Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En del som må utbedres - ca. kostnad?

Hewitt

Anbefalte innlegg

Må snart ta bilen min, en BMW E36, en tur innom et verksted for å fikse litt på noen deler. Det blir bilens første tur på verksted med meg som eier, og i og med at det er min første bil blir det også min første tur på verksted med den. Lurer derfor om noen har en ca. kostnad på dette:

- Stramme håndbrekket - dette er VELDIG svakt, kan ikke parkere bilen i halvbratte nedoverbakker.

- Stramme og smøre bremsene

- Bytte motorolje

- Småting, blant annet bytte lyspære i et av bremselysene (en liten del der har låst seg på akkurat det lyset, så jeg får det ikke opp selv)

Og bør jeg ta den på merkeverksted (Bavaria rett borti her) eller er det egentlig bare mye penger kastet ut av vinduet i forhold til å ta den på et billigere verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Stramme håndbrekket gjør du selv. Hvis det er samme stramming som på min E34 trenger du bare å ta av trekket på/under håndbrekkarmen, og skru inn to muttere (en til hver vaier/side). Dersom brekket er utslitt koster det selvsagt noe mer å fikse. Har du kun tromler bak?

- Stramme bremsene?? Å smøre gliderne på alle 4 calippere kan fort ta 1-2 timer.

- 5-6oo i olje + arbeid. 800-1000 kr.

Med tanke på hvor enkle ting som skal gjøres ser jeg ingen grunn til å betale ekstra for merkeverksted.

Lenke til kommentar

Du aner ikke hvor grønn jeg er på biltekniske ting. :D Tror ikke det er lurt av meg å begi meg ut på det ...

- Stramme håndbrekket gjør du selv. Hvis det er samme stramming som på min E34 trenger du bare å ta av trekket på/under håndbrekkarmen, og skru inn to muttere (en til hver vaier/side). Dersom brekket er utslitt koster det selvsagt noe mer å fikse. Har du kun tromler bak?

Det høres for så vidt greit ut, men jeg mistenker at jeg bare hadde gjort ting verre. Brekket er veldig svakt, det holder kun til små bakker med lite stigning. Om det holder å kun stramme det, greier ikke jeg dømme, men det er hvert fall veldig svakt.

- Stramme bremsene?? Å smøre gliderne på alle 4 calippere kan fort ta 1-2 timer.

Mener da at bremsene er litt svake, føler at jeg må tråkke dem litt vel langt inn for å få skikkelig bremseeffekt. Om det er mulig å "stramme bremsene" vet jeg ikke, men jeg føler hvert fall at de er for svake.

Lenke til kommentar

Du strammer ikke bremsene bak, men du bør justere dem hvis du har bremsesko/trommel bak. Det er veldig greit å få rengjort inni tromlene og justert bremseskoene før du strammer håndbrekket, slik at bremsene bak bremser jevnt (dette er bl.a. avgjørende for en eventuell EU-kontroll) og at håndbrekket tar optimalt. Har du derimot skiver bak, så kan ikke disse justeres.

Fremme er det, som nevnt, ikke mulig å justere. Da er det heller stempel, glidere, klosser eller skiver som må byttes/overhales. Det kan også være bremsevæsken som må skiftes. Hvis du ikke vet hva du holder på med, så få fagfolk til å gjøre det for deg, i og med at bremser er veldig kjekke å ha. :)

Er bilen først på verksted, så gjør de resten av det du trenger i samme slengen uten at det kommer til å koste så mye. Jeg oppfordrer som oftest folk til å gjøre mest mulig selv, men bremser tuller man ikke med hvis man ikke har peiling! :)

Lenke til kommentar
Bor i Stavanger.

Takk for svar så langt folkens, blitt litt klokere. Regner med det ikke vil koste meg hele skjorta å få dette ordnet.

9523656[/snapback]

Hvis du skal gjøre slikt på versksted må du nok beregne 2000 (inkl olje, muligens?) trur jeg.. De fleste tar jo tross alt 800kr i timen.

Men mye av det der du kan prøve å fikse, selv om du har lite peil. Eller dra på verksed seff.

Lenke til kommentar
Bor i Stavanger.

Takk for svar så langt folkens, blitt litt klokere. Regner med det ikke vil koste meg hele skjorta å få dette ordnet.

9523656[/snapback]

Hvis du skal gjøre slikt på versksted må du nok beregne 2000 (inkl olje, muligens?) trur jeg.. De fleste tar jo tross alt 800kr i timen.

Men mye av det der du kan prøve å fikse, selv om du har lite peil. Eller dra på verksed seff.

9523799[/snapback]

Ja, hvis han ikke må bytte klosser o.l... da blir det MYE dyrere på et verksted

Lenke til kommentar

Takker for svar alle. Tar en telefon ned i nærmeste fremtid og hører. :) Men regner med en grei pris.

Kan ta et annet, halv-relatert spørsmål i samme tråd: Jeg tenker på å ta en liten "upgrade" på bilen med ny frontspoiler, nye sideskjørt, grøftelys, midtarmlene, hvite sideblink, etc. Som dere kanskje har forstått så er jeg grønn på biltekniske ting, så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å demontere og montere alt dette selv, er det også noe som kan ordnes på et verksted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...