Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke tanken på å "kaste fra meg barnet" til en fremmed. Men jeg tenker litt mer på konsekvensene av og abortere ett barn også. Mange mødre som har blitt plaget med diverse tanker etter å ha utført en abort. Hvis du får barnet og adopterer det bort, har du iallefall muligheten til å treffe det og snakke med det - det har du ikke hvis du tar abort.

Lenke til kommentar

Og hvorfor får disse mødrene slike tanker? Jo fordi anti-abort motstandere kaller dem for mordere, monstere og truer dem med helvete når de dør. Forstår du ikke at verdenen er overbefolket allerede? Å ta abort er like galt som bruke kondom eller p-piller. Å tvinge kvinner som ble gravide ved et uhel til å beholde barnet, kvinner som ikke vil eller kan ta på seg ansvaret for et barn, er rett og slett en grusom handling.

 

Nå finnes det millioner av foreldreløse barn allerede, så hvis du tror det bare er å adoptere det bort sånn helt uten videre tar du helt feil.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen her (og særlig ikke Thrinduil) som har argumentert med at man skal tvinge noen til å beholde et barn de ikke ønsker? Når det gjelder ettervirkninger av abort er det langt mer komplekst enn det du gir uttrykk for. Det er ikke bare /en/ grunn til at mange sliter etterpå (men langt fra alle).

 

Dessuten: Å sammenlikne bruk av prevensjon og abort er en forsimpling av debatten. Du må akseptere at andre mener noe annet og at det finnes gode argumenter for at det er forskjell på en enkelt sæd- eller eggcelle og et embryo eller foster.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke tvinge noen som helst til å bruke hverken det ene eller det andre. Hvis en jente jeg kjente ble gravid og bestemte seg for å ta abort, så hadde jeg støttet henne i valget så lenge det var hennes egen beslutning og det var det som var det beste og mest riktige for henne. Det er jeg personlig som synes det ikke trenger å være helt riktig å ta abort, men jeg skal eller vil ikke tvinge denne tankegangen inn på andre.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen her (og særlig ikke Thrinduil) som har argumentert med at man skal tvinge noen til å beholde et barn de ikke ønsker? Når det gjelder ettervirkninger av abort er det langt mer komplekst enn det du gir uttrykk for. Det er ikke bare /en/ grunn til at mange sliter etterpå (men langt fra alle).

 

Dessuten: Å sammenlikne bruk av prevensjon og abort er en forsimpling av debatten. Du må akseptere at andre mener noe annet og at det finnes gode argumenter for at det er forskjell på en enkelt sæd- eller eggcelle og et embryo eller foster.

 

Jeg vet at vi er mer moderate i Norge, men i Amerika er det stor debatt hvor religiøse ekstremister vil gjøre abort ulovlig uansett om man har blitt utsatt for voldtekt eller incest. Og jo det er folk her som vil tvinge kvinnene til å få et uønsket barn ved å gjøre abort ulovlig, men jeg har aldri anklaget Thrinduil for dette.

 

Jeg mener at det å bruke kondom eller p-piller er like ille som å ta abort, hva andre måtte mene om dette får være dems sak.

Lenke til kommentar
Pff, abort er en oppskrytt sak.. Det er ikke sååå forferdelig som folk skal ha det til. Blir som og ta angrepilla bare en stund etterpå.

 

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at andre ser annerledes på det? Du kan ikke forvente at din opplevelse av en slik hendelse være gyldig for noen andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen her (og særlig ikke Thrinduil) som har argumentert med at man skal tvinge noen til å beholde et barn de ikke ønsker? Når det gjelder ettervirkninger av abort er det langt mer komplekst enn det du gir uttrykk for. Det er ikke bare /en/ grunn til at mange sliter etterpå (men langt fra alle).

 

Dessuten: Å sammenlikne bruk av prevensjon og abort er en forsimpling av debatten. Du må akseptere at andre mener noe annet og at det finnes gode argumenter for at det er forskjell på en enkelt sæd- eller eggcelle og et embryo eller foster.

 

Jeg vet at vi er mer moderate i Norge, men i Amerika er det stor debatt hvor religiøse ekstremister vil gjøre abort ulovlig uansett om man har blitt utsatt for voldtekt eller incest. Og jo det er folk her som vil tvinge kvinnene til å få et uønsket barn ved å gjøre abort ulovlig, men jeg har aldri anklaget Thrinduil for dette.

 

Jeg mener at det å bruke kondom eller p-piller er like ille som å ta abort, hva andre måtte mene om dette får være dems sak.

Fordi?

 

Hvorfor er det galt å bruke kondom eller p pille? Syntes du det er galt å runke også?

 

Du forhindrer jo bare i begge tilfellene at sedcellen befrukter egg cellen? Hva i all verden er galt med det? Eller mener du sex i seg selv er galt kanskje? Hvis ja, vil du selv KUN ha sex med din partner en tre-fire dager i måneden, midt i mellom menstrasjons syklusene, med det for øye å lage barn og når de er laget så skal du aldri mer ha sex?

 

:)

Lenke til kommentar
Det er vel ingen her (og særlig ikke Thrinduil) som har argumentert med at man skal tvinge noen til å beholde et barn de ikke ønsker? Når det gjelder ettervirkninger av abort er det langt mer komplekst enn det du gir uttrykk for. Det er ikke bare /en/ grunn til at mange sliter etterpå (men langt fra alle).

 

Dessuten: Å sammenlikne bruk av prevensjon og abort er en forsimpling av debatten. Du må akseptere at andre mener noe annet og at det finnes gode argumenter for at det er forskjell på en enkelt sæd- eller eggcelle og et embryo eller foster.

 

Jeg vet at vi er mer moderate i Norge, men i Amerika er det stor debatt hvor religiøse ekstremister vil gjøre abort ulovlig uansett om man har blitt utsatt for voldtekt eller incest. Og jo det er folk her som vil tvinge kvinnene til å få et uønsket barn ved å gjøre abort ulovlig, men jeg har aldri anklaget Thrinduil for dette.

 

Jeg mener at det å bruke kondom eller p-piller er like ille som å ta abort, hva andre måtte mene om dette får være dems sak.

Fordi?

 

Hvorfor er det galt å bruke kondom eller p pille? Syntes du det er galt å runke også?

 

Du forhindrer jo bare i begge tilfellene at sedcellen befrukter egg cellen? Hva i all verden er galt med det? Eller mener du sex i seg selv er galt kanskje? Hvis ja, vil du selv KUN ha sex med din partner en tre-fire dager i måneden, midt i mellom menstrasjons syklusene, med det for øye å lage barn og når de er laget så skal du aldri mer ha sex?

 

:)

 

Du misforstår hele poenget mitt, når jeg mener at det er like ille, er det fordi jeg ikke synes det er noe ille i det hele tatt (jeg trodde det var ganske åpenlyst). Dette hadde du forstått hvis du hadde lest de andre innleggene mine i denne tråden.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Det kan være en fordel å lese innlegg i sammenheng. Hvis du gjør det er det åpenbart at han mener "like lite ille".

Oki. I så fall, glem hele innlegget. Men når jeg leser "like ille" så betyr på en måte ikke det like lite ille"....... :D Eller kanskje det gjør det...

Lenke til kommentar
alle har vel rett til å leve?

Nei. Noen må dø for at vi skal leve. Du må f.eks. spise døde planter og/eller dyr.

 

Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at andre ser annerledes på det?

Du bør jo kunne begrunne synet ditt rasjonelt og saklig. Hva er begrunnelsen?

 

Rasjonelt sett er det jo ikke slik du mener det er.

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg lukter kristenmanns blod ;)

 

Når kvinnen blir gravid, blir en fremtid skapt. En fremtidig skoleelev blir skapt. En fremtidig kamerat, kjæreste og ektefelle blir skapt. En fremtidig sønn eller datter blir skapt!

Det virker som mange glemmer at fosterets potensial og fremtid er det samme om man er noen uker på vei, eller ni måneder.

 

Menneskelig potensial er ikke et argument i denne sammenheng, all den tid fosteret er bevisstløst. Hver eneste celle i kroppen din har potensial til å utvikle seg til et menneske, under de rette omstendigheter.

 

Menneskelivet blir skapt der og da, ikke ni måneder senere.

Dette er min tanke om et menneskeliv; menneskelive blir skapt når egget blir befruktet, ikke etter 12 uker, eller i det moren føder.

Det er ikke en del av menneskets oppgave å avgjøre hvem som skal leve, og hvem som ikke skal! Hvem er vi til å ta en slik avgjørelse?

 

Med den argumentasjonen er du tvunget til å mene at aborter bør straffes på lik linje med andre drap, noe som faller på sin egen urimelighet da du ikke har påført noen lidelse eller tråkket på noen sine interesser.

 

I det en kvinne blir gravid etter en voldtekt, vil min forståelse for abort være for stor til at jeg hadde kommentert det, med mitt egentlige abort-syn.

 

Å straffe noen fordi faren er en forbryter, er umoralskt. Aksepterer du først at et foster er like mye verdt som et født menneske, kan du ikke oppriktig mene at en mors motvillighet til å være gravid i 9 mnd veier tyngre enn et barns rett til å ikke bli drept! Hvorvidt du har forståelse eller ei, er irrelevant. Jeg har forståelse for vold og drap, men det hindrer meg ikke fra å åpne kjeften og kritisere det! Du er så redd får å såre folks følelser at du heller vil la uskyldige liv gå tapt. Dette er dobbeltmoral, Frosland, jeg håper du ser det!

 

Med din argumentasjon er du også logisk tunget til å være mot prevensjon, fordi resultatet uten prevensjon også ville blitt et barn. Det beste vi mennesker kan gjøre, er å pule som kaniner for at flest mulig mennesker skal bli født. At du mener mennesket får sjel i unnfangelsesøyeblikket (nå antar jeg at du abonnerer på kristentroen) er irrelevant, fordi du ikke kan underbygge det. Du kan skrive det med så stor skrift du bare vil, og føye på så mange utropstegn du makter, men du kan ikke begrunne det.

 

At hjertet begynner å banke etter noen uker, er lite interessant så lenge evne til å tenke og føle ikke er på plass.

 

Er det ikke forresten slik at ufødte barn i følge Kristendommen kommer til Himmelen?

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...