dePt Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Heisann! har endelig fått ny PC i boks og lurer litt på hvordan jeg skal kjøle den. Mitt fåreløbige oppsett: - 3stk Scythe vifter ( http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...12087&mcat=c351 ) - 1 stk Zalman CNPS 9700 (skal byttes ut mest sansynlig, passer ikke) - 2 stk stock fiter. Plasseringen pr. dags dato er ganske så random: - 2 stk Scuthe vifter opp og bak (ut) - 1 stk i front øverst (inn) - 1 stk rett etter den i front som blåser rett på GPU. (bare et tom hdd feste i mellom) står slik: | ### | ( |= vifte, #=hdd feste) - 1 stk mellom hdd og PSU nede Den nede, og den ved siden GPU er av stock typen. De bråker noe forferdlig, også på lavest hastighet etter min mening. Så de må nok ut. Det er snakk om 120mm vifter hele veien her. Har planer om å klokke litt, men ikke noe hardcore her. Spørsmålene er da som følger: - Hvilke vifter bytter jeg de 2 ut med? - Har jeg plass til flere vifter? (vil ha flest mulig inn) - Burde jeg kjøpe GPU kjøler? - En pen viftestyring å annbefale - Noe mer jeg burde gå for? Kunne tenkt meg piffe opp litt kabinette også. Kanskje noen lys eller noe? Ikke noe overharry, og er ikke intr. i å begynde å kappe opp vindu og slikt. Enkle løsninger hele veien! Takker for alle svar. -XobiN Endret 17. september 2007 av XobiN Lenke til kommentar
erik_1991 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ja.. Jeg har byttet ut alle viftene med mist vifter 120cm. Viftekontroll trenger jeg ikke. Bruker alle portene på hovedkorte! Mulig du trenger noe skjøtekabler. fordelen med å koble dem til hovedkorte er jo at man styrer dem etter tempraturen. altså jeg har satt mine vis dem kommer over 60 grader så kjør full guffe. dem går vanlig hvis på 50% Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) De scythe viftene er tilnærmet lydløse selv på 800rpm. Jeg ville nappa ut de stock viftene og omfordelt litt på hva du har fra før. - Kun en vifte foran eller bak drevramma i midten (helst bak - mer avstand fra fronten) - Fjern vifta i toppen og putt den mellom psu og disker nede - tett hullet i toppen med noe, f.eks plast eller papp. Zalman kjøleren er igrunn latterlig, kjøp deg en Ninja eller en TRU120E. Mitt oppsett: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 29. september 2007 av Wibla Lenke til kommentar
dePt Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Ser du har GPU kjøler. Hvilken er det, og hvordan var det å montere? Vurerer sterkt ny cpu kjøler, og kan da kjøpe en i samme slengen da. + noen nye vifter! Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Thermalright HR-03 Plus til 8800-serien. Jeg har vanlig HR-03 til min 7950GT. Det er litt knot å montere den, men går helt greit om man holder tunga rett i munnen. Anbefaler en Nexus 92mm vifte til 8800GTS + HR-03 Plus, du bør ikke kjøre den passiv. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Hm. Nå ligger temperaturene i kabinette mitt ganske langt nede. Så jeg holder ut teperaturen, men støyen! fytti! Vil den synke mye om jeg kaster ut de to stock viftene og erstatter de med et par scythe vifter og slenger på en Ninja? Må jeg ha en vifte til den eller følger det med? Om ikke, hvilken? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hvis det bråker fælt så har du vel neppe tricool viftene på minmum? Hva slags temperaturer får du ? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Har testet på minium. Bråka da også, så jeg gav faen, og har de på fult Sitter på msn og laster ned kun og har følgende temperaturer nå: HK:36 CPU:37 GPU: 51 HDD:28 Kan legge til at det er ca. 25 grader i romme nå svetter som en geek Lenke til kommentar
Sky89 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Da må du være veldig kresen på hva bråk er Jeg har tricool-viftene, og synes ikke de bråker mye hvis man har de på minimum. Og jeg er også opptatt av lite viftestøy. Synes også du har ganske høye temperaturer med tanke på at viftene står på fult, jeg hadde omentrent de samme temperaturene (utenom på 8800gtx) i sommer (romtemp. 27 grader ), når viftene stod på minimum Lenke til kommentar
dePt Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Tja. er ganske så kresen ja. Gikk til innkjøp av en Nexus Real silent vifte i dag. Slite nå bare med å bestemme meg for CPU vifte. Står vel mellom Ninja og BigTyp. Evt den Nocuta Saken. Om der er plass? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Mitt oppsett: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Trengs egentlig viften på prosessorkjøleren i dette tilfellet? Er det ikke nok med viften i bakkant av kabinettet? Med den kjøleren så står jo nesten viften i bakkant borti kjøleren uansett. Og jeg antar at viften blåser ut (den i kabinettet). Blir det overflødig med vifte på kjøleren, eller hjelper dette mye? Jeg har bestilling liggende på C2D E6850 og Antec P182 SE, og hadde ikke sagt nei takk til en TT Ultra 120 Extreme hvis den kan kjøre uten vifte. PS: Jeg tenker selvfølgelig på bilde av oppsettet til Wibla. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Viften er vel strengt tatt ikke nødvendig, men den hjelper vel til med å flytte kald luft "inn" i kjølern. Har hørt rykter om at den viften i toppen er helt undøvendig. Noen som er enige? evt. uenige i det? Vurderer nemmelig å smelle inn noen støydemingsmatter, og kommer da til å legge de over viftehullet, om det er unødvendig å ha vifte der. Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Mitt oppsett: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Trengs egentlig viften på prosessorkjøleren i dette tilfellet? Er det ikke nok med viften i bakkant av kabinettet? Med den kjøleren så står jo nesten viften i bakkant borti kjøleren uansett. Og jeg antar at viften blåser ut (den i kabinettet). Blir det overflødig med vifte på kjøleren, eller hjelper dette mye? Jeg har bestilling liggende på C2D E6850 og Antec P182 SE, og hadde ikke sagt nei takk til en TT Ultra 120 Extreme hvis den kan kjøre uten vifte. PS: Jeg tenker selvfølgelig på bilde av oppsettet til Wibla. Angående kablene i kabinettet, har du kjørt forlengelse på 24 pin'en? Og ekstra lange SATA kabler siden du har fått lagt dem bak panelet med HK? Slik jeg har det nå er det helt kaos, men du har jo en nice ordning på oppsettet... Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 De scythe viftene er tilnærmet lydløse selv på 800rpm. Jeg ville nappa ut de stock viftene og omfordelt litt på hva du har fra før. - Kun en vifte foran eller bak drevramma i midten (helst bak - mer avstand fra fronten) - Fjern vifta i toppen og putt den mellom psu og disker nede - tett hullet i toppen med noe, f.eks plast eller papp. Zalman kjøleren er igrunn latterlig, kjøp deg en Ninja eller en TRU120E. Mitt oppsett: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Mulig du kan forbedre systemet ditt. Du kan muligens montere cpu kjøleren uten vifte! Du kan fjerne innmaten i 12cm vifte og montere denne i bakkant. Monter så den vifta som nå er montert i bakkant utenpå denne. Monter en ekstra 12cm uten innmat uten på vifta hvis plass, eller lag en trakt. Vifta i bakkant vil nå ikke ha noen form for hindringer i umiddelbar nærhet og vil støye vesentlig mindre. Den fungerer nå også som cpu vifte. Kjøle effekten blir tilnærmet den samme. En trakt på vifta i topp kan gjøre samme jobben. Trenger du den vifta i bunn? Benytter selv maskiner med totalt en 12cm vifte. Funker fett! Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 (endret) De scythe viftene er tilnærmet lydløse selv på 800rpm. Jeg ville nappa ut de stock viftene og omfordelt litt på hva du har fra før. - Kun en vifte foran eller bak drevramma i midten (helst bak - mer avstand fra fronten) - Fjern vifta i toppen og putt den mellom psu og disker nede - tett hullet i toppen med noe, f.eks plast eller papp. Zalman kjøleren er igrunn latterlig, kjøp deg en Ninja eller en TRU120E. Mitt oppsett: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det vil ikke kjøle bedre om du setter inn HD-rammen og fester 120 mm i den slik at den kommer nærmere HK? Jeg gikk for den løsningen, men vet ikke om det er bedre, men skulle jo tro det blir litt bedre... Er det forresten noe poeng i å ha både front og midt vifte i det kabinettet? Jeg mener, man får jo ikke palss til noen harddisker mellom de to viftene, så ettersom man uansett har en vifte i midten, hva skal man da med en i front når man ikke kan ha noen disker der? Endret 12. november 2007 av Trancton Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Gjenoppliver denne gamle tråden... Trancton: Grønt: CPU-viftekontroller (fra 35-100%, måltemperatur 55-58C på cpu) Rødt: HDD-viftekontroller (fra 35-80%, måltemperatur ca. 41C på disker) Blått: Case-viftekontroller (fra 35-80%, måltemperatur under 75C på gpu, under 50C på chipset) Gult: Thermalright Ultra120Extreme på cpu, HR-03 på 7950GT Viftene går stort sett på ganske lav hastighet da maskinen ikke utvikler mye varme. Disse styres av speedfan, og alt går ganske automagisk... Jeg har valgt å ha to inntakvifter, en Scythe Kama Bay med 800rpm som er kobla sammen med cpukjølervifta, og en nexus 120mm koblet til hdd-kretsen, som på bildet... Jeg har tenkt på noe ducting-prosjekt, men den vifta på cpukjøleren gjør veldig lite av seg da den er godt inne i kabinettet uansett. Frodenilsen: Jeg bruker ikke optimale komponenter for å oppnå en stille maskin, og P182 er ikke et kabinett som er laget for å kun ha -en- 12cm vifte. Endret 12. desember 2007 av Wibla Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 ...Frodenilsen: Jeg bruker ikke optimale komponenter for å oppnå en stille maskin, og P182 er ikke et kabinett som er laget for å kun ha -en- 12cm vifte. De aller færreste kabinetter er laget for bruk med bare en vifte for hele systemet. Du benytter sikkert 3.5tommers disker, og da har det ingen hensikt å dempe eller fjerne vifter på 800rpm, da disse overdøves av harddiskene. Når det er sagt, jeg tørr vedde på at jeg skulle få P182 til å fungere glimrende med to vifter, selv med ett 3850. Da mener jeg to vifter i systemet totalt, inkludert cpu og psu. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det kan du helt garantert, med litt kreativt ducting, men ikke med de komponentene jeg har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå