som må gjøres skal jeg være i seng før 12! :)

9520993[/snapback]

Det kan ikke kalles å gjøre lekser etter klokka 24:00. Jeg skal ikke påstå noe men det er ellers tvilsomt at du klarer å utføre noe som du trenger å fokusere for å klare på dette tidspunktet av døgnet når du har vært oppe 17 timer sammenhengende allerede.

Gå heller å legg deg, så kan du heller klare å følge med på skolen neste dag.

Lenke til kommentar
lite søvn er skadelig ja.

Lite søvn fører til:

Lite energi

slapphet

trøtthet (Selvfølgelig?)

treg oppfatelse

hodepine

dårlig konsentrasjon

man kan bli depresiv

glemsk

man blir overtrett og iriterer andre :p

større risiko for hjerte og karsykdommer

Du bør såve 7-8timer hver natt.

Jeg selv prøver å få til 8, da våkner jeg før vekkerklokka og morgenen er herlig =D

God motivasjon: gi deg selv tv og dataforbud etter klokka 10 på kvelden. Da vill du se at du ikke har noe annet å gjøre enn å legge deg ^^

9518436[/snapback]

å faen, får ikkje til å sove meir enn 6 timer, etter eg begynte på vg. av og til blir det ikkje meir enn 5 timer.. skal leve med dette 3 år :no:

Lenke til kommentar
Skal virkelig prøve og skjerpe meg, men er så utrolig mye lekser osv, og dette holder meg ofte alt for lenge våken. Men fra nå hvis det ikke er lekser som må gjøres skal jeg være i seng før 12! :)

9520993[/snapback]

blir også våken litt lengre pga lekser på ein måte. håper dei ikkje kommer til å sjekke alle lekser i år, da kutter eg ut med mangen av leksene med tanke på helsen. dessuten er lekser bare nokke unødvendig drit. studere det du skjølv meiner er viktig, er dt beste. holder med 35 timer skule, synes no eg :thumbdown:

EDIT: Ser plutselig kor off topic dette innlegget blei :p

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Kanskje på tide å legge seg snart :whistle:

Faen, nå må jeg på dass, og så må jeg skrive ferdig en stil til i morgen + matte :(

Dette skjer bare hver eneste kveld :p:hmm:

9524599[/snapback]

det er vell din egen feil at du begynner med leksene klokka 12 om natta?

Jeg får 6 timers søvn hver natt, og jeg sover ikke på dagen. I helgene får jeg kanskje bare 4-5. Fungerer flott jeg.

Om jeg sover i over 7 timer blir jeg bare slapp dagen etter, og vil bare sove.

Lekser er bad unnskyldning. Bare kutt ut nerding foran pc, så skal du se hvor mye tid du får til overs!

Slik er det her også. Sover jeg 6 timer er jeg lys våken når jeg våkner, mens jeg dabber fort av utover dagen og når klokka er mellom 3 og 6 sovner jeg nesten, før jeg igjen kvikner til =)

Derimot så 7 timer er jeg trøtt når jeg står opp og får lyst til å sove lengre, men da forsvinner slappheten utpå dagen

8 timer, da er jeg verken trøtt om morgenen eller på ettermiddagen og jeg føler meg utvilt og har masse energi =)

Foresten så skal det å kjøre bil med 5 timers søvn om natten være det samme som å kjøre med 0,5 i promille :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
det er vell din egen feil at du begynner med leksene klokka 12 om natta?

Ja, selvfølgelig .. men det skjer likevel ofte :blush:

9527587[/snapback]

kjenner meg alt for godt igjen ;P

Man lærer når man har jobba litt og begynner med litt studier igjen og setter seg 100% inn i det man gjør

Vegvesenet anbefaler 7-8 timers søvn vær natt. Slik at man alltid er opplagt når man er ute å kjører bil. De som sovner bak rattet mener som regel at de har hatt mer enn nok søvn :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...