BennyXNO Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Her går det trådt med reklamasjonen, forbrukerrådet har sitt svære strev med å finne en adresse å sende henvendelsen din til. Jeg måtte rettlede de for at de skulle finne org. nr på websidene til Itbutikken. Forbrukerrådet sier at de ikke kan forholde seg til en dansk adresse, noe som er litt uforståelig for meg da. Det kan nesten se ut som D-Link Norge etterhvert får mr. Benny på nakken hvis ikke forbrukerrådet klarer å gjøre noe ovenfor IT-Butikken. Uansett, så blir det ikke mer handling fra hverken IT-Butikken eller Shg på denne karen slik situasjonen er nå. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Ny vending i saken. Endelig fikk forbrukerrådet tak i Shg Danmark. Svaret derfra er at de avviser klagen min, da jeg kjøpte routeren før Shg overtok IT-Butikken og referer til de gamle eierne. Så nå går saken videre til Europa Forbruker eller noe sånt. De har kommentert referansen min til videospilleren saken og sier at de kan ikke se noen likhet mellom videospilleren og routeren annet at begge drives av strøm... Jaja, hadde ikke regnet med noe annet. Siden jeg måtte sende saken min til forbrukerrådet, og den blir avvist av SHG på den måten, har de tapt meg som kunde, samtidig som jeg kommer til å anbefale folk å ikke handle der! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Du har handlet hos et norskt firma, jeg hadde klaget saken inn til forbrukertvistutvalget i norge jeg, en dom der må shg.no rette seg etter. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Du har handlet hos et norskt firma, jeg hadde klaget saken inn til forbrukertvistutvalget i norge jeg, en dom der må shg.no rette seg etter. Ja, må de det? Komme ikke det ann på hva Shg har kjøpt? Om de f.eks kjøpte hele sulamiten eller kun navnet el. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Du har handlet hos et norskt firma, jeg hadde klaget saken inn til forbrukertvistutvalget i norge jeg, en dom der må shg.no rette seg etter. Ja, må de det? Komme ikke det ann på hva Shg har kjøpt? Om de f.eks kjøpte hele sulamiten eller kun navnet el. Det er ikke godt å si, jeg venter til endelig avklaring før jeg foretar meg noe. Skjer jo uansett ikke noe på et år hvis det går til forbrukertvistutvalget. De skyter seg jo litt i foten vil jeg påstå, fordi jeg får opprettet en reklamasjonssak, men når det viser seg at routeren er over 2 år og jeg tar det til forbrukerrådet, så henviser de til at kravet mitt må rutes til de opprinnelige eierne? Det var til og med de som ba meg om å kontakte forbrukerrådet så de fikk en avklaring på problemstillingen om det var 2 eller 5 års reklamasjon på routeren. Forstå det den som kan! Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Jaja, kanskje det er en grunn til at de rimeligste nettbutikkene er såpass rimelige? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Jaja, kanskje det er en grunn til at de rimeligste nettbutikkene er såpass rimelige? Man lærer så lenge man lever. Her blir ingen utenlandske webshopper anbefalt heretter og jaffal ikke Shg/itbutikken. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Tar denne opp igjen. Har en D-link 635 som har tatt kvelden, virker som det er strømforsyninga som har dødd. Typisk at 11års garantien ikke dekker strømforsyning, men er det 5 års reklamasjonsrett eller 2? Butikken jeg kjøpte produktet i er fast bestemt på at det var 2! års garanti og 2års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
nKyb Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Tar denne opp igjen. Har en D-link 635 som har tatt kvelden, virker som det er strømforsyninga som har dødd. Typisk at 11års garantien ikke dekker strømforsyning, men er det 5 års reklamasjonsrett eller 2? Butikken jeg kjøpte produktet i er fast bestemt på at det var 2! års garanti og 2års reklamasjonsrett. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Ifølge Forbrukerkjøpsloven under reklamasjonsparagrafen så er det 5års reklamasjonsrett dersom varen er ment å vare lengre enn 2år. Etter min mening er saken din 5års da den er ment til lengre bruk. Både ruteren og strømforsyningen skal vare mer enn 2år. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Får ta turen tilbake til elkjøp og snakke med de igjen da, dumt det ikke er no fast bevis :\ Takk for henvendelsen. Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak, men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat. --- Ja, jeg vil anta at dette er en ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, og da er det 5 års reklamsjonstid. Men det finnes ingen praksis knyttet til dette produktet etter det jeg kjenner til, slik at det vil være noe usikkerhet knyttet til dette. Men dersom produsent/selger oppgir levetiden eller annen garanti på 10 år, så sier jo dette noe om hvor lenge varen er ment å vare. Når du oppdager at det er noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig. I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel varer som bil, båt, møbler, TV, oppvaskmaskin, mobiltelefon og byggevarer. Vær oppmerksom på at selgeren ved en garantiavtale kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven. En garanti er en særskilt avtale mellom deg og selgeren som skal gi deg sterkere rettigheter enn det som følger av forbrukerkjøpsloven. For å finne ut av hvor lang garantitid du eventuelt har, må du snakke med selgeren eller sette deg inn i garantiavtalen. Mer utfyllende informasjon om dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven finner du her: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk Med hilsen *** ******* www.forbrukerportalen.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå