St_Sasquatch Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 heisann sveisann (hopp til fjerde "avsnitt" om du bare vil gå rett på sak) jeg planlegger å sparke litt liv i PC-en (som egentlig er ganske ny og bra) men litt vifter. jeg skal kjøpe den vakkre Zalman CNPS9700 NT (selvfølgelig). som ikke er noe spørsmål. som jeg skal sette på min Intel core 2 duo e6600 men jeg tenkte jeg skulle invistere i 2 vifter som virkelig satte luftstrømmen i fart. jeg fikk vite at denne Aksa viften er bra kraftig. og det er jo forsovidt greit. tenkte jeg kunne kjøpe 2, og sette de som allerede er i kabinettet forran bare for å bruke de (jeg har apevia, X-Cruiser som har plass til 2 vifter som ikke er installert.). men jeg prater så sykt mye unødvendig, spørsmålet er, er 27.85 dBA mye støy? er det mye i forhold til si F.Eks. boxed vifta til e6600? eller går det ann å leve med det? ~Sasquatch Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 heisann sveisann (hopp til fjerde "avsnitt" om du bare vil gå rett på sak) jeg planlegger å sparke litt liv i PC-en (som egentlig er ganske ny og bra) men litt vifter. jeg skal kjøpe den vakkre Zalman CNPS9700 NT (selvfølgelig). som ikke er noe spørsmål. som jeg skal sette på min Intel core 2 duo e6600 men jeg tenkte jeg skulle invistere i 2 vifter som virkelig satte luftstrømmen i fart. jeg fikk vite at denne Aksa viften er bra kraftig. og det er jo forsovidt greit. tenkte jeg kunne kjøpe 2, og sette de som allerede er i kabinettet forran bare for å bruke de (jeg har apevia, X-Cruiser som har plass til 2 vifter som ikke er installert.). men jeg prater så sykt mye unødvendig, spørsmålet er, er 27.85 dBA mye støy? er det mye i forhold til si F.Eks. boxed vifta til e6600? eller går det ann å leve med det? ~Sasquatch 9517363[/snapback] Jeg har faktisk den vifta stående i PC-en min nå, hvis du ikke har viftestyring så skal du bare glemme denne vifta eller kjøpe det Den bråker veldig mye når den kjører på fullt. Kjøp heller en vifte fra f.eks MIST, de har mye bedre vifter.... Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) bedere? assa... det vil si mer stillegående OG kraftyigere? Edit: jeg så på denne, men den er ikke like kraftig. noen som vet om en 80mm vifte, som er kraftigere, og mer stillegående? helt nede mot 20dBA. Endret 18. september 2007 av St_Sasquatch Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 bedere? assa... det vil si mer stillegående OG kraftyigere? Edit: jeg så på denne, men den er ikke like kraftig. noen som vet om en 80mm vifte, som er kraftigere, og mer stillegående? helt nede mot 20dBA. 9522530[/snapback] for det første vil jeg anbefale deg å heller fikse litt på PC-en så du kan få inn en 120mm... men hvis ikke så er jo forresten PAPST sine vifter ekstremt gode, de er bortimot helt stille og de blåser veldig godt, eneste problemet er at de er relativt stygge..(helt svarte) Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 ja snakker om det! på mitt kabinett, bak, så har jeg en 80mm vifte. men jeg ser det er noen hull, et par cm rundt den. som om det skulle passe en vifte i. jeg lurer på opm det er en 120mm vifte.. kan være en sånn 90 et eller annet. men hmm... uansett, jeg må ha en 80mm også. på toppen. jeg så litt, og jeg har vell aldri sett kulere vifte, enn denne her! men jeg går sånn i surr med luftstrøm og sånn. så jeg vet ikke, er den bede enn den aksa vifta? eller hva med denne? Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 det kommer jo lit an på smak og behag da... vil du ha EKSTREMT lite støy så kjøper du silenx vifta, skal du ha en dritfet vifte så kjøper du sunbeam vifta, kjøper du sunbeam vifta så kan det hende at du må bytte om to ledninger i molex'en for å dempe støy. Dette gjør at vifta vil bli endel svakere. Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) skjønner. men litt vannskelig for meg å se det på luftstrømmen, men om jeg ikke gjetter feil, så er sunbeam virfta en del sterkere også? eller? fant også ut at jeg kan ha en 120mm vifte bak! og om jeg først skal ha EN kul sunbeam vifte..... hvorfor ikke en til!?!?! https://prisguiden.no/product.php?productId=78491 edit: forresten, er virkelig 21dBA så mye å syte for? jeg har tenkt til å kjøpe en cpu kjøler som er 19 dBA. og jeg har hørt at den senker støyen masse fra det boxed vifta er på... og jeg syntes det er helt greit nå Endret 18. september 2007 av St_Sasquatch Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 skjønner. men litt vannskelig for meg å se det på luftstrømmen, men om jeg ikke gjetter feil, så er sunbeam virfta en del sterkere også? eller? fant også ut at jeg kan ha en 120mm vifte bak! og om jeg først skal ha EN kul sunbeam vifte..... hvorfor ikke en til!?!?! https://prisguiden.no/product.php?productId=78491 edit: forresten, er virkelig 21dBA så mye å syte for? jeg har tenkt til å kjøpe en cpu kjøler som er 19 dBA. og jeg har hørt at den senker støyen masse fra det boxed vifta er på... og jeg syntes det er helt greit nå 9522947[/snapback] Jeg er ikke helt sikker på dette så skyt meg hvis jeg har feil, men tror at decibel regnes på en litt merkelig måte... har ikke noe god måte å forklare det på, men lyden fordobles per tall... altså er 21 desibel dobbelt så mye lyd som 20 også videre... men høres jo bra ut med to sunbeam vifter da Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 ja! lurer på om jeg skal ta de sølvfarga, eller de blåe? siden alt det andre er blått. og så lurer jeg på om man kan velge hvilken vei man skal sette dem. og hvilken vei jeg skal sette mine... jeg skal sette de som allerede er der, forran i PC-en, og de 2 nye, bak og oppå. men om jeg skal la sunbeamene suge inn luft. og de 2 andre sprute ut.. eller motsatt. hmm... Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 ja! lurer på om jeg skal ta de sølvfarga, eller de blåe? siden alt det andre er blått. og så lurer jeg på om man kan velge hvilken vei man skal sette dem. og hvilken vei jeg skal sette mine... jeg skal sette de som allerede er der, forran i PC-en, og de 2 nye, bak og oppå. men om jeg skal la sunbeamene suge inn luft. og de 2 andre sprute ut.. eller motsatt. hmm... 9523963[/snapback] Hvis du vil lage dritbra kjøling så må du tette alle hull rumdt i kabinettet for å gjøre det så luft tett så mulig. Så setter du alle viftene i kabinettet til å blåse inn utenom den i toppen som skal hjelpe til med å få ut all varmlufta. denne løsningen hjelper også mot støy. Du bør kansje kjøre alle viftene utenom den i toppen til å suge inn selv om du ikke har tettet kabinettet. Lykke til Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 tusen takk for tipset! 2 dritt vifter (de som fulgte med) og en 120mm sunbeam til å suge inn, og en sunbeam 80mm til å sprute ut! høres bra ut! da tror jeg at jeg har fått all den hjelp jeg trenger. tusen hjertelig takk!! Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 tusen takk for tipset! 2 dritt vifter (de som fulgte med) og en 120mm sunbeam til å suge inn, og en sunbeam 80mm til å sprute ut! høres bra ut! da tror jeg at jeg har fått all den hjelp jeg trenger. tusen hjertelig takk!! 9528245[/snapback] ingen problem Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Bump bump! er jeg gal!? SilenX viftene er ikke bare mye mer stillegående, men mye mye kraftigere!! denne er kraftigere enn 80mm sunbeamen, og denne er nesten dobbelt så kraftig som 120mm sunbeamen!! jeg har ombestemt meg! SilenX FTW ps: M3/h / 1,7 = CFM Sunbeam 120mm = 77 m3/h / 1,7 = 45 CFM. SilenX 120mm = 72 CFM * 1,7 = 122,4 m3/h pris forskjellen er ikke stor. og SilenX's stillegåenhet gjør opp for den hundringsen. Endret 23. september 2007 av St_Sasquatch Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 sant det ja Sunbeam sine vifter er jo tross alt laget for å se bra ut, ikke å blåse bra Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 vifter ser jo relativt lette ut å sette i. så for en ikke-atomforsker som meg, så går det nokk bra. men de har jo ikke lys da.. tror jeg. de 2 viftene jeg har, er det eneste lyset INNI kabinettet. om om jeg skal sette de forran i kabinettet (gjemt bak harddiskene), så blir det jo litt mørkt. den cpu-vifta har et lite grønnt lys. men jeg skulle gjerne hatt litt mer lys da. jeg vet jeg går litt off-topic, i og med at dette er et vifte forum. men jeg vil ikke lage en ny topic, så jeg bare spør ut alle spørsmålene mine her til jeg kjøper. om det virkelig irriterer noen og gir deg lysten til å slå meg, så gjerne si ifra så kan vi avtale sted og tid. Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Joda du har rett der ja Minimumskrav for å feste en vifte er viften, skruer, et skrujern og en person over 4 år Men sant nok d ja, det blir nok kansje litt mørkt, men hvis du vil ha mye lys så vil jeg heller anbefale deg å bestille et par kalde katoder Jeg vet dette høres litt teit ut da, men vet jo ikke hvor vandt du er med hardware i pc... En vifte som står intil en vegg uten hull i vil nesten ikke blåse noe som helst, så hvis du skal kjøle ned hardiskene så bør du helst feste viftene med en kraftig dobbelsidig teip foran hd drev. altså den siden som er mot midten av kabinettet. Lykke til Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 hehehe jeg skjønner jo det. men det er hull og sånn forran på PC-en, bare bak døra. som kanskje ikke gir så masse luft. men litt og det er jo synd å kaste en vifte, om jeg alikevell har plass, og ledig strøm. så hvorfor ikke? men jeg lurer litt på hvor stor den katoden er? hvor jeg kan plassere den? hvordan? og hva sånne koster? jeg har lest hele modden din (drit bra forreten), og katoden så tøff ut den! Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Katodene er enten 31 cm lange (ca 1cm i tykke i endene) eller 10 cm lange. De kan kjøpes i nesten alle nettbutikker. Jeg kjøpte min på Netshop.no fordi der hadde de noen skruer og noe list jeg trengte. De koster bare ca 30,- per stk (både 10 cm og 31 cm) men da må du også kjøpe en inverter (Sunbeam basic katode kit) for ca 30 kr. Du finner dem nok ganske fort. Lenke til kommentar
St_Sasquatch Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 oisann! det var jo kjempe billig! fant alt sammen på Microplex, hvor jeg skal bestille viftene fra! dette så drit bra ut! en 30cm katode, og en 10 cm katode får jeg kjempe fint plass til! kan de festes hvor som helst forresten? en på siden av strøm forsyninga og en mellom hk og hdd eller no sånn hadde jo vært fint! hvor kan jeg legge det basic kittet forresten? :S Lenke til kommentar
Sliper Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 jada, de kan festes hvor du vil, det følger ikke med noen festeanordning til selve katodene så jeg brukte bare noe dobbelsidig teip.. som du sikkert har sett i workloggen min så kan du plassere inverteren til katodene hvor som helst, så langt ledningene rekker da ... men vær forsiktig med dem! de er svært skjøre og tåler veldig lite, som sagt i arbeidsloggen så ødela jeg jo den ene katoden ganske fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå