Gå til innhold

NRK-lisensen og tunere.

CAT-scan

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på en ting. Per i dag så betaler man lisens fordi man har en tuner som man kan få inn NRK med. Dette gjør at rene display ikke medfører avgift (f.eks. prosjektorer eller PC-skjermer).

Det som er litt morsomt er at om litt så vil jo analognettet stenge ned (2009?), og da er det veldig mange som sitter med TV-er med analoge tunere som ikke kan brukes til å få frem NRK. Da vil jo retorikken om at man «har tuner, og dermed må betale lisens» falle bort. Man vil rett og slett ha en utdatert tuner som man ikke kan bruke til stort.

Vil dette være noe som kommer til å forandre på hvordan NRK kommer til å kreve inn lisens? Og hvis ikke, hvordan kan man argumentere for lisens for noe som i praksis kun er et display samtidig som man ikke har lisens for PC-skjermer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lisens skulle være en avgift for å se på tv ( uansett kanal). pengen skulle brukes til å drifte et sendenett som visstnok skulle kunne brukes i tilfelle bl.a. krig.

man kan vri å vende på argumentet for lisensen akkurat slik man vil men det kommer bare nrk til gode. det positive med det er jo at man kan se og hør programmer på internnett uten å betale ekstra for det .

et annet argument er bakenett som du skriver.

jeg regner med at det koker ned dit hen at har du tv så skal du betale til NRK.

det eneste fornuftige er nok å overføre lisensen til staten via skatte seddelen.

hvis noen kommer å sier at jeg har ikke tv og vil ikke betale så er det nok andre ting man betaler for via skatten men ikke benytter seg av

det finnes også en annen tråd om nrk avgiften som er flere år gammel

Lenke til kommentar

Forskriften om fjernsynsmottagere (tunere) nevner hverken ordene analog, digital eller bakkenett en eneste gang. Den gjelder tydeligvis uavhengig av type tuner man har.

Enig med elg-elg om at det eneste fornuftige er å flytte TV-lisensen* over til skatteseddelen.

* Merk at jeg ikke kalte det for NRK-lisens. Lisensen går riktignok uavkortet til NRK, men lisensen kalles TV-lisens fordi den er en lisens for å ha tv-mottager (tuner, normalt innebygget i TVer).

Men det blir jo spennende å se om det blir bedre muligheter til å se TV via internett og dermed helt uten tuner/TV-mottager og dermed lisensfritt. Dagens TV-mulighet via internett er jo bare i startgropa av hva det vil bli i framtida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...