Gå til innhold

BK: En rovfugl på en stein


Bruker-88036

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kom litt overraskende på denne. Rakk ikke annet enn å få av linsedekslet og ta bilder med de innstillingene som var på kameraet fra i går. Og det var ISO1600 og blender f/5,6. Så da fikk jeg en lukkertid på 1/1600s.

Jeg syns ikke det er så mye støy selv om det er tatt med ISO1600. Det er tatt med 50mm og er ikke croppet, så jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan gjøre det. Tenkte det kanskje ville komme kommentarer om at den er midtstilt, og jeg prøvde en crop selv men ble ikke fornøyd. Jeg ville gjerne hatt med busken nederst i bildet og da ble det vanskelig å gjøre det.

Noen kommentarer?

 

ISO1600, f/5.6, 1/1600sek og 50mm.

-----

Det jeg la ut først var så uklart etter forminskingen. Så jeg la på litt USM og da kom støyen mer frem.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så hurtig på avtrekkeren nå da pybalto, vi må jo for sukk for oss her ^^

 

Syns det er ett helt greit bilde. Kan på en måte skjønne hvorfor du vil ha med busken nede, men da blir det nok litt kjedelig. Fuglen hører hjemme i himmelen, og er tydeligvis dit den er på vei. Du kunne kanskje prøvd en crop med fuglen nede mot høyre, slik at den tar av opp mot mye ledig plass.

 

Synd du ikke fikk mer tid, da dette er ett fint motiv, men gode høstfarger. Syns det er lite støy til å være 1600 iso som du sier ja, men det er fortsatt en del støy på himmelen der.

Lenke til kommentar

Jo, på himmelen er det jo synlig. Men det bør vel egentlig være nokså enkelt å fjerne støy bare på himmelen. Og der er det jo heller ingen detaljer å ta hensyn til.

Croppen du foreslår er en innt. tanke. Skal teste å croppe det litt i morgen, skal prøve å skrive ut en liten kopi å se hvordan det blir.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Noe sånt? Har også prøvd å gjerne litt støy i himmelen.

 

9518841[/snapback]

 

Fint fanget - jeg synes egentlig der er imponerende lidt støj for ISO 1600

 

Du skal nok ikke være helt ked af, at du måtte bruge de tidligere indstillinger: Hvis du havde valgt mindre end ISO 1600, havde du næppe fået frosset bevægelsen så fint.

 

Hvis det har interesse, er det en Buteo lagopus du har skudt, fjellvåk på norsk.

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Etter min smak er det litt for mye himmel og bildet er litt for mørkt.

16:9 med omtrent samme utsnitt og lett bruk av kurver for lyse opp de mørkeste partiene:

Ja, godt forslag til crop. Ser også at det blir bedre med å justere lyset slik du har gjort. Jeg får prøve litt selv også så jeg lærer meg det verktøyet.

 

Synest bildet blir bedre etter croppingen, men dessverre er du litt langt fra fuglen til at det blir interessant

9519786[/snapback]

Jo forsåvidt riktig det også, men jeg har nå aldri vært nærmere før.

 

Takk til MetteHHH for å opplyse om arten og det latinske navnet. Jeg tror også det var OK med ISO-verdien her. Bruker ofte 800 og 1600 på kameraet når jeg er i skogen eller naturen ellers.

 

Lugburzoxay, jeg er ikke helt fornøyd med croppen enda. Men noe sånt som vist blir det, vil egentlig ha fulgen bittelitt mer mot midten.

Lenke til kommentar
Synest bildet blir bedre etter croppingen, men dessverre er du litt langt fra fuglen til at det blir interessant

9519786[/snapback]

 

Jeg er enig i dette, hovedmotivet utgjør her alt for liten del av bildet til at det gjør dette noe mer enn en dokumentasjon om at du har sett en rovfugl. Jeg skjønner gleden med det, hadde syntes det var stas selv, men lenger enn bildemappa mi hadde det nok ikke kommet.

Lenke til kommentar
Synest bildet blir bedre etter croppingen, men dessverre er du litt langt fra fuglen til at det blir interessant

9519786[/snapback]

 

Jeg er enig i dette, hovedmotivet utgjør her alt for liten del av bildet til at det gjør dette noe mer enn en dokumentasjon om at du har sett en rovfugl. Jeg skjønner gleden med det, hadde syntes det var stas selv, men lenger enn bildemappa mi hadde det nok ikke kommet.

9527237[/snapback]

Jo, det er alltid stas å se rovfugler. Selv om man ser dem nesten daglig så er det like gøy hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...