Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På en side så tenker jeg at en unge i magen aner ikke hva noe er. Har ikke opplevd noe som helst annet enn innsiden av magen. Helt clueless..

Ingen som husker noe fra de var en uke gammel heller da...

 

Hvis noen knuser et egg er det ingen som bryr seg, men hvis noen knuser en kylling derimot, ja da reagerer man.

Ja, det er ganske naturlig fordi et egg ikke er en lite utviklet kylling. Det er bare 50% lite utviklet kylling. Akkurat som at ingen blir lei seg når noen dreper en sædcelle, men folk blir lei seg når du dreper et embryo.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er feil at mennesker med Downs syndrom er mindre beskyttet av loven enn andre. Isåfall burde dette avspeiles ellers i samfunnet også.

Vi har allerede gått igjennom det. Om barnet har downs kan det gi unødvendig stor byrde til foreldrene i form av konstant oppfølging. Derfor kan det disponeres litt ekstra tid om syndromet blir oppdaget etter de 3 månedene og/eller fordi foreldrene trenger ekstra tid for å ta avgjørelsen om abort. Det handler ikke om å krenke de med downs syndrom.

Lenke til kommentar
Hvis man har så lite kjærlighet til eventuelle egne barn/embryoer/foster bør man ikke være i nærheten av å få det engang.

Har du kjærlighet til dine egne sædceller? Gråter du en tåre for hver som går til spille?

Det er embryo -> foster -> barn -> voksen.

Ikke sædcelle -> embryo -> foster -> barn -> voksen.

Lenke til kommentar
Det er etter min mening ikke mer forskjell på

Foster -> Baby

Enn

Baby -> Voksen

 

Det skal du få lov til å mene men vil alikevel kommentere et par ting.

 

overgang 1: baby => voksen , bryter vi ned begge sider av relasjonen til noe som kan kategoriseres biologisk

 

selvstendig levende organisme => selvstendig levende organisme

 

overgang 2: Foster => Baby , gjør vi det samme her

 

uselvstendig organ som vokser som en del av en anen organisme som bærer potenisal for levende organisme => selvstendig levende organisme.

 

Jeg syntes det er mye mer forskjell i overgang 2 enn i den første, men her får folk mene som de vil.

Lenke til kommentar

Men babyen er jo ikke selvstendig med en gang den kommer ut fra magen, om vi skal se like strengt på det som du gjør.

 

Enten kan man si at fosteret er uavhengig når navlestrengen klippes av eller så kan man si at det skjer gradvis fra barn til voksen. Uansett skjer det imens barnet er baby(født).

Lenke til kommentar

Forskjellen er at en baby i teorien kan leve selv, om den kunne skaffe seg mat, den er ikke direkte avheing av moren for næring, altså det er et selvstendig individ.

 

Et forster må være tilkoblet moren ellers dør den, derfor er den ikke noe anderledes enn et organ som en lunge eller en lever, ja eller ja selv en svults

Lenke til kommentar
Hvis man har så lite kjærlighet til eventuelle egne barn/embryoer/foster bør man ikke være i nærheten av å få det engang.

Har du kjærlighet til dine egne sædceller? Gråter du en tåre for hver som går til spille?

Det er embryo -> foster -> barn -> voksen.

Ikke sædcelle -> embryo -> foster -> barn -> voksen.

 

sædcelle + egg -> embryo.

 

Ser ikke hvorfor sædcellen skal eksluderes fra varmen. Selv om sædcellen ikke har et komplett genetisk sett så vil den ha et genetisk sett (halvfult) som er unikt. Med andre ord ved å sløse sæd så dreper du unike personligheter/egenskaper hos potensielle mennesker som kunne vært født, ikke ulikt det å ta abort. Den eneste forskjellen er at sædcellen kun bærer et halv genetisk sett mens embryoet bærer et helt ett. Å skille mellom "liv" med halvt genetisk sett og "liv" med helt genetisk sett er i mine øyne neglesjerbart på det nivået der, både sædcellen og embryoet mangler så mye for å kunne defineres som mennesket at om gensettet er fult eller ikke har liten betydning når de begge er langt ifra å kunne defineres som menneske, de bærer begge potensial for menneskeliv men ikke mer. Snakker ikke om en baby 1 dag før ventet fødsel, snakker om det som er innenfor lovlig abortramme

 

Kansje noen finner det er vanskeligere å syntes synd på sædceller av praktiske årsaker ? Derfor ingen av abort-motstanderne ofrer de en tanke.

Lenke til kommentar
Ser ikke hvorfor sædcellen skal eksluderes fra varmen. Selv om sædcellen ikke har et komplett genetisk sett så vil den ha et genetisk sett (halvfult) som er unikt.

Bare spør: Er det ikke sånn at et y-kromosom fra faren ikke er et komplett genetisk sett? Uansett er det vel ikke det...

 

Men sædcellen ekskluderes ikke helt:

sæd+eggcelle -> embryo.

 

Kansje noen finner det er vanskeligere å syntes synd på sædceller av praktiske årsaker ? Derfor ingen av abort-motstanderne ofrer de en tanke.

Hehe, interessant tanke.

Lenke til kommentar
Jeg tror Gud.

Er ikke det et sånt derre definisjonsspørsmål da? :)

Men nok tull fra min side, selv om det var et ironisk spørsmål så må jeg påpeke at jeg ikke lurte på hva du tror, men på hva som faktisk skapte universet. Du tror Jehova, muslimene tror Allah, hinduene tror Brahman o.s.v.

Når jeg spør vil jeg vite hva folk vet, ikke hva de tror.

 

Men dette handler ikke om abort så denne mini-diskusjonen avsluttes her.

Lenke til kommentar
De som tar abort blir jo lei seg fordi de tenker på hva det KUNNE ha blitt.. Det er den sentimentale delen av det. Tror neppe at de tenker "åh, herregud, der kaster de babyen min i søpla" i den forstand, men heller "å herregud, der kaster de hva som kunne ha blitt min baby"..

 

Akkurat og da er sædcellen like langt. Hver eneste sædcelle er unik i sitt genetiske sett, derfor burde de som er abortmotstandere tenke like mye på hva hvert enkelt egg og hver enkel sædcelle KUNNE ha blitt. De har jo alle potensial for unike egenskaper/personligheter, genetisk sett.

 

 

Derfor mener jeg at det i prinsippet er det samme å forsvare sædceller og embryoer, men alikevel er det mange som mener det er en vesentlig forskjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...