Gå til innhold

Valg av 40"/42" LCD-skjerm

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg ny TV, men blir forvirret av alle skjermene man har å velge i. Har prøvd å lest litt rundt her, men blir ikke klok. Jeg skal bruke TV`en til tv-titting, film og en god del spill og PC. 2xhdmi-innganger har jeg fått anbefalt. Alt fra 12000 til 15000 er interessant.

Så spørsmålet er hvilken TV skal jeg velger her?

Samsung 40"

Thoshiba 42"

Disse 2 har jeg sett litt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Skal kjøpe meg ny TV, men blir forvirret av alle skjermene man har å velge i. Har prøvd å lest litt rundt her, men blir ikke klok. Jeg skal bruke TV`en til tv-titting, film og en god del spill og PC. 2xhdmi-innganger har jeg fått anbefalt. Alt fra 12000 til 15000 er interessant.

Så spørsmålet er hvilken TV skal jeg velger her?

Samsung 40"

Thoshiba 42"

Disse 2 har jeg sett litt på.

9515267[/snapback]

Jeg kjenner til Thoshiba tv og det er et ganske bra et, men vil ikke utale meg for mye om det, siden jeg ikke har kjennskap til Samsung sitt.

Jeg har prøvd Panasonic 42" og det er ett tv som jeg ble positivt overrasket av. Testen er ut i fra den klassen med Plasma tver, men det var vel ikke det du ville ha da :hmm:

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på Samsung LE40M87BD og Samsung LE40M86BD??

9521737[/snapback]

Fra det jeg har forstått er det så og si eksakt samme TV. Forskjellen skal være at det er litt anderledes "cover" på skjermen på den nedre delen under skjermen.

Med andre ord bare en ren estetisk forskjell.

Til OP: Jeg har ikke sett noen av skjermen i levende live og kan dermed i snakke fra personlig erfaring, men spefikasjonsmessig er Samsung skjermen mye bedre på mange fronter, ikke minst innenfor kontrast. Den har også fått mye omtale rundt på forumer for å være en av de bete skjermene du kan få for denne prisklassen. jeg vurderer å kjøpe meg en slik selv

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

HDCP - High-Bandwidth Digital Content Protection – nevnes gjerne sammen med HDMI, og er noe musikk- og filmindustrien mener er et nødvendig onde for at de skal få til salt i maten. Kort forklart snakker vi her om en digital kopibeskyttelse som følger og krypterer HD-signalene fra kilden til mottakerenheten. Apparater uten støtte for HDCP vil enten måtte kunstig nedgradere signalet eller ikke vise det i det hele tatt, noen som sender mange ”ikke-HDCPere” ut i kulden.

Siden det er et digitalt signal så er det altså kun to kontakter som støtter HDCP per i dag, nemlig DVI og som dere skjønner HDMI. Ingen av disse to må ha støtte for HDCP, men mens vi i praksis sjelden finner støtte for dette på DVI-kontakter, blir det tilnærmet alltid funnet på HDMI.

Har jeg bruk for dette?

Lenke til kommentar

først når det gjelder valg av tv; vær sikker på at du virkelig trenger

full hd. for en 40" ser jeg egentlig bare en grunn for å ha full hd, og det

er om du ser på bilder fra pc og sitter nærere enn ett par meter.

og så er det samsung med sine blanke skjermer. hvis du bruker skjermen

i et rom med mye vinduer og i dagslys er ikke samsung tingen. jeg

har vinduer på to av veggene i stua så blank skjerm fungerer ikke.

samsung har ok sortnivå, men er ikke like god som feks sonys

modeller i samme prisleie når det

gjelder å skille mellom nyanser i mørke partier. se feks

http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40M86BD/Conclusion.php

hvor godt man ser dette i praksis er ikke helt klart, det er vanskelig å se i

butikk med mindre du har med en egen testkilde.

ellers ser jeg foruroligende mange rapporter fra samsungeiere som returnerer tv'ene pga småfeil i forum rundt omkring, så når det gjelder byggekvalitet har de nok kanskje noe å hente vs andre fabrikanter?

en hd ready modell i denne prisklassen du bør se på er bravia kdl-40d3000 (32 tommeren av denne kan du lese om her http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL32D3000/Conclusion.php)

hdcp støtte vil du nok ha ja. uten den kan du risikere svart skjerm, evt lav oppløsning på hd materiale i fremtiden. hvor giret filmprodusentene blir på

å faktisk bruke sperremulighetene gjenstår å se, men de har ikke veldig

god historie når det gjelder åpenhet på dette området...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...