DesertGlow Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4245935 At Økokrim ikke lærer... Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 At de ikke bare kan gi opp og heller bruke ressursene sine på noe fornuftig. For ekspempel på å buste den dusten som svindlet meg for 2500,- nettopp. Sendte mail til de, og de bare sendte meg til lensmannskontoret uten så mye som å gi meg et hjelpende ord. Inkompetente slasker... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 hva kan man si: to kripos :google: Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 At de ikke bare kan gi opp og heller bruke ressursene sine på noe fornuftig.For ekspempel på å buste den dusten som svindlet meg for 2500,- nettopp. Sendte mail til de, og de bare sendte meg til lensmannskontoret uten så mye som å gi meg et hjelpende ord. Inkompetente slasker... Dine 2500 er vel ikke særlig fornuftig i forhold til det de driver med. Synes det å sende deg til nærmeste lensmannskontor hørtes mer enn fornuftig ut jeg. Inkompetente? Tvilsomt Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Bah... At de er oppkjøpt av filmselskapene kan det da ikke være mye tvil om. Dessuten er det fortsatt ikke ulovlig å eksperimentere med egne eiendeler. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 la de bare holde på, de taper bare uansett når datakunnskapen deres ligger på et nivå som sier dem at linux er et hackerprogram Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 la de bare holde på, de taper bare uansett når datakunnskapen deres ligger på et nivå som sier dem at linux er et hackerprogram Det har de vel aldri sagt. De sa at linux var populært i hackermiljøer, noe som i og for seg er sant. At de taper er godt mulig, men å si at datakunnskapen deres er svak vitner om hvor lite du vet om Økokrim. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det har de vel aldri sagt. De sa at linux var populært i hackermiljøer, noe som i og for seg er sant. At de taper er godt mulig, men å si at datakunnskapen deres er svak vitner om hvor lite du vet om Økokrim. det e smådetalja d Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Anket? Bombe. Hvem bryr seg. Klarer Duh-Jon å cracke TCPA derimot, skal jeg bøye meg i støvet og tilbe ham som min Gud. Tenker du "wtf"? Se her: http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 At Økokrim ikke bare kan la ham være! Han har jo ikke gjort noe galt. "Linux er populært i hackermiljøer" - de kjører linux selv på serveren sin... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 At økokrim anker er etter mitt syn positivt, ei heller noen bombe. Hvor høyere opp i rettsapparatet denne saken kommer jo mer betydningsfull blir den. Derfor vil påtalemyndighetene få enda større problemer med å få dømt andre i liknende saker dersom det går riktig vei også i lagmannsretten. ChalStye: Ser du mobber datakunnskapen til Inger Marie Sunde (som var aktor i saken). Etter en rask titt på noen av innleggene dine står jeg igjen med spørsmålet, mobber du noen som har større datakunnskaper enn deg for de lave datakunnskapene til personen? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 At økokrim anker er etter mitt syn positivt, ei heller noen bombe. Hvor høyere opp i rettsapparatet denne saken kommer jo mer betydningsfull blir den. Jeg er enig i det. Men hvor lang tid tar det før de blir ferdig, mon tro? I forrige rettssak sleit de skikkelig med å skaffe 2 kompetente meddommere. Nå skal de ha 10 (?) jurymedlemmer. Det tar nok ennå noen år før vi er ferdig med denne saken. At Økokrim har skaffet seg et meget dårlig rykte i IT-miljøet er trist. Det finnes faktisk ordentlig datakriminalitet, som vi alle er interessert i få ryddet opp i. Vi trenger Økokrim, men Økokrim trenger også dyktige mennesker med datakompetanse. De kommer til å slite med rekrutteringen hvis de fortsetter slik... LeD Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 At økokrim anker er etter mitt syn positivt, ei heller noen bombe. Hvor høyere opp i rettsapparatet denne saken kommer jo mer betydningsfull blir den. Derfor vil påtalemyndighetene få enda større problemer med å få dømt andre i liknende saker dersom det går riktig vei også i lagmannsretten. Godt poeng... Dessuten - nå som det kanskje blir enda et år ventetid - så har man et nytt år der man kan prøve å fóre det norske folk med littegranne dataforståelse, og kanskje forstår litt mer av det som blir utkjempet i retten Men - som LeD poengterer - med denne saken kommer jo også mistilliten til Økokrim blandt datafolk. Jeg skal ærlig innrømme at tilliten min har gått rett ned siden saken startet. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 ChalStye: Ser du mobber datakunnskapen til Inger Marie Sunde (som var aktor i saken). Etter en rask titt på noen av innleggene dine står jeg igjen med spørsmålet, mobber du noen som har større datakunnskaper enn deg for de lave datakunnskapene til personen? Ja jeg mobber hun for å komme med slike utsagn uten å ha sjekket det opp ordentlig. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Ja jeg mobber hun for å komme med slike utsagn uten å ha sjekket det opp ordentlig. Det hun sa var helt korrekt. Linux *er* populært i hackerkretser. Det som gjør at utsagnet virker litt spesielt er at linux blir brukt av langt flere enn bare hackere. Det var nok også Inger Marie Sunde klar over, men uttalelsen var kun en liten del av hennes plan for å fremstille Jon Lech Johansen slik det passet henne og det er VG/Dagbladet som klarte å blåse denne uttalelsen opp til å være noe kjempestort. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Ja jeg mobber hun for å komme med slike utsagn uten å ha sjekket det opp ordentlig. Det hun sa var helt korrekt. Linux *er* populært i hackerkretser. Det som gjør at utsagnet virker litt spesielt er at linux blir brukt av langt flere enn bare hackere. Å tro at Sunde ikke var klar over dette og hva linux brukees til blir en smule naivt etter mitt syn. Uttalelsen var kun en liten del av hennes plan for å fremstille Jon Lech Johansen slik det passet henne og det er VG/Dagbladet som klarte å blåse denne uttalelsen opp til å være noe kjempestort. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Det hun sa var helt korrekt. Linux *er* populært i hackerkretser. Det som gjør at utsagnet virker litt spesielt er at linux blir brukt av langt flere enn bare hackere. Å tro at Sunde ikke var klar over dette og hva linux brukees til blir en smule naivt etter mitt syn. Uttalelsen var kun en liten del av hennes plan for å fremstille Jon Lech Johansen slik det passet henne og det er VG/Dagbladet som klarte å blåse denne uttalelsen opp til å være noe kjempestort. Allikevel har vel ikke frøken Sunde akkurat gjort noen overbevisende jobb i rettsalen, nå er ikke økokrim sin sak veldig sterk, men mitt inntrykk er vel at forsvaren ikke akkurat har trengt å jobbe ræva av seg. AtW Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hallo! Er vi overrasket over at saken er anket? Det skulle jo nesten bare mangle; Hvis det endelige utfallet blir i Jon's favør vil det være fritt fram for knekking av kopibeskyttelse uansett. De har ikke noe annet valg enn å anke... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hallo! Er vi overrasket over at saken er anket? Det skulle jo nesten bare mangle; Hvis det endelige utfallet blir i Jon's favør vil det være fritt fram for knekking av kopibeskyttelse uansett. De har ikke noe annet valg enn å anke... Klart de har et valg. Det er ikke slik at dette er en sak Økokrim må vinne for at det ikke skal bli fritt fram for knekking av kopibeskyttelse. At de velger å anke sier vel egentlig mest om Økokrim og hvordan de definerer datakriminalitet. Virker som om dette er en sak som det fra deres side har gått prestisje i. At de som en etat med relativt begrensede ressurser, både økonomisk og personellmessig, velger å prioritere denne saken så sterkt har iallefall svekket min tiltro til Økokrim. Dersom f.eks en av mine bokser ble hacket/cracket har jeg svært liten tro på at jeg vil fått noen hjelp fra Økokrim. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå