BennyXNO Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Heisann, For knappe 2 og et halvt år siden kjøpte jeg en D-link 4300 Gamerlounge trådløs router fra IT-Butikken.no. For litt over en måned siden bare døde den hen. Jeg sendte routeren til IT-Butikken med et saklig brev der jeg ønsket at de fikset routeren, eventuelt gav meg en ny med begrunnelse i 5 års reklamasjonsrett. Jeg hevder 5. års reklamasjonsrett da jeg mener at routeren var så dyr, samt at det er 2 års garanti fra D-Link at man kan hevde at den burde holde vesentlig lengre enn 2 år. Jeg ble i dag avspist med en følgende korte beskjed: Den er uden for reklamationsret da den er over 2 år gammel Så det jeg ønsker fra dere kyndige forumsbrukere er å få hjelp til å finne en høflig måte å hevde det jeg mener er min rett som forbruker i Norge ovenfor IT-Butikken. Lovhenvisninger osv, jeg ser at det er en FTU-sak som burde kunne komme til anvendelse ovenfor IT-Butikken. Her tar FTU blant annet oppSPØRSMÅL OM JURISDIKSJON OG LOVVALG *OPPDATERING* Da har jeg tatt kontakt med SHG for å høre hvor lang reklamasjonsrett de mener det er på routere. Det er kun 2 års reklamasjonsrett på denne, og vi følger norsk lov Den ble en ny vending i saken i dag, når jeg oppdaget at det er samme eiere bak shg.no og itbutikken.no da disse har slått seg sammen. mvh Benny Endret 25. september 2007 av BennyXNO Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det beste er vel å kontakte Forbrukerrådet, ta gjerne en telefon og snakk med dem, de har hyggelige kundebehandlere og (normalt) kort ventetid på telefonen. De har ingen dømmende myndighet, men de hjelper deg med hvordan du skal klage, og kan behandle saken for deg. Hvis firmaet ikke retter seg etter Forbrukerrådets avgjørelse, vil de hjelpe deg med hvordan du skal gå videre i saken (FTU el). Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Jeg ser at ITButikken hevder på sine sider at de er NSafe merket. Men trykker du på linken, så får du beskjed om at sertifikatet antageligvis mangler. På NSafe sine sider finner man ikke IT-Butikken som en av de godkjente butikkene. Det må vel kalles villledende markedsføring? Eventuelt må det jo være inndratt fordi de ikke gir kjøperne i Norge de rettigheter de har krav? En mulig artikkel for HW.no? Endret 19. september 2007 av BennyXNO Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Siste melding fra IT-Butikken. Der er kun 2 års reklamationsret på routere. I en annen tråd ble vi vel enige om at routere burde holde vesentlig mer enn 2 år, så nå har jeg sendt saken til Forbrukerrådet. Så får vi høre hva de sier. I tillegg har jeg meldt ITButikken til forbrukerombudet for villende reklame/markedsføring da de hevder de er nSafe merket på http://www.itbutikken.no. Noe de tydeligvis har mistet eventuelt glemt å videreføre. Endret 19. september 2007 av BennyXNO Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 tror nok at grunnen til at dem sier nei til reklamering på saken er at det ikke er noen viktig komponent, du kan fint få internett ved og forbi koble denne enheten. Stå på ditt, jeg håper at dem skifter tanke i saken og hjelper deg. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 En garanti skal være en UTVIDELSE av lovverket, sjekk markedsføringsloven. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Hadde en sak med IT-butikken for 1-2 år siden. Henvente meg da også til N-safe siden butikken var merket med dette. Henvente meg også til forbrukerrådet. Den gang kom det ikke opp noe om at sertifikatet manglet, så her har det altså skjedd noe, men de merker altså siden sin falsk. Jeg fikk den gang vite at eieren av It-butikken faktisk sitter i styret for den danske utgaven av N-safe, og dette gjør muligens klagesaker litt vanskelige. Itbutikken er lokalisert i Danmark og de mener derfor at de bare må forholde seg til danske lover som gir 2 års reklamasjonsrett. Dette er i midlertid helt feil siden de opererer med norsk hjemmeside og henvender seg til nordmenn og bruker norsk valuta. Jeg ville gått til forbrukerrådet med en gang. Du ville nok ikke være den første klage de får og det ville vært fint å fått en endelig dom mot dem. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 tror nok at grunnen til at dem sier nei til reklamering på saken er at det ikke er noen viktig komponent, du kan fint få internett ved og forbi koble denne enheten. 9529138[/snapback] Viktig og viktig, for meg er den viktig. Jeg har telefon og PC-er på denne routeren. Så det er liksom nerven i nettverket mitt. Har ikke hatt privat telefon på over en måned nå. Er det hevingsgrunnlag når ITButikken nå nekter meg noe jeg i utgangspunktet regnet med når jeg handlet der? Kontraktsbrudd liksom? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Da har jeg funnet ut at shg.no og itbutikken.no er samme butikk. Det var jeg faktisk ikke klar over. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Haha, er de det? DET forklarer en god del . Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 De er jaffal slått sammen for en tid tilbake siden. Sjefen for SHG.no er blitt sjef for ITButikken oxo. Sjefen for ITButikken har trukket seg ut av bransjen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Jeg ville hevdet fem år side ndet i hovedsak er en boks med elektroniske komponenter som isolert sett ikke blir slitt. Akkurat som ir mottakeren i videospillerdommen. Endret 26. september 2007 av KVTL Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Som en generell huskeregel er det bare å glemme nettbutikker med et hvitt kors i prisguiden - om man ikke er villig til å ta retur direkte til leverandør, da. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Som en generell huskeregel er det bare å glemme nettbutikker med et hvitt kors i prisguiden - om man ikke er villig til å ta retur direkte til leverandør, da. 9577677[/snapback] Det nytter vel ikke å klage til leverandør når butikken enda lever i beste velgående? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Som en generell huskeregel er det bare å glemme nettbutikker med et hvitt kors i prisguiden - om man ikke er villig til å ta retur direkte til leverandør, da. 9577677[/snapback] Det nytter vel ikke å klage til leverandør når butikken enda lever i beste velgående? 9578188[/snapback] Nei, jeg tenkte heller at dersom man har problemer med en WDdisk man har kjøpt hos f.eks. shg, bør man heller sende den til WD. Tar sikkert lang tid, men sannsynligvis raskere Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Som en generell huskeregel er det bare å glemme nettbutikker med et hvitt kors i prisguiden - om man ikke er villig til å ta retur direkte til leverandør, da. 9577677[/snapback] Det nytter vel ikke å klage til leverandør når butikken enda lever i beste velgående? 9578188[/snapback] i følge forbrukerkjøpsloven kan kunden selv velge hvilket ledd i salgskjeden han vil reklamere til, om det er selger, importør/produsent eller tidlgiere salgsledd. men en selger kan ikke nekte å ta imot reklamasjon på produkter han har solgt. og må si at jeg mener det bør være 5 års reklamasjon på et stasjonært produkt som router. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Har du ringt D-link support direkte på dette? Forklar saken din der, og si at du er forundret etterom D-link tilbyr 11 års GARANTI på mange av produktene sine nå. En router og en videospiller er prinsipielt samme type gjenstand, og bør derfor falle inn under 5-årsregelen Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Har du ringt D-link support direkte på dette? Forklar saken din der, og si at du er forundret etterom D-link tilbyr 11 års GARANTI på mange av produktene sine nå. En router og en videospiller er prinsipielt samme type gjenstand, og bør derfor falle inn under 5-årsregelen Bortsett fra av at en router ikke inneholder bevegelige deler og derfor heller ikke bør kunne bli slitt. 1 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Korrekt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå