Dragutin Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hei på dere! Jeg klarte å pådra meg beinhinnebetennelse etter litt for mye løping inne i hall i vinter, og vil gjerne komme tilbake til fotballen ASAP. Såvidt jeg har forstått så oppstår beinhinnebetennelse av en rekke harde støt mot hælen som river i leggen, og at hvis det skal bli bedre må jeg minske på belastningen. I mellomtiden lurer jeg litt på alternativene som eksisterer for å holde seg i fysisk aktivitet uten å gjøre vondt verre, og har i den sammenhengen lest litt rundt. Men jeg sitter fortsatt igjen med et par ting jeg lurer på. Svømming er jo selvsagt et alternativ, uhyre effektivt og det beste alternativet ved skader. Sykling kan også være et alternativ, men jeg lurer litt på klatring. Hvordan vil klatring være i henhold til beinhinnebetennelsen min? Jeg har klatret litt før og er usikker på om belastningen blir feil i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 2 tips ang beinhinnebetennelse som jeg pleier å gi mine pasienter: 1. Tøy fremsiden av leggen, vanskelig å forklare med ord, men du kan f.eks sette deg på kne slik at du hviler fremsiden av leggene og oversiden av fotbladet mot underlaget, prøv så å lene overkroppen bakover inntil du kjenenr strekk foran på leggene. Viktig at du holder i ro i misnt 30 sek og gjerne gjør den et par ganger om dagen i noen uker for å se om det hjelper. 2. Prøv å legge mer vekt på innsiden av fotbladet når du går\løper. Du kan skaffe en innleggsåle som du legger i joggeskoen på innsiden av fotbladet om du skjønner hva jeg mener? Mange med beinhinnebetennelse har såkalt hjulfot (motsatt av plattfot) og oversupinerer, denne oversupinerninger pleier å komme av at fremsiden av leggmuskulaturen er for kort\stram (tøyningen i øvelse 1) og irriterer beinhinna, derav smertene. Ligg unna aktiviteter som fremkaller smertene. Sykling og svømming pleier å være veldig fine, gå turer kan også fungere. Klatring skal jeg ikke uttale meg om, men prøv å se an ift smertene. Best tipset er at du ikke begynner å løpe igjen med en gang smertene slipper, da får du de ofte tilbake. Selv om symptomene forsvinner betyr det ikke nødvendigvis at skaden er borte Ikke sikkert dette opplegget funker for deg, men prøv det, lykke til! Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Takk for svar Tøye fremsiden av leggen er noe jeg kom over ved en tilfeldighet når jeg satt ved PC-en her for en stund tilbake. Det strakk på akkurat det området jeg hadde mest vondt, og hjalp veldig neste gang var i aktivitet. I henhold til fotsålene mine sjekket de dette på butikken nå sist gang, jeg har også gått til innkjøp av nye joggesko (hvilket var sykt dyre! Skulle ikke vært lov å ta så mye for et par sko). Jeg merker en stor forskjell med nytt og skikkelig dempet fottøy. Samtidig fikk jeg et tips om å prøve akupunktur fra personen som solgte meg skoene, han hadde god erfaring med dette. Jeg konfererte med fastlegen min om akkurat dette, og fikk et heller tvetydig men negativt ladet svar angående dette. Han skrev heller ut en resept på Brexidol og ba meg ta det litt mer rolig. Jeg har også fått tips om å gå til innkjøp av demping til hælen på fotballskoene. Kan du si noe om dette? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg er ikke så god på den sko-biten, men ta deg en tur innom f.eks løplabbet, de har mange gode tips. Generelt så vil alltid sko med god demping være å foretrekke. Akupunktur kan hjelpe mot smertene, men selve skaden\betennelsa blir du kvitt med å holde deg unna aktivitet som forverrer\provoserer samt å tøye\endre fottøy\få tak i såler i de fleste tilfeller. ANg tøyningene så må du kjøre dem over flere uker og flere ganger daglig for å få noe særlig effekt. Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Tape leggen, å dra hinna vekk fra leggbeinet. Det gjorde jeg da jeg hadde beinhinnebetennelse og ikke kunne holde meg unna håndballen. Det er å anbefale, men det vil jo selvsagt ikke bli mye bedre om du ikke tar det mer med ro. Anbefaler deg å få rekvisisjon fra legen din for laserbehandling, om du ikke allerede har fått det selvfølgelig. Da blire så bra atte Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Det er heller ikke tillatt med reklame for egne sider og/eller tjenester. Endret 7. desember 2009 av Marekatten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå