Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Bevissthet er metafysiskt

Kilde?

I den forstand at en absolutt definisjon ikke finnes, og er derfor ikke påviselig. Men det er langt i fra poenget.

 

Kanskje litt off topic men...når i prosessen dannes sjelen? Og kommer sjelen hovedsakelig fra morens egg eller farens sædcelle?

Gammel kristen tro er at fosteret blir besjelet når moren kan kjenne barnet sparke. Jeg personlig er ikke dualist, så jeg kan ikke uttale meg utover det.

 

Vi kan vel stipulere at en hjerne er en nødvendig betingelse for bevissthet, om ikke annet.

Blant annet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gammel kristen tro er at fosteret blir besjelet når moren kan kjenne barnet sparke.

Jeg finner ikke det svaret særlig tilfredsstillende. Selv tror jeg ikke på sjel i religiøs forstand, men jeg er litt nysgjerrig og undrer på hvor og hvordan sjeler oppstår i religiøs sammenheng. Hvis en tror at universet kom fra absolutt ingenting så kan jeg skjønne at noen tror at sjelen også oppstår fra ingenting. Men så er jeg ikke religiøs heller, og tror ikke at noe så komplisert som universet, livet og alt mulig rart kan skapes fra absolutt ingenting. Noen mener at sjelen til barnet oppstår i det øyeblikket kvinnen blir gravid. Men betyr det da at komponentene for en sjel ligger i selve sædcellen og egget? Nå spør jeg ikke spesifikt deg, men de som måtte tro på sjelers eksistens generelt.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Gammel kristen tro er at fosteret blir besjelet når moren kan kjenne barnet sparke.

Jeg finner ikke det svaret særlig tilfredsstillende.

Ok, tenkte bare at jeg skulle dele det jeg visste. Du kan jo sikkert søke på google (protip).

 

Hvis en tror at universet kom fra absolutt ingenting så kan jeg skjønne at noen tror at sjelen også oppstår fra ingenting. Men så er jeg ikke religiøs heller, og tror ikke at noe så komplisert som universet, livet og alt mulig rart kan skapes fra absolutt ingenting.

Da må jeg spørre deg, tror du universet er uendelig gammelt? Eller tror du kosmologien ble satt i gang av noe som igjen møter samme oppstandelses paradoks?

 

Selv tror jeg ikke på sjel i religiøs forstand, men jeg er litt nysgjerrig og undrer på hvor og hvordan sjeler oppstår i religiøs sammenheng. Noen mener at sjelen til barnet oppstår i det øyeblikket kvinnen blir gravid. Men betyr det da at komponentene for en sjel ligger i selve sædcellen og egget? Nå spør jeg ikke spesifikt deg, men de som måtte tro på sjelers eksistens generelt.

Du kan jo prøve å definere sjel før du begynner å spekulere i arvestoff :) Sjel er i de fleste livssyn veldig abstrakt, og jeg personlig tror opprinnelsen av ordet kommer av uvitenhet og undring over vår fenomenale bevissthet.

Lenke til kommentar
Latterlig! Det er DU som kommer med en PÅSTAND du ikke kan bevise.

Vel, Buskmannen, det er flere definisjoner på ordet "metafysikk", en av dem er "alt som ikke er vitenskap".

 

I den forstand at en absolutt definisjon ikke finnes, og er derfor ikke påviselig. Men det er langt i fra poenget.

 

-

 

Jeg sier ikke at det er aksiomatisk, men du må ha et åpent sinn når vi snakker om metafysikk. Lurer fortsatt på hvorfor dette er så viktig å oppklare.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Da må jeg spørre deg, tror du universet er uendelig gammelt? Eller tror du kosmologien ble satt i gang av noe som igjen møter samme oppstandelses paradoks?

Jeg tror ingenting, jeg innrømmer at jeg ikke vet. Jeg har ingenting å basere en eventuell tro på. Jeg kunne ha kommet på en en forklaring, men da hadde jeg endt opp med en sci-fi historie siden jeg isåfall måtte ha benyttet meg av ren fantasi.

Lenke til kommentar
Da bør du presisere det, eller bruke en term som ikke er tvetydig.

Det er ufattelig mange tvetydelige begreper innen filosofien. Metafysikk er et fellesbegrep for dette "spekulerende" etc. og "alt som ikke er vitenskap" er ikke så veldig digrert. Begrepet blir dog mest brukt til dette med eksistens.

 

Jeg regnet ikke med at vi skulle inngå i semantisk analyse, men sånn ble det.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Jeg tror ingenting, jeg innrømmer at jeg ikke vet. Jeg har ingenting å basere en eventuell tro på. Jeg kunne ha kommet på en en forklaring, men da hadde jeg endt opp med en sci-fi historie siden jeg isåfall måtte ha benyttet meg av ren fantasi.
tror ikke at noe så komplisert som universet, livet og alt mulig rart kan skapes fra absolutt ingenting.

Her tok du stilling til noe, uten objektivt grunnlag. Derfor ville jeg forhøre meg i hva du trodde. Ser nå at det sannsynligvis var en misforståelse, så skal ikke ta deg på den. :)

Lenke til kommentar
Så la oss holde oss til vitenskap, og ikke filosofi.

Dette er spørsmål om etikk, så la oss holde oss til filosofi.

 

Vel, spørsmålet om abort er vel ikke utelukkende etisk betinget, selv om det etiske selvsagt er en stor del av det.

 

Et av spørsmålene går jo på om abort kan sidestilles med drap. Så blir det til å finne ut om og når et foster kan kalles for menneske, og om det i realiteten er noe verre enn å ta livet av et hvilket som helst dyr.

 

Her kan man bruke vitenskap for å finne svar - så får man ta den filosofiske diskusjonen parallellt eller etterpå.

 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har hatt tid til å lese igjennom hele tråden, så vær vennlig å arrester meg om jeg har misforstått noe eller gått glipp av noe essensielt iht. diskusjonens nåværende stadium ;)

Lenke til kommentar

tror ikke at noe så komplisert som universet, livet og alt mulig rart kan skapes fra absolutt ingenting.

Her tok du stilling til noe, uten objektivt grunnlag. Derfor ville jeg forhøre meg i hva du trodde. Ser nå at det sannsynligvis var en misforståelse, så skal ikke ta deg på den. :)

Jeg kunne sikkert ha formulert meg litt bedre akkurat der.

Wikipedia:

Universet blir vanligvis definert som alt som eksisterer

Hvis en skapende skapning/kraft var til stede før universet så vil jeg ikke si at denne skapningen/kraften er en del av universet. Hvis denne skapningen/kraften ikke er en del av universet, så er ikke denne skapningen/kraften en del av alt som eksisterer. Hvis denne skapningen/kraften ikke er en del av alt som eksisterer, så eksisterer ikke denne skapningen/kraften.

 

Jeg håper disse tankene er forståelige :ermm:

 

Angående om universet alltid har eksistert eller hadde et startpunkt:

Hvis det kan måles i tall så kan det måles i det uendelige.

 

Og angående stillingen jeg tok:

Jeg tror ikke at noe så komplisert som universet, livet og alt mulig rart kan skapes fra absolutt ingenting, fordi jeg tror ikke at "noe" kan bli skapt av "ingenting". Jeg tror ikke at et objekt kan plutselig eksistere foran øynene mine uten at jeg spør meg selv "hvem skapte det objektet og plasserte det der"? Jeg tror heller ikke det er mulig for noe som har en egen vilje å ikke eksistere da en vilje er eksisterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...