Gå til innhold

Gode bilder uten behandlingsprogram?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en helt fersk DSLR-eier, men en ting jeg spesielt har merket meg er at nesten alle som publiserer eller viser fram bildene sine har behandlet disse (ofte ganske kraftig) i bildebehandlingsprogrammer. Men digital fotografering har vel pågått i omtrent ti år og disse mulighetene for behandling har vi ikke hatt før.

Derfor lurer jeg på:

Hvordan har man fått gode bilder med filmbaserte kameraer? Hadde man andre hjelpemidler man tok i bruk?

Eller:

Er dagens fotografer mindre dyktige, og er avhengig av slike programmer, eller er de rett og slett late, de orker ikke vente på det riktige lyset og lignende?

Øyvind

(sikkert mulig denne diskusjonen er tatt før, arrester meg i så fall)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så mye nytt med digital etterbehandling i forhold til det vi gjorde i mørkerommet før. Mange av verktøyene i PS kommer jo fra trykkeribransjen eller mørkerommet. Største forskjellen slik jeg ser det er at i dag er det mye lettere å rette opp en feil. Det var ingen "go-back" knapp før. :)

Det var film for forskjellig fargetemperatur på samme måte som vi i dag stiller hvitbalansen.

Lenke til kommentar

Negativfilmer ble behandlet i et mørkerom, så det er ikke så forskjellig. Jeg har dikket mer med noen sorthvittbilder i mørkerommet enn jeg har gjort med digitale sådanne. Du kan blant annet merke deg at redigeringsfunksjonene i programmet Lightroom kalles develop.

Lysbildefilm er annerledes. Den har en filosofi fra starten av, og utgjør et komplett bilde etter eksponering. Når man velger lysbildefilm så må man gjøre valg som kontrastegenskaper, fargeballanse og fargetemparatur på forhånd.

Filmemulusjon fungerer annerledes enn sensorer, så det ligger en del der også. Digitale bilder må skarpes en del for å bli like skarpe som et lysbilde. Det er i det hele tatt helt andre forutsetninger. Du kan stille opp skarpheten, kontrast og farger i jpg-konverteringen internt i kamera, slik at du får frem et helt ferdig bilde. Mange av oss føler at vi gjør bedre valg enn elektronikken i kamera, og velger heller å bruke rawfilen (råfilen) som utgangspunkt for å foreta fremkallingen selv. Da er en erfaren bruker av programmene sikret det resultatet man ønsker, men man må selvsagt ikke gå den veien hvis man ikke ønsker det. Man kan som sagt leve med det produsenten av kamera mener passer deg, og gi blaffen i de mulighetene raw gir deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...