Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Det er jo det.

 

Embryo er et lite utviklet foster.

Foster er en baby som ikke har kommet ut enda

Baby er en ung voksen

Voksen er voksen.

 

Slik går det helt gradvis. Fra sædcelle til embryo er det ikke bare utvikling det er et hopp + flaks osv.

 

Argumentet ditt er jo nødvendigvis at sædceller ikke er fullverdig liv. Men på den annen side, hva er forskjellen på å drepe en embryo som ikke har bevissthet og å drepe en okse, som faktisk tenker. Nå vet jeg ikke om du er vegetarianer, men om du er så fordømt imot abort, da burde du være det. En ku, en sau, en kylling, en gris har alle betydelig større verdi enn et foster i 18. uke.

 

Jeg for min del, har ikke noe problemer med å drepe dyr, og har derfor heller ikke noe problemer med å drepe fostere. Mennesker er dyr, vi dreper dyr, ergo bør vi også kunne forsvare å ta livet til et menneske. Verden er hard slik, men svært naturlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det ikke opp til deg å bestemme hvem som har mest verdi...

 

En okse skjønner akkurat like lite som et embryo at det kommer til å dø snart. Vi kan jo også drepe folk i koma, de skjønner det ikke, er ikke bevisste og tenker ikke.

 

Synes du det er 100% legitimt å myrde mennesker?

 

Rent objektivt har et stort dyr mer verdi, jo. Mer komplekst, fungerer på egenhånd, større hjernekapasistet. Du kan diskutere om et voksent menneske er mer verdifult enn et annet dyr, men til og med der tror jeg ikke forskjellen er for stor. Om du velger å gi mennesker større verdi utifra et eller annet narsisistisk, ulogisk livssyn, så får det være ditt problem, og det får være din jobb å vise at mennesker ikke er dyr og derfor har høyere verdi.

 

Handler ikke om å skjønne at man skal dø, det handler om evne til å tenke i det heletatt. Embryoer tenker ikke, det gjør dyr.

 

Logisk sett, ja, følelsesmessig, nei. Men så er det ikke føleser vi diskuterer her heller.

Lenke til kommentar

Avhengig av utviklingsstadium er det ikke noe mer galt enn å ta knekken på en annen tilsvarende éncellet eller flercellet organisme, innen vi anerkjenner embryoet som et fullverdig menneske i lovens rette forstand. Da er det like galt som å ta livet av et hvilket som helst annet menneske av nødvendighetsårsaker under tilsvarende omstendighete — og utover det: mord er mord. Hvorvidt det da er galt i det hele tatt er en annen sak. Vi dreper éncellede organismer hele tiden uten å blunke uansett. Mange av cellene i kroppen tar selvmord, uten at vi tenker noe videre over det, og det plager neppe dem selv.

 

Er det ikke også en form for selvforsvar, enten med hensyn på en selv eller med hensyn på det potensielle barnet? Jeg har vanskeligheter med å ta folk seriøst som er prinsipielt imot abort, for de nekter gjerne å anerkjenne det etiske dilemmaet, om ikke paradokset, ved slike absolutte standpunkt: Hvis det står mellom ditt liv, eller barnets liv, nytter det ikke å være prinsipielt imot hverken abort eller drap. Og med mindre vi anerkjenner at det er noe spesielt, noe hellig, ved mennesket som ikke forekommer i andre levende ting, så har vi alle tatt millioner, ja sikkert milliarder av fullverdige liv, for lengst.

 

På den andre siden: Det er en del av livets sirkel, og det er slik det må være. Ellers blir planeten overbefolket (og det er den strengt tatt allerede), og det blir ikke nok ressurser til alle sammen.

 

Nå er det ikke opp til deg å bestemme hvem som har mest verdi...

Hvem da? ;)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Rent objektivt har et stort dyr mer verdi, jo. Mer komplekst, fungerer på egenhånd, større hjernekapasistet.

Så en 3 år gammel gutt er mindre verdt enn en 60 år gammel mann som jobber i Trondheim bydrift?

 

Handler ikke om å skjønne at man skal dø, det handler om evne til å tenke i det heletatt. Embryoer tenker ikke, det gjør dyr.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Logisk sett, ja, følelsesmessig, nei. Men så er det ikke føleser vi diskuterer her heller.

 

 

Jeg har vanskeligheter med å ta folk seriøst som er prinsipielt imot abort
Jeg anser ikke meg selv som prinsippielt imot abort...

 

Nå er det ikke opp til deg å bestemme hvem som har mest verdi...

Hvem da? ;)

Hehe, mente at vi bare kunne bestemme det for oss selv. Sorry for uklarhet.

Lenke til kommentar
Jeg anser ikke meg selv som prinsippielt imot abort...

Nevnte ingen navn, men beklager hvis du føler deg urettmessig truffet. :)

 

Hehe, mente at vi bare kunne bestemme det for oss selv. Sorry for uklarhet.

Det er ingen andre vi vet om som kan gjøre det, så det er enten oss eller ingen. Verdi er en subjektiv vurdering uansett, som for øvrig hadde fortjent sin egen tråd.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke imot abort, men jeg er uenig i at et barn er mindre verdt før det er føler noe eller at det er en del av kvinnens kropp.

 

Hvor setter du da mennekser i forhold til dyr? Over, under eller likestillet? En gris kan føle og tenke og er LANGT bedre utviklet enn et embryo er, men allikevel sier du antagelig ingenting når slaktebilen henter griser...

 

 

Har mer inntrykk av at kristne responderer på tillærte ting jeg, ihvertfall ofte. Bare se på den stamcelle forskningen som har foregått i USA, der de kristne setter seg totalt på bakbena mot dette fordi dogmatikken deres sier at en celle har sjel.. :roll: og uten engang å gidde å sette seg inn i hva en stamcelle er for noe... For ikke å snakke om hvor mange dette kan hjelpe hvis de fikk fortsette!!!! Det er dogmatikken som styrer manges meninger blandt kristne tror jeg, ikke sunn fornuft eller kunnskap om sakene.. :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg er ikke imot abort, men jeg er uenig i at et barn er mindre verdt før det er føler noe eller at det er en del av kvinnens kropp.

 

Hvor setter du da mennekser i forhold til dyr? Over, under eller likestillet? En gris kan føle og tenke og er LANGT bedre utviklet enn et embryo er, men allikevel sier du antagelig ingenting når slaktebilen henter griser...

 

 

Har mer inntrykk av at kristne responderer på tillærte ting jeg, ihvertfall ofte. Bare se på den stamcelle forskningen som har foregått i USA, der de kristne setter seg totalt på bakbena mot dette fordi dogmatikken deres sier at en celle har sjel.. :roll: og uten engang å gidde å sette seg inn i hva en stamcelle er for noe... For ikke å snakke om hvor mange dette kan hjelpe hvis de fikk fortsette!!!! Det er dogmatikken som styrer manges meninger blandt kristne tror jeg, ikke sunn fornuft eller kunnskap om sakene.. :no:

 

Det er desverre en av konsekvense av at relgion får påvirke folks meninger, og at fornuft og fakta blir satt til siden. Jeg sier ikke at alle som mener noe annet enn det jeg mener om saken er relgiøse og har syn basert på overtro, men desverre kan det sies om mange. Eksempeler på folk som utifra det blå definerer en sjel de tilegger fostre og celler som gjør dem mer verdt enn f eks en biologisk langt mer utvikler organsime som f eks en gris som du påpeker.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare bare å adoptere bort et barn. Det er derfor det er massevis av barn i fosterfamilier og barnehjem. Hvis man har blitt gravid uten at man har lyst til å ha barn eller fordi man sliter med økonomieien eller fordi foreldrene ikke føler seg moden nok til oppdra og ta ansvaret for barnet, så er det helt latterlig at dem ikke skal få lov til å ta abort.

 

Jorda vår er allerede overbefolket, la dem som vil få lov til å velge selv.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare bare å adoptere bort et barn. Det er derfor det er massevis av barn i fosterfamilier og barnehjem. Hvis man har blitt gravid uten at man har lyst til å ha barn eller fordi man sliter med økonomieien eller fordi foreldrene ikke føler seg moden nok til oppdra og ta ansvaret for barnet, så er det helt latterlig at dem ikke skal få lov til å ta abort.

 

Jorda vår er allerede overbefolket, la dem som vil få lov til å velge selv.

 

Ja, for all del, det er jo en viktig problemstilling å ta opp. Og som jeg sa, så tror jeg det blir litt mer opp til den enkelte person.

Lenke til kommentar
Jeg personlig synes abort vil være galt. Jeg tenker at det da er bedre at en føder barnet og så heller adopterer det bort - for alle har vel rett til å leve? Men på en annen side så tror jeg at det blir litt mer opp til den enkelte om det blir rett eller galt å ta abort.

 

Et embryo som ikke er ønsket har ikke livets rett. Det er ingenting annet enn en celleklump og vet ikke at det eksisterer engang. Helt bortkasta og bære det frem til det bli et utviklet foster og en baby, for så og adoptere det bort?? hallo..

Lenke til kommentar
Jeg personlig synes abort vil være galt. Jeg tenker at det da er bedre at en føder barnet og så heller adopterer det bort - for alle har vel rett til å leve? Men på en annen side så tror jeg at det blir litt mer opp til den enkelte om det blir rett eller galt å ta abort.

 

Et embryo som ikke er ønsket har ikke livets rett. Det er ingenting annet enn en celleklump og vet ikke at det eksisterer engang. Helt bortkasta og bære det frem til det bli et utviklet foster og en baby, for så og adoptere det bort?? hallo..

 

Som jeg sa, så tenker jeg også at det er mer opp til den enkelte om det er rett eller galt å ta abort ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...