Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellige oktan og drivstofftyper


Anbefalte innlegg

Jeg kjører en 1996 Peugeot 406 bensin med 110 hester.

 

Jeg fyller alltid 95 oktan.

Hva skjer om jeg fyller 98 eller 92?

På østlandet lanserer de en 92 oktan Ferrari-bensin. Kan den brukes? Fordeler/ulemper?

 

Jeg har også en totaktsmoped med egen oljetank.

Jeg har fyllt 98 oktan på den noen ganger, men merker ikke forskjell. Har det fordeler eller ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 92 kan du risikere motorbank pga. tidlig tenning. Det er ikke lurt og det kan skade motoren.

Med 98 blir den kanskje litt slappere, siden den ikke tenner like lett, men det er ikke skadelig.

 

98 er dyrere enn 95, og derfor er det ikke vits i å kjøpe 95 til mopeden hvis den går på 95.

Lenke til kommentar
Med 98 blir den kanskje litt slappere, siden den ikke tenner like lett, men det er ikke skadelig

9514848[/snapback]

Det er en grunn til at bensinmotorer har tennplugger. Pluggen antenner drivstoffet. Høyere oktantall betyr bare at drivstoffet har høyere bankefasthet, at det skal mer til før det ukontrollert antenner pga trykk/temperatur.

Lenke til kommentar
Med 98 blir den kanskje litt slappere, siden den ikke tenner like lett, men det er ikke skadelig

9514848[/snapback]

Det er en grunn til at bensinmotorer har tennplugger. Pluggen antenner drivstoffet. Høyere oktantall betyr bare at drivstoffet har høyere bankefasthet, at det skal mer til før det ukontrollert antenner pga trykk/temperatur.

9514905[/snapback]

OK. Jeg har alltid trodd at den antenner litt saktere, som en naturlig følge av at den ikke selvantenner så lett.

Men hvis du er sikker på at de antenner likt, så skal ikke jeg krangle.

Lenke til kommentar

Oktantallet er tilsetning i bensinen for at den ikke antennes så lett. Er motoren høykomprimert så trengs en bensin som ikke antennes av kompresjonsvarmen men av gnisten på tennpluggen. Tenner bensinen før, så skaper den forbrenningstrykk før stempelet er på vei ned og vi får det vi kaller rådebank.Moderne motorer har sensorer som registrerer dette og justerer tenningen(fortenningen). Jeg har fylt 92 oktan på min bil og det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Oktantallet er tilsetning i bensinen for at den ikke antennes så lett. Er motoren høykomprimert så trengs en bensin som ikke antennes av kompresjonsvarmen men av gnisten på tennpluggen. Tenner bensinen før, så skaper den forbrenningstrykk før stempelet er på vei ned og vi får det vi kaller rådebank.Moderne motorer har sensorer som registrerer dette og justerer tenningen(fortenningen). Jeg har fylt 92 oktan på min bil og det fungerer helt fint.

9514951[/snapback]

 

Det du beskriver er vel tenningsbank?

 

Rådebank kommer vel av slitte rådelagre, noe man sikkert får fort med tenningsbank da..

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd. Har ikke opplevd motorer som ikke liker den bensinen ennå. Tenker da på nyere biler og ikke en gammal sliten benz. Hører du noen knitre lyder fra motoren så fyll 95 igjen. Det er vel litt og spare på og fylle 92.

Mulig du får bittelitt bedre drag i motoren med 98, men jeg tror ikke du vil merke det på en vanlig sugemotor. Hvertfall ikke hvis den er lagd for 95.

Husker ikke akkurat oktantallet på rally bensin.. 102/108? eller hva det var... koster hvertfall 90 kr litern! da går penga fort når de bruker 10 liter på mila..

Lenke til kommentar
Oktantallet er tilsetning i bensinen for at den ikke antennes så lett. Er motoren høykomprimert så trengs en bensin som ikke antennes av kompresjonsvarmen men av gnisten på tennpluggen. Tenner bensinen før, så skaper den forbrenningstrykk før stempelet er på vei ned og vi får det vi kaller rådebank.Moderne motorer har sensorer som registrerer dette og justerer tenningen(fortenningen). Jeg har fylt 92 oktan på min bil og det fungerer helt fint.

9514951[/snapback]

Det du beskriver, altså at blandingen tennes før tennpluggen tenner er ikke banking, og vil heller aldri oppfattes av en bankesensor. Det er farlig for motoren, og vil etter få runder "knekke" stemplene helt. Slikt skjer isåfall så tidlig at stemplet møter en bølge av brennende gass på vei oppover, og det oppstår dermed en kollisjon mellom bølgen og stemplet.

 

Tenningsbank oppstår fordi blandingen brenner ukontrollert. Normalt skal blandingen brenne kontrollert som en bølge fra tennpluggen og utover. Tenningsbank skjer fordi noe av blandingen eksploderer fremfor å brenne forbi den normale bølgen. Det er langt fra like farlig som "førtenning" (usikker på hva det kalles på norsk), men vil skade motoren over tid. Det er nødvendig å merke seg at tenningsbank oppstår pga. en ukontrollert eksplosjon ETTER at tennpluggen har tent, ikke før. Høyere oktanverdi minsker sjansen for slike eksplosjoner.

 

Det en motor som har banksensor gjør for å unngå dette er å tenne blandingen senere, altså nærmere TDC (Stemplet er på topp). Dette resulterer i at maksimal kraft fra stemplet reduseres pga. det maksimale trykket kommer utenfor de optimale områdene (rundt 14 grader etter TDC), Tenningsbank oppfattes av bankesensoren fordi det gir resonans i blokka på 6,4kHz.

 

Btw.. om høy oktanverdi er ønskelig, så fyller man E85, som har en oktanverdi på 104.

Endret av jonepet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mulig du får bittelitt bedre drag i motoren med 98, men jeg tror ikke du vil merke det på en vanlig sugemotor. Hvertfall ikke hvis den er lagd for 95.

Husker ikke akkurat oktantallet på rally bensin.. 102/108? eller hva det var... koster hvertfall 90 kr litern! da går penga fort når de bruker 10 liter på mila..

9516938[/snapback]

Hvorfor skal man få bedre drag i motoren med 98-bensin på en 95-motor?

Jeg tror rallybiler bruker høyt oktantall pga. en ekstrem kompresjon (som gir mer effekt).

Lenke til kommentar

Man KAN, og da KAN ikke nødvendigvis vil, få bedre moment av det fordi motoren kan tenne tidligere (forutsetter at den har elektronisk tenning og bankesensor, eller er statisk justert for å gå på høyoktan). Den slipper altså å utsette tenningen, og kan tenne slik at maks effektpunktet kommer akkurat på korrekt tidspunkt. Ved lavere oktan må motoren tenne drivstoffet senere, som dermed gjør at maks effektpunktet flytter seg fremover, og utenfor det optimale området.

Endret av jonepet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oktantallet er tilsetning i bensinen for at den ikke antennes så lett. Er motoren høykomprimert så trengs en bensin som ikke antennes av kompresjonsvarmen men av gnisten på tennpluggen. Tenner bensinen før, så skaper den forbrenningstrykk før stempelet er på vei ned og vi får det vi kaller rådebank.Moderne motorer har sensorer som registrerer dette og justerer tenningen(fortenningen). Jeg har fylt 92 oktan på min bil og det fungerer helt fint.

9514951[/snapback]

Det du beskriver, altså at blandingen tennes før tennpluggen tenner er ikke banking, og vil heller aldri oppfattes av en bankesensor. Det er farlig for motoren, og vil etter få runder "knekke" stemplene helt. Slikt skjer isåfall så tidlig at stemplet møter en bølge av brennende gass på vei oppover, og det oppstår dermed en kollisjon mellom bølgen og stemplet.

 

Tenningsbank oppstår fordi blandingen brenner ukontrollert. Normalt skal blandingen brenne kontrollert som en bølge fra tennpluggen og utover. Tenningsbank skjer fordi noe av blandingen eksploderer fremfor å brenne forbi den normale bølgen. Det er langt fra like farlig som "førtenning" (usikker på hva det kalles på norsk), men vil skade motoren over tid. Det er nødvendig å merke seg at tenningsbank oppstår pga. en ukontrollert eksplosjon ETTER at tennpluggen har tent, ikke før. Høyere oktanverdi minsker sjansen for slike eksplosjoner.

 

Det en motor som har banksensor gjør for å unngå dette er å tenne blandingen senere, altså nærmere TDC (Stemplet er på topp). Dette resulterer i at maksimal kraft fra stemplet reduseres pga. det maksimale trykket kommer utenfor de optimale områdene (rundt 14 grader etter TDC), Tenningsbank oppfattes av bankesensoren fordi det gir resonans i blokka på 6,4kHz.

 

Btw.. om høy oktanverdi er ønskelig, så fyller man E85, som har en oktanverdi på 104.

9517065[/snapback]

Vel d er som alt annet her i livet relativt. Problemet er at alt skal skje så raskt, Men oktantallet er tilsetninger for å hindre selvantennelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...