Gå til innhold

Hjelp med valg av vannkjølingselementer.

Anbefalte innlegg

Hei som dokker sikkert skjønner er dette første gang eg skal sette meg ut i dette med vannkjøling.

Dette er pga eg synes det er litt kjipt at eg allerede etter noen få måneder etter pckjøp opplever lagging spill som en følge av varme i systemet.

Derfor har eg tenkt på å kjøpe vannkjøling hovedsaklig til de tre elementene som sliter mest med varme.

Cpu, grafikkkort og Ram.

Håper noen av dere hadde giddet å ta dere tiden å hjelpe fordi eg tør/vil ikkje begynne å snekre sammen deler som eg ikkje vet noe om passer eller lignende.

I alle fall hovedkortet mitt er av typen Msi 975x Platinum.

Cpu er Intel CPU Core 2 Quad Q6700.

Og grafikkortet er et Asus Geforce 8800gts.

Rambrikkene er av typen Geil DDR2 PC640

Har miditower Raidmax Ninja 918

Hovedtanken med dette er for ytelse og clocking og ikkje at det nødvendigvis skal være stille, men det skader ikkje om det ikkje bråker like mye som viften til 8800 kortet mitt.

På forhånd takk til dere som gidd å hjelpe =)

*edit*En venn av meg har sett på det og kommet opp med disse tre tingene for mitt behov, men problemet er at han også er ganske ny på dette(men vesentlig mer erfaren enn meg).

Thermaltake BigWater 735

AquaComputer AquagraFX 8800GTS

AquaComputer ramplex

Men vil gjerne høre ka dokker har å si før eg kjøper noe angående anbefalinger og lignende.

Endret av Beef_Supreme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror et BigWater-sett vil slite ganske kraftig med å kvitte seg med varmen fra et 8800GTS og en Q6700, særlig hvis du skal klokke systemet.

Jeg ville heller gått i retning av følgende:

Radiator - minst en dobbel av god kvalitet, gjerne trippel hvis du har plass. Swiftech MCR240 er det billigste alternativet, men den henger litt etter når det gjelder kjølepakasitet. HWLabs Black Ice GTX240 er et annet alternativ, og har du mye penger å brenne så er Thermochill PA120.2 eller PA120.3 blant de aller beste når det gjelder radiatorer.

Problemet med Thermochillen er hovedsaklig at det koster spenn å være kar, samt at de er 6 cm tykke (pluss viftene) og dermed vanskelige å plassere inni kabinettet.

Alternativt kan man bruke en Swiftech Radbox eller lignende og plassere det hele på utsiden av kabinettet.

Pumpe - jeg er veldig glad i Laing sine pumper, og en DDC-1 eller D5 burde fungere bra.

CPU - D-Tek Fuzion eller Swiftech GT/GTX. Personlig valgte jeg Fuzion etter at det begynte å surre rykter om at GTX'en hadde problemer med korrosjon, men hver sin smak.

GPU - AquagraFX har rykte på seg for å være bra, så hold på den.

Slange - Kuriyama eller Primoflex er greit nok, men jeg syns de er litt stive å jobbe med så jeg gikk for halvtoms Tygon istedet. Det har strengt tatt ingen merkbar effekt utover utseende, så jeg innrømmer glatt at jeg tok det fordi det så fett ut :p 3/8" slange holder i massevis, men det blir opp til deg å avgjøre.

Tank - Selv falt jeg for Swiftech MCRes micro, men det går fint med en T-kobling også.

Nipler og sånt - sjekk om det er med nipler på tingene du kjøper, hvis ikke må du ha det utenom. Slangeklemmer er også kjekt, selv om jeg har sett mange Petter Smart-løsninger der ute. Selv foretrekker jeg de av stål som man skrur sammen med skrujern, men hver sin smak.

Vifter - En kompis av meg har forelsket seg i Noctua sine vifter, og de er visstnok veldig stillegående. Selv har jeg Scythe MinBea Silent Series Medium med viftestyring og syns de gjør en meget bra jobb, men Noctua'ene bråker antagelig hakket mindre.

Mine to cent

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar =).

Etter litt omtanke fant eg ut at om eg skal gå for kjøling (som gir clockemuligheter) så bør eg oppgradere til et hightower og tenker derfor på et kabinett en venn anbefaler som gir en komplett løsning i form av hightower med innebygd vannkjøling.

Thermaltake Armor LCS VE2000BWS

Ka synes du om det angående med tanke på at eg uansett må bytte kabinett. Og burde eg bytte noen deler på kjølesystemet eller holder det fintfint?? Er ikkje så ekstremt intresert i uberleet system, bare noe som funger biff for light clocking og kjøling.

Er som sagt ikkje erfaren med dette og tenkte siden det var d min venn bruker at det hadde vært enklere for førstegangs forsøk siden det ifølge han funker biff på kjøling og light clocking.

Endret av Beef_Supreme
Lenke til kommentar

For light klokking ville jeg antagelig ha byttet vannblokka for CPU'en. Den er kjent for å være et svakt punkt på TT sine systemer, og en Swiftech Apogee GT eller D-Tek Fuzion vil nok gi hakket bedre ytelse.

Radiatoren er heller ikke av det skarpeste slaget, men den er grei nok så lenge du ikke skal blodklokke eller skal kjøle et SLI-oppsett eller noe annet festlig med det.

Lenke til kommentar

Hva er budsjettet ?

CPU: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...GTX&mcat=14s393

GPU: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCW60&mcat=14s277

Radiator: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MIST240&mcat=14s265

(eller en BIX radiator hvis du vil ha en bedre paintjob)

Pumpe: Swiftech eller Laing

Vannblokker for RAMen trenger du ikke.

+ slanger og så er det bare tut og kjør.

Kan også bestille alle delene herfra (billigere)

http://www.sidewindercomputers.com/

Lenke til kommentar

Har ikkje noe fast budsjett, men siden eg skal i millitæret om noen måneder så er ikkje en blodpc det som står høyest på listen siden eg får brukt den vesentlig mindre enn vanlig.

Men har funnet ut at eg må bruke en del på kjøling for å booste PC-en litt etter å ha spilt Crysisbetaen der eg kjørte på 1680-1050 på low og fremdeles hadde en gjennomsnitts-fps lavere enn 30 :S.

High kjelden over 15 :p. (selv om det bare var beta så gir det en pekepinn på at det komme til å spise PC-en min)

i alle fall så vet eg ikkje kor mye det å kjøle ram'en har å si, men de har en tendens til å bli ganske så varm at det er hakket før man kan brenne seg på de.

Til Raven_Heart, så om eg kjøper det tårnet og skifter cpublocken og eventuelt radiatoren så vil eg få et finfint kjølesystem som eg kan kjøre opp til høyere enn light clocking eller ville du anbefalt å gå for et annet tower der man kjøper delene seperat. No tenker eg på pris i forhold til ka eg får ut av kjølingen og med tanke på at det ikke er så ekstremt avansert (med det tårnet har eg en venn som i alle fall kan hjelpe om alt går til helvete :p)

Endret av Beef_Supreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...