Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge varer de ulike bildelene?

Ditech

Anbefalte innlegg

Hva er cirka levetid, og når bør man vurdere å skifte?

Dekk, år/km

Clutch, km

Drivverk, km

Bremser, år/km

Hjullagre, km

stagsender,stabstag og lignende, km

støtdempere, km

fjører, km

eksosanlegg, år/km

batteri, år/km

elservo, år/km

vannpumpe, år/km

Girkasse, km

Klimaanlegg, år/km

Plugger, år/km

Glødeplugger, år/km

Om vi da velger f.eks 3 nivåer. Ekstremt bra kjørestil, normal kjørestil, og litt hard/ruff kjørestil. Og ser på deleholdbarheten etter disse?

år/km satt jeg på når også tiden kan gi utslag på om delen bør byttes

andre deler vi bør ta med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt, de holder til de er utslitt.

Dette er en totalt umulig ting og lage noe fornuftig om, hadde du hatt data på en modell og datagrunnlag fra alle verksteder kunne du nok ha laget noe rundt akkurat denne bilmodellen.

Generelt vil småbiler som regel være mye dårligere enn store biler, fabrikkene beregner levetid utfra normale bilpriser så i Norge blir alt svært spesielt da vi driver og holder liv i biler lenge etter at all fornuft tilsier at den burde hvert resirkulert.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Er det en spesiell bilmodell du tenker på? I så fall burde du ha nevnt hvilken bil det gjelder i posten din.

Med unntak av tennplugger så er det vel ingenting av det på lista di som byttes med mindre det viser tegn på slitasje.

Jeg vet i allefall ikke om noen som "vurderer" å bytte girkasse kun fordi den nærmer seg en viss alder eller km...

Dersom det er et statistisk grunnlag du er ute etter så tror jeg du må finne andre kilder enn et par tilfeldige svar her i forumet...

Lenke til kommentar

Kjører du som en jævla gris er det jo såklart en del som ryker. Hvis du smeller nedi fartsdumper, brekker i alle svinger og vrenger bilen forbi andre på E6 i 150 km/h, så er det ting i f.eks understell og drivlinje som tar skade.

Alt slites, men hvis du ser i servicehåndboka til bilen din ser du ganske fort hvor ofte fabrikantene mener du skal bytte ting. ;)

Ellers er det ganske vanskelig å gi noe konkret svar på dette, det vil ta lang tid å "forske" på dette selv med alle data fremme.

Lenke til kommentar

Alt er relativt, er altfor mange faktorer inne til at man kan sette en bestemt levetid, kjørestil, vedlikehold, standarden på veien, lang\kortkjøring, kaldt\varmt klima osv påvirker dette og ikke minst at noen biler har flere svakheter enn andre. F.eks kan girkassa på 90 talls polo ryke etter 100.000km på en orginalt motor på 75hk, mens en audi Quattro girkasse på en motor med 136hk kan brukes til 400-500hk selv om den har gått dobbelt så langt som poloen. En kollegas audi 80 har eksosanlegget stått på siden bilen var ny, den er vel en 1991mod og gått godt over 200.000, mens andre biler omtrent bytter eksos hvert 3-4år.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette er selvsagt veldig varierende fra bil til bil, men jeg tar et snitt av de 15-20 bilene jeg har hatt:

+ = og oppover

++ = masse

? = mindre betydning

Dekk, 5-7 år/45' km (dvs skifte sommer og vinterdekk etter 5-7 år/90' km)

Clutch, 150' + km

Drivverk, ++ km

Bremser, 7 år/ 120' km

Hjullagre, ++ km

stagsender,stabstag og lignende, 150' + km

støtdempere, 150' km

fjører, 150' + km

eksosanlegg, 6 år/ ?km (gjelder bakre potte)

batteri, 4-10 år/ ? km

elservo, ++ år/ ++ km

vannpumpe, ? år/150' + km

Girkasse, 200' + km

Klimaanlegg, 5 + år/100' + km

Plugger, 2-3 år/50' km

Lenke til kommentar

Kjørestil og vedlikehold har mye og si ja. dessuten har det mye å si HVOR man kjører også.. Veier med ekstremt dårlig dekke sliter både på dek, girkasse og drivverk.

Clutch har veldig mye å si på hvordan den brukes. Noen holder 40.000km og andre 300.000. Min har aldri vært bytta, 250.000km.. Mens på den forrige bilen min som var klin lik den jeg har nå ble den bytta med 128.000. Den har altså vart dobbelt så lenge på den andre bilen min.

Har mye å si om bilen har vært brukt mye til småkjøring eller langkjøring. Småkjøring tar knekken på... alt egentlig. Mens langkjøring sliter som regel svært lite.

Ting som hjullager osv har mye å si på kvaliteten på lageret og om det er pressa inn med riktig moment. Trur hjullager på en vanlig bil holder rundt 180-240.000km. Men hører ofte om folk som må bytte på rundt 60.000-90.000også. Audi har hatt problem med feil moment fra fabrikk på hjullagrene sine, disse har da ryki rundt 60-90.000km.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
  Slettet-fsaSP0zV skrev:
Dette er selvsagt veldig varierende fra bil til bil, men jeg tar et snitt av de 15-20 bilene jeg har hatt:

+ = og oppover

++ = masse

? = mindre betydning

Dekk, 5-7 år/45' km (dvs skifte sommer og vinterdekk etter 5-7 år/90' km)

Clutch, 150' + km

Drivverk, ++  km

Bremser, 7 år/ 120' km

Hjullagre, ++ km

stagsender,stabstag og lignende, 150' + km

støtdempere, 150' km

fjører, 150' + km

eksosanlegg, 6 år/ ?km (gjelder bakre potte)

batteri, 4-10 år/ ? km

elservo, ++ år/ ++ km

vannpumpe, ? år/150' + km

Girkasse, 200' + km

Klimaanlegg, 5 + år/100' + km

Plugger, 2-3 år/50' km

9545284[/snapback]

Etter noen år burdte man bytte dekk da gummin blir dårlig ikke 5 vil si 3

girkasse som kun holder 200000 må være ekstremt dårlig spes med tanke på pris, hvis jeg skulle kjøpt kun ny girkasse til bilen min hos forhandler hadde det kostet 75000 over dobbelt så mye som jeg ga for bilen, girkasse skal holde ut bilens levetid.

Stabstag blir ikke slitt slikt men kan være foringer, link osv som blir slitt.

Dette er jo veldig varierende på hvor god kvalitet bilen er av og hvordan den blir kjørt og vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
  freddy85 skrev:
girkasse som kun holder 200000 må være ekstremt dårlig spes med tanke på pris, hvis jeg skulle kjøpt kun ny girkasse til bilen min hos forhandler hadde det kostet 75000 over dobbelt så mye som jeg ga for bilen, girkasse skal holde ut bilens levetid.

9547916[/snapback]

Men dette kommer jo helt ann på hvilken bil det er snakk om. Har du en Golf 2 så koster jo "ny" girkasse i god stand noen få tusen, om ikke mindre, hos bilhugger'n eller en Golf-entusiast. Har du derimot en splitter ny Opel, f.eks, blir prisen stor og stygg.

Så her er det jo mange variabler. Men som de fleste sier, det kommer helt ann på. Vil gjerne ha noen innspill fra OP her nå. :p

Lenke til kommentar

Umulig og svare på spm ditt trådstarter. Bilen til muttern har rulla 150 000km og bremsene ser fortsatt nye ut. foran og bak. De ser faktisk ikke nesten slitt ut engang... rart det der... kan vel bare si at hun kjører som ei fi*** :D Er en yaris :thumbup: kvalitet kvalitet

Kommer helt ann på kjørestilen og ALT annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...