Gå til innhold

Er abort galt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, sorry. Så først nå at du mente måneder etter at kvinnen var gravid og ikke etter unnfangelsen. Beklager.

Når er et foster en person?

(Legger meg nå, god natt.)

EDIT: Dessuten kan barn med Downs syndrom bli tatt abort på etter 3 mnd. Sånn ca når smaksansen kommer.

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar

Om en mann prøver å drepe deg, burde du da la være å gå i selvforsvar fordi han har en sjel, eller han har nervebaner eller hva faen? Abort er selvforsvar, selv om et foster ikke kan sammenlignes med en potensiell drapsmann.

De fleste kvinner som tar abort av andre grunner enn at livet deres står i fare hadde antakeligvis ikke dødd av å få et barn. Spørsmålet er bare om det er mer "riktig" å la barnet leve og kanskje ha det vanskeligere (fattigdom, narkotikamisbruk o.l.) enn å la det slippe å oppleve dette. Mennesket tar jo hele tiden egoistiske valg, det er vel ingen som velger noe som er dårligere enn noe annet hvis de har alternativer?

Lenke til kommentar

Leser at §2 av loven om svangerskapsavbrudd blir nevnt her.

§ 2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når

a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;

b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;

c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;

d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller

e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.

Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.

Virker ganske rettferdig spør du meg. Er det ikke opp til en hver person uansett? Det er jo ikke tvang heller.

Det er bare et alternativ for de som måtte ønske det.

ozi3333, du kan jo framheve de spesifikke punktene ved denne paragrafen som du finner etisk feil.

Lenke til kommentar

Tenkte på fødselen :)

Jeg mener det avsnittet hvor det åpnes for at mennesker med sykdommer har mindre rettigheter enn folk uten sykdommer.

c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;

Downs syndrom regnes som en alvorlig sykdom...

Lenke til kommentar
Men så er abort et regelrett mord også da...

Dette er en definisjons sak, det kommer ann på hvordan du definerer begrepene. Mord som i å gjøre en organsime fra levende til død. Ja du dreper en celleklump. Mord som i å drepe ett menneske eller en person ? Nei embryoe mangler så mange av egenskapene som definerer ett menneske at det ikke kan kalles et menneske. Det bærer kun potenisal for å bli et menneske.

Har nevnt flere ganger at de kan adopteres bort...

Ja for verden har virkelig bruk for alle unger downs eller uten downs som blir produsert ved feiltakelser ? Trodde vi var overbefolket nok allerede i store deler av verden.

Lenke til kommentar
Loven omhandler fosteret, og fosteret har ikke rettigheter.

Alle foster har rett til å beholde livet etter 12. uke.

Bortsett fra foster med Downs syndrom og andre "alvorlige" sykdommer.

Har nevnt flere ganger at de kan adopteres bort...

Ja for verden har virkelig bruk for alle unger downs eller uten downs som blir produsert ved feiltakelser ? Trodde vi var overbefolket nok allerede i store deler av verden.

Hvis det ikke hadde vært for innvandring hadde vi gått i minus i Norge...

I Norge blir det født 1,8 barn per mor. Da går vi i underskudd...

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar

Hvis jeg en dag får vite at jeg bærer på et sykt barn eller et som har en eller annen form for hemmelse som kommer til og senke livskvaliteten, ja da tar jeg abort. Jeg orker bare ikke ha en unge i rullestol som trenger og bli mata gjennom en tube..

Et foreldrepar jeg kjenner har en med CP og en med downs.. Fy faen, stakkars foreldre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...