_norse_ Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Ja MS har vært flinke til å skaffe seg markedsdominanse. De har gode avtaler med PC produsentene som gjør dette mulig. Jeg ser ikke helt problemet med det. Jeg synes ikke de skal straffes for å drive god business. Hvis man har noe imot MS så er det ikke noe problem å unngå de ved å bruke alternative produkter. Endret 18. september 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja MS har vært flinke til å skaffe seg markedsdominanse. De har gode avtaler med PC produsentene som gjør dette mulig. Jeg ser ikke helt problemet med det. Jeg synes ikke de skal straffes for å drive god business. Dei har vore flinke til å skaffe seg monopol, ja. Eg ser definitivt problemet med det. Det gjer òg domstolar både i EU og USA. Hvis man har noe imot MS så er det ikke noe problem å unngå de ved å bruke alternative produkter. 9519200[/snapback] Ikkje noko problem? Kraftig redusert tilgong på programvare og maskinvare er eit problem for dei fleste. I praksis er det berre eit fåtall forbrukarar som har noko valg i det heile, anten fordi dei treng programvare som kun er tilgjengeleg for Windows, eller fordi dei manglar kunnskapar til å kunne utnytte alternativa. Kay Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja MS har vært flinke til å skaffe seg markedsdominanse. De har gode avtaler med PC produsentene som gjør dette mulig. Jeg ser ikke helt problemet med det. Jeg synes ikke de skal straffes for å drive god business. Dei har vore flinke til å skaffe seg monopol, ja. Eg ser definitivt problemet med det. Det gjer òg domstolar både i EU og USA. Hvis man har noe imot MS så er det ikke noe problem å unngå de ved å bruke alternative produkter. 9519200[/snapback] Ikkje noko problem? Kraftig redusert tilgong på programvare og maskinvare er eit problem for dei fleste. I praksis er det berre eit fåtall forbrukarar som har noko valg i det heile, anten fordi dei treng programvare som kun er tilgjengeleg for Windows, eller fordi dei manglar kunnskapar til å kunne utnytte alternativa. Kay 9519550[/snapback] Heldig vis holder dette på og snu, fler og fler programmer er kompatibelt med fks Linux og OS. Spill er derimot et annet issue, og den vanlige forbrukeren som kjøper sin pc på Elkjøp har ikke noe valg og heller ikke noe behov\lyst på noe annet en Windows, for lets face it, brukergrensesnittet hos Windows er bra, kjempe enkelt og kjempe lett å forstå, ikke minst det er enkelt og gå ifra den ene versjonen til den nye versjonen. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Eg klagar ikkje på grensesnittet til Windows, det har blitt ganske bra. Noko som er like greit når der ikkje er nokon rèelle alternativ. Kay Lenke til kommentar
ImmortalTechnique Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Ja MS har vært flinke til å skaffe seg markedsdominanse. 9519200[/snapback] Rettelse: Ja MS har vært flinke til å skaffe seg monopol. Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Eg klagar ikkje på grensesnittet til Windows, det har blitt ganske bra. Noko som er like greit når der ikkje er nokon rèelle alternativ. Kay 9520247[/snapback] Jeg anser både Ubuntu og OsX som reelle alternativer. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg anser både Ubuntu og OsX som reelle alternativer. 9520453[/snapback] Eg har brukt begge desse, og dei er gode operativsystem. Dessverre hjelp det lite når programvara eg treng køyrer på Windows. Som eg har sagt, ein KAN klare seg utan Microsoft-programvare, dersom ein har dei rette kunnskapane og gjeng inn for det. Men for folk flest er der ingen alternativ. Anten treng dei programvare som kun er tilgjengeleg for Windows, eller so manglar dei kunnskapane som skal til for å bruke alternativa. Kay Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Kanskje off topic dette her men skitt au: Jeg var vurdert Linux i en eller annen form, men etter det jeg har skjønt så er det ikke mulig å kjøre de fleste spill på et Linux-basert OS. Ihvertfall ikke uten at det er et markant tap av ytelse. Stemmer dette? Ellers så er jeg enig i at det er uheldig at MS har tilnærmet monopol på OS. De gjør det vanskelig å utvikle alternative programmer til windows og dette hindrer utviklingen. Og med reell konkuranse kunne vi ha fått bedre OSer. Akkurat som at det er sunt at det er tre konsoller som kjemer mot hverandre. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Det kan kanskje være uheldig at et selskap har stor markedsdominanse, slik f.eks Sony hadde med PS2, Intel med Pentium og Apple med iPod. Slikt kan dog endre seg. Se f.eks på prosessorindustrien der Intel intill for noen år siden hadde tilnærmet monopol. Så kjempet AMD til seg mange markedsandeler til tross for Intels avtaler med PC produsenter. Hvis noen kommer med et godt alternativ til Windows så kan det kapre markedsandeler til tross for Microsofts finansielle muskler. Jeg synes ikke et selskap skal straffes for å dominere markedet. De som har problemer med det får heller fiansiere utvikling av gode konkurrerende produkter. Endret 18. september 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg synes ikke et selskap skal straffes for å dominere markedet. De som har problemer med det får heller fiansiere utvikling av gode konkurrerende produkter. 9521584[/snapback] Det gjør det heller ikke, men det straffes når du utnytter det. Ved og f.eks. tvinge millioner av PC-brukere til og ha internet explorer, windows media player osv. inne på maskinen uten mulighet til og slette dem. Forbrukeren har aldri godt av at en bedrift har monopol. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg synes ikke et selskap skal straffes for å dominere markedet. De som har problemer med det får heller fiansiere utvikling av gode konkurrerende produkter. 9521584[/snapback] Det gjør det heller ikke, men det straffes når du utnytter det. Ved og f.eks. tvinge millioner av PC-brukere til og ha internet explorer, windows media player osv. inne på maskinen uten mulighet til og slette dem. Forbrukeren har aldri godt av at en bedrift har monopol. 9522016[/snapback] Hva skal man så kunne bundle med et OS? Burde de fjerne Notepad, Paint, kalkulatoren etc. også? Synes det er flott at operativsystemet kommer med alt inkludert slik at uerfarne PC brukere som kjøper maskin får alt de trenger "out of the box". Skulle de måtte få tak i alt hver for seg vil det bare gjøre det vanskelig for folk. Etterhvert som man får mer kunnskap er det jo ikke noe problem å laste ned Firefox og gjøre det til standard nettleser. Det har jeg gjort og jeg ser ikke noe tegn til Internet Explorer hvis jeg ikke leter etter det. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 @Norse360 Stor marknadsdominans er kanskje uheldig, ja. Total marknadsdominans, ofte kalt "monopol" er definitivt uheldig. I forrige generasjon av spelkonsollar var Playstation 2 ganske suveren, men det gjekk an å konkurrere med han. Både Microsoft og Nintendo leverte fullgode alternativ, som var like enkelt tilgjengelege som Sony sin konsoll. Sånt som iPod er det heller ingen problem å konkurrere med. Lag noko som er bra, berbart, og kan spele av MP3-ar, so har du eit fullgodt alternativ. Å konkurrere mot Windows, derimot, er nesten umogleg. Å lage eit betre operativsystem er i alle fall ikkje nok (for det har blitt gjort fleire gongar). Kay Lenke til kommentar
Avean Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 @Norse360 Stor marknadsdominans er kanskje uheldig, ja. Total marknadsdominans, ofte kalt "monopol" er definitivt uheldig. I forrige generasjon av spelkonsollar var Playstation 2 ganske suveren, men det gjekk an å konkurrere med han. Både Microsoft og Nintendo leverte fullgode alternativ, som var like enkelt tilgjengelege som Sony sin konsoll. Sånt som iPod er det heller ingen problem å konkurrere med. Lag noko som er bra, berbart, og kan spele av MP3-ar, so har du eit fullgodt alternativ. Å konkurrere mot Windows, derimot, er nesten umogleg. Å lage eit betre operativsystem er i alle fall ikkje nok (for det har blitt gjort fleire gongar). Kay 9522174[/snapback] Der er jeg uenig, hadde det vært ett bedre alternativ ville jeg brukt det. Og ikke kom med noe UNIX basert operativsystem for det støtter ikke halvparten av programmene jeg bruker engang. Ja det er tøft å komme med noe nytt OS nå, men det er pga folk er vant og blitt tilfreds med Windows. Windows for meg fungerer perfekt, jeg har ikke noe behov for noe annet. Microsoft er ledende softwaregigant pga de fortjener det, høres ut som enkelte mener de fikk alt servert oppi fanget. Samme gjelder Sony også, de har kjempet for å bli den dominante i konsollmarkedet og de fortjener å være det. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Media Player, IE og alt det andre som kommer med Windows er jo MS produkter. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke MS skal kunne få lov til å selge og bundle de produktene som de selv ønsker. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hva skal man så kunne bundle med et OS? Burde de fjerne Notepad, Paint, kalkulatoren etc. også? Synes det er flott at operativsystemet kommer med alt inkludert slik at uerfarne PC brukere som kjøper maskin får alt de trenger "out of the box". Skulle de måtte få tak i alt hver for seg vil det bare gjøre det vanskelig for folk. Etterhvert som man får mer kunnskap er det jo ikke noe problem å laste ned Firefox og gjøre det til standard nettleser. Det har jeg gjort og jeg ser ikke noe tegn til Internet Explorer hvis jeg ikke leter etter det. 9522119[/snapback] Har du lest hva jeg skrev? De tvinger det på deg. Jeg har aldri klart og avinstallere IE, heller ikke WMP, eller kalkulator, notepad, paint. Jeg MÅ rett og slett ha det. Jeg sier aldri nei takk til og få det bundlet i pakken, men i motsetning til når jeg innstallerer office kan jeg ikke huke av for hva jeg vil ha. Office Publisher er for meg heeelt uinteressant, samme med internet explorer. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Der er jeg uenig, hadde det vært ett bedre alternativ ville jeg brukt det. Og ikke kom med noe UNIX basert operativsystem for det støtter ikke halvparten av programmene jeg bruker engang. 9522245[/snapback] Nei, der er ingen fullgode alternativ, det er akkurat det eg seier. Les først, svar etterpå. Tenk innimellom. Kay Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Media Player, IE og alt det andre som kommer med Windows er jo MS produkter. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke MS skal kunne få lov til å selge og bundle de produktene som de selv ønsker. 9522424[/snapback] Og kanskje dei burde bundle Office òg? Dei kan jo berre legge til litt på prisen for Windows, det er jo ikkje som om det vil skade salget av operativsystemet deira. Kay Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Har du lest hva jeg skrev? De tvinger det på deg. Jeg har aldri klart og avinstallere IE, heller ikke WMP, eller kalkulator, notepad, paint. Jeg MÅ rett og slett ha det. Jeg sier aldri nei takk til og få det bundlet i pakken, men i motsetning til når jeg innstallerer office kan jeg ikke huke av for hva jeg vil ha. Office Publisher er for meg heeelt uinteressant, samme med internet explorer. Tvinger på deg? Ingen som tvinger deg til å kjøpe Windows. Kjør Linux og vær glad Myndighetene har etter min mening ingenting de skulle ha sagt om hvilke programmer som følger med og hvordan de er integrert i systemet. Microsoft må da få lage produktet sitt slik de vil ha det, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg