Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Er sjansen dårlig, bør den ikke gis.

Så du mener at en lege eller en komite skal ta avgjørelsen om hvilke barn som skal bli født og ikke kvinnen selv?

Jeg tror vi kommer langt med en holdningsendring.

 

Først skriver du at tillatese til å føde ikke bør gis, deretter sier du at du ønsker en holdningsendring. Det er en vesentlig forskjell.

 

Samtidig: Jeg er totalt uenig i et menneskesyn hvor man ønsker å endre holdningene til de som velger å bære frem barn som ikke kan leve et liv tilnærmet likt de fleste av oss. Vi har ingen rett til å si at andre ikke lever like verdige liv som oss og dermed ikke bør få bli født og vokse opp. Dette til tross: Det er som sagt den enkelte kvinnes suverene valg om hun ønsker å bære fram barnet, og årsaken til en eventuell abort er det kun hun som har noe med.

 

Det er for mange jævlig dårlige foreldre der ute.

 

Noen må klandres. Jeg klandrer dem som ikke planlegger foreldreskapet.

 

Det er korrekt. Men dette vet man aldri før barnet er født og har fått sjansen til å vokse opp. Det er igjen ikke opp til staten å avgjøre hvem som er verdige til å bli foreldre. Å klandre foreldre hjelper lite på barnas mulighet til en god oppvekst og et godt liv. Det handler kun om ditt behov for å fordele skyld og ansvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adopter vekk ungen da vel?

Her sier du at fosteret ikke bare er en klump med celler men et barn, og når det er født er det bare å gi det bort som om det var en simpel klump med celler?

 

Hva er vitsen med å få et barn hvis man vet på forhånd at man ikke skal beholde det?

Lenke til kommentar
Det er ingen verdens ting som er i veien med abort.

Hvis moren selv vet at ungen kommer til å få det helt forjævlig når den blir eldre pga miljøet hjemme, eller om moren har blitt voldtatt, eller om det rett og slett var et uhell, så skal hun få bestemme selv.

 

Adopter vekk ungen da vel?

 

 

Det er jo enormt upraktisk å måtte gå optill 9 måneder gravid, for så å gå gjennom en fødsel, for så å leite opp en passende familie for avkommet (dersom moren bryr seg så mye at hun vil møte adoptiv foreldrene), for så å lure på om avkommet dit har det bra, ha dårlig samvittighet fordi du har nærmest ekspotert ditt genetiske ankom til noen andre fordi du var slack med beskyttelse en fuktig lørdags kveld.

 

eventuelt abort som er mye mer praktisk for situasjonen.

 

Tror jeg hadde hatt mye dårligere samvitighet dersom jeg bare eksporterte avkommet mitt til noen random folk fordi jeg ikke var i stabil nok situasjon til å ha barn enn om jeg tok en abort og nedla celleutviklingen. Ureelt scenario for meg som ikke kan være gravid da (gutt), men tanke-simulasjonene gir vertfall den konklusjonen.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Det var en spissformulering. Jeg er imot tvungen abort.

 

Det var ikke åpenbart sett ut fra dine tidligere innlegg. ;)

 

Man «vet» ingen verdens ting når det er fremtiden det gjelder. Det man til enhver tid forholder seg til, er odds. Det er en bedre sjanse for at foreldreskapet blir vellykket hvis man planlegger det, enn hvis ikke. Er ikke oddsene i barnets favør, så er det uforsvarlig å handle med utgangspunkt i «det kan gå bra».

 

Det kan man gjerne mene. Men du må akseptere at det er mange ulike oppfatninger av hva som menes med "oddsene i barnets favør" og at det ikke er opp til deg eller meg å avgjøre når oddsene er "gode nok".

 

Anta at foreldre som ikke planlegger foreldreskapet, utgjør brorparten av de for mange jævlig dårlige foreldrene der ute. Da bør vi jobbe for å redusere antallet som blir foreldre uten å planlegge. Vi kan kanskje ikke oppfordre til abort på samme måte som vi oppfordrer til å bruke prevensjon, men i gitte situasjoner er abort like fullt det beste alternativet.

 

Selvsagt vil abort være det beste alternativet i enkelte situasjoner. Men det er igjen den enkelte sitt ansvar å velge å ta abort eller å ikke gjøre det. Når det er sagt gjøres det allerede en del fra myndighetenes side i forhold til å unngå uønskede (og uplanlagte) svangerskap.

Lenke til kommentar
Nei...

 

Oppover siden er det mange poster på hvor grusomt vanskelig det er for foreldrene og at barnet bare overnatter en gang i blant borte.

 

Jeg kom med eksempel på at det ikke er den ultimate sannhet.

Dersom personen hadde blitt abortert under graviditeten så hadde ikke noen hatt det så mye verre. Hverken du, han, familien hans, "familien" hans eller meg.

Lenke til kommentar
Du tror ikke at mange som tar abort senere sliter med psykiske problemer?

 

Jeg kan godt vise deg noen bilder av hva man faktisk aborterer bort.

Det samme kan sies om operasjoner, spising, driting, pissing osv osv, du får ikke psykiske problemer av det.

Det er overhodet ikke et gyldig argument, og jeg vet hvordan en abort ser ut/utføres (thanks to Google).

 

Det at mange sliter med psykiske problemer etter en abort er irrelevant. Dersom det er en klar sammenheng mellom to tilfeller så må det sees nærmere på. Statistikk som er utført en gang er ikke gyldig bevis for argumentasjonen.

Hvor mange av disse som har tatt abort slet psykisk årene før og under graviditeten? En må se litt videre tallene, ikke bare på tallene og konkludere med at A er sånn og sånn.

Lenke til kommentar
Så du fornekter at enkelte kanskje får psyiske problemer knyttet til aborten?

 

Og du mener at det uansett er helt irrelevant?

Ikke tilegn meg konklusjoner for å fremme din argumentasjon.

Det jeg sier er at statistikk for det ene eller det andre, dersom det kan se ut som en sammenheng er å grave dypere og se bak det for så å kanskje komme frem til en konklusjon.

Såklart vil det alltid være noen som får psykiske problemer etter en abort, men å konkludere med at abort medfører psykiske problemer er feil. Samme kan sies om inngrep og operasjoner, det er ikke operasjonen i seg selv, men noe større.

 

En graf med abort og en graf med psykiske problemer er ikke sammenfallende på noe vis.

Lenke til kommentar
Såklart vil det alltid være noen som får psykiske problemer etter en abort, men å konkludere med at abort medfører psykiske problemer er feil. Samme kan sies om inngrep og operasjoner, det er ikke operasjonen i seg selv, men noe større.

 

En graf med abort og en graf med psykiske problemer er ikke sammenfallende på noe vis.

Jo. Det er den. Klara klok henviser til en studie som konkluderer med at 20% av personer som har tatt abort får psykiske problemer, ofte skyld og skam.

 

Får ikke skyld og skam etter en vanlig operasjon.

Lenke til kommentar
Såklart vil det alltid være noen som får psykiske problemer etter en abort, men å konkludere med at abort medfører psykiske problemer er feil. Samme kan sies om inngrep og operasjoner, det er ikke operasjonen i seg selv, men noe større.

 

En graf med abort og en graf med psykiske problemer er ikke sammenfallende på noe vis.

 

Jo. Det er den. Klara klok henviser til en studie som konkluderer med at 20% av personer som har tatt abort får psykiske problemer, ofte skyld og skam.

 

Får ikke skyld og skam etter en vanlig operasjon.

... og hvorfor er dette forbundet med skyld og skam? Hvem sin skyld er det? Hadde vi hatt et naturlig syn på saker og ting isteden for å tro at gamle dogmer kan vise oss eller lære oss noen ting hadde det ikke vært noen skyld eller skam, men et mer naturlig virkelighets bilde!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...