Gå til innhold

Yamaha P-140 og andre stage-pianoer

pianoforte

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffelse av et stage-piano, og etter noen turer på ulike musikkbutikker ser jeg at det er Yamaha og Roland som er de eneste alternativene. (Kom gjerne med innsigelser på dette.)

Yamaha P-140 er det stage-pianoet jeg liker best. Det er i riktig prisklasse (rundt 13000) og har alt det jeg forventer av et stage-piano: noenlunde piano-følelse, ganske god piano-lyd, godt design (godt utseende og enkelt å operere på scenen), og enkle høyttalere til øving. Yamaha har med andre ord gjort en imponerende jobb med dette produktet. Faktisk så imponerende at jeg innså det måtte finnes en eller annen skjult svakhet ved dette stage-pianoet. Og da denne svakheten åpenbarte seg, viste den seg å gjøre dette produktet uaktuelt for meg. Yamha har prestert å sende på markedet et stage-piano til rundt tretten tusen kroner, med RCA-utganger som ENESTE lydutgang. Det betyr i praksis at man ikke kan regulere utgangslyden direkte på pianoet, i tillegg til at RCA ikke akkurat er praktisk på scenen.

Roland er flinke på dette. Deres stage-pianoer i denne prisklassen har det som trengs av grunnleggende I/O, pluss masse lyder og tull. Men de har ikke den samme piano-følelsen og piano-lyden som Yamaha, i tillegg til at utseendet og brukervennligheten til Rolands stage-pianoer ikke er på Yamaha-nivå.

Jeg har vurdert å kjøpe en Yamaha P-140 pluss en enkel, liten mikser. Men det blir for mye ledninger og rot.

Spørsmålet mitt, etter en knapp halvside med pianobabbel, blir da: Hvor lang tid tar det før Yamaha oppdaterer Yamaha P-140 til å ha i alle fall ubalanserte jack-utganger, om det i det hele tatt skjer? Hvor ofte bruker Yamaha å slippe nye/oppdatere stage-pianoer, og hvor gammel er P-140?

Og til slutt: Noen andre råd hva gjelder stage-piano? Er jeg på bærtur når jeg utpeker Yamaha som den overlegne stage-piano-produsenten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...