Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

WINrar-problem, "volume is corrupt"

Anbefalte innlegg

Nå skal dere høre (se bort fra mitt tåpelige nick)

Jeg har brukt winrar i ualminnelige tider, men nå for ca en mnd siden, så nekta det å funke. Ikke noe stress tenkte jeg, dette skal nok klare å fikses!

Jeg startet med å avinstallere alt som hadde med winrar å gjøre, for så å legge det inn på ny. Nøyaktig samme feilmelding poppet opp. (den kan jeg dessverre ikke i hode, er i nordsjøen nå så har ikke muligheten til å finne den fram heller, men den lød sånn ca Failed to pack blabla, volume is corrupt)

Deretter var neste trinn å bruke et annet ekstrakteringsprogram for å få laget .iso-filer ut av rar-settene. 7-zip og andre program ble brukt. Disse funket heller ikke, og toppetasjen min begynte å bli rimelig varm.

Jeg kjører NTFS på alle involverte partisjoner, + at dersom det hadde vært problemet hadde jeg fått melding om det..

Deretter var det duket for neste trinn i feilsøkingsprosessen. Ny torrent-klient ble brukt, i et desperat håp om at det var utorrent som forårsaket feilene. Nøyaktig samme problem oppstod.

Ved dette punktet var toppetasjen blitt så varm at xp-cden ble kjørt inn i cdrommet og PC-en formatert. Nytt windows, nytt winrar, SAMME feilen.

-VOLUME IS CORRUPT-

I første øyekast skulle en tro at det betydde at harddisken var ødelagt (volume=harddisk??), men jeg har prøvd å ekstraktere filene på flere harddisker..

så til mitt spørsmål!

Hvordan skal jeg få fikset dette, noen som har vært borti liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr bare at den rar-fila du prøver å pakke ut er korrupt. Det kan skyldes mange ting, f.ex at de som legger ut fila til nedlasting legger ut ei falsk fil på pur faenskap, eller at det er noe galt med maskinen som forårsaker at filer ikke lagres ordentlig. Da er det oftest feil med harddisk, ram eller prosessor.

Er det kun på den ene fila at du får feilen eller gjelder dette alle rar-filer?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Bare et skudd i mørket, mne har du noe software firewall installert? Jeg hadde zonealarm installer ien periode, og den korrupterte filer i hytt og pine helt tilfeldig. Det var tydeligvis ikke et problem alle hadde, men jeg måtte finne en annen løsning.

Håper du får orden på det :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for svar!

- Det skjer med samtlige rar-sett jeg prøver å ekstraktere. Også rar-sett som jeg har klart å ekstraktere før er umulige nå.

- Dette problemet oppsto "plutselig", dvs jeg hadde ikke innstalert noe nytt software med potensiell firewall ol.

- Ang. hardware, så har jeg prøvd med forskjellige harddisker, som nevnt i første innlegg. Jeg har faktisk skiftet ram også, uten at det endret noe. Når det gjelder CPU, så har jeg faktisk en ekstra CPU, identisk(!), til den jeg har nå (AMD athlon 2500+). Kan jo alltids skifte til den andre for å se om det fikser noe, selv om ikke forhåpningene mine til det er overveldene.

Lenke til kommentar
- Ang. hardware, så har jeg prøvd med forskjellige harddisker, som nevnt i første innlegg. Jeg har faktisk skiftet ram også, uten at det endret noe. Når det gjelder CPU, så har jeg faktisk en ekstra CPU, identisk(!), til den jeg har nå (AMD athlon 2500+). Kan jo alltids skifte til den andre for å se om det fikser noe, selv om ikke forhåpningene mine til det er overveldene.

9525090[/snapback]

Var jo et merkelig problem dette da.

Her er noen alternative mulige årsaker:

- Dårlig ram (kan gjelde HK også, ikke bare selve ram-brikkene). Test ut med Memtest86+ og se om du får feilrapportering.

- Hvis strømforsyninga er dårlig eller at prosessoren er defekt, så kan utslagene bli noenlunde de samme som ved defekt RAM, også ved kjøring av memtest.

- Diskkontrolleren er defekt. Lite sansynlig, men kan ikke utelukkes. Sjekk også at kabelen til harddiskene er i orden, evt bytt dem om du kan. Prøv å kjør en diskscan på hardiskene. HD Tune er et fint program for å sjekke status på diskene samt å benchmarke. Anbefales å testes ut, og så kan du laste opp et skjermbilde av grafen som programmet tegner ved ytelsestest av disk.

Spiller du mye spill på maskinen? Spør fordi at hvis du greier å spille noenlunde moderne spill på maskinen og det ikke er problemer, så kan man anta at det ikke er feil med strømforsyning, prosessor, kjøling og ram - da slike feil vil ha sterk påvirkning på stabilitetten i spill.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...