Gå til innhold

Rikest av Sony og Microsoft?


Misoxeny

Anbefalte innlegg

Sony er vel rikets i hermetegn ja..

 

microsoft har alle pengene sine i synkende office og windows vista..30% av deira inntjening..

 

spillavdelinga taper milliarder grunna feilraten...dei ligg langt etter foreks google på nettløysinger og netttjenester..

 

microsoft gjør lite fremgang med sine produkter om dagen..lite nyskaping var vel ordet..

 

sony jobber med og nyskape på visse market..dei leverte før varer av kvalitet og dei prøver iherdig og gjenopta den statusen..

 

playstation3 er ei kvalitetsmaskin..men dessverre holder ikkje stabil hardware åleine for og selge der...det er meir i tv markedet, hvor dei har stor suksess med sine bravia tver...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke for å stjele tråden, men etter at Ms tapte den rettsaken som vil koste dem rundt 0,5 milliarder (USD?) vil dette ha noe å si for oss gjennomsnittlige?

 

Ikke tro at jeg vil at Ms skal gå under, bare lurer på om vi vil merke noe :)

 

Til tråden:

Ms er størst pga monopol.

Sony har flere baller i luften.

9515152[/snapback]

 

MS tapte 4 milliarder kroner men har 180 milliarder på bok..så eg tviler litt på att dette vil skade konsernet noko..;)

Lenke til kommentar

Microsoft har inga rèell konkurranse på operativsystemfronten. Det blir pengar av slikt. Det at dei kontrollerar operativsystem for PC gir dei òg store fordelar når det gjeld anna programvare.

 

Microsoft er per i dag økonomisk uknuselege, og konkurrerar derfor ikkje på lik linje med andre. Sjølv ikkje eit gigantselskap som Sony.

 

Og nei, eg synest ikkje dette er positivt (og stiller meg fullstendig uforståande til folk som synest det er det).

 

Kay

Lenke til kommentar

"Sony skal slankes enda en runde"

 

Sony sliter i motbakke og skal kvitte seg med enda en divisjon for å skaffe penger.

 

Den gamle TV- og stereo-kongen Sony sliter etter flere bomsatsninger gjennom årene og et svakere salg av Playstation 3, noe som skaper underskudd.

 

For å skaffe penger, har Sony-sjef Howard Stringer åpenbart satt i gang en større nedsalg av alt som ikke er kjerne-aktiviteter. I forrige uke ble det kjent at Sony selger sin store nettbank- og finansdivisjon, noe som trolig vil gi Sony hele 16,8 milliarder norske kroner. Salget vil være det største i Japan så langt i år.

 

Men det er ikke nok. I tillegg har det nå lekket ut at Sony arbeider med å selge databrikke-divisjonen sin. For Sony har lenge laget mye av databrikkene sine, men ikke prosessorer, til blant annet Playstation-maskinene.

 

Det er Toshiba som skal være kjøperen, skriver Financial Times.

Prisen skal ligge på 900 millioner dollar.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=397051

Lenke til kommentar
Ikke for å stjele tråden, men etter at Ms tapte den rettsaken som vil koste dem rundt 0,5 milliarder (USD?) vil dette ha noe å si for oss gjennomsnittlige?

 

Ikke tro at jeg vil at Ms skal gå under, bare lurer på om vi vil merke noe :)

9515152[/snapback]

 

Boten ble på 497 millioner €..

 

Og ja det vil selvfølgelig få konsekvenser, siden MS må inndrive penger til å betale boten.

 

Siden de har vært uheldige med Vista, og ikke tjener nok på at brukerene oppgraderer der, er det naturlig å tro at dem vil tjene pengene fra XBox Live brukerene.

 

Den gamle XBox-live abonnemang-prisen :

€ 59.99 for 12 månder..

 

Har hørt at dem har ca. 8 millioner brukere...

 

Så den nye prisen på XB Live vil bli:

497.000.000 / 8.000.000 = 62,125 + 59€ = 121,125€

 

Altså en snau fordobling på XBox Live abonemanget i ett år, evt. 2 siden sikkert bare halvparten er gull-medlemmer, og boten er borte. :)

 

Selvsagt er hele regnestykket over bare pølsevev og oppspinn, og har null tro på at XBox-live brukerene betaler alt i løpet av to år, selv om de egentlig fortjener det, med tanke på at de skryter så fælt over å kaste tilsvarende pengesummer på MS-aksjonærene hvert år bare for å få lov å spille multiplayer online. ;)

Men ett sted må nok helt sikkert noen MS-kunder betale litt ekstra, slik at MS fortsetter med de pene tallene i boken.. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Tror nok MS er mer (og de burde være) bekymret over ringvirkningene etter dommen, enn boten. I praksis betyr det forhåpentligvis at MS må selge fremtidige operativsystem med mindre integrert programvare, ergo kan de måtte sette ned prisen på sine operativsystem, da den ikke lenger kan rettferdiggjøres ved å være så høy fordi man får mindre for pengene. Videre slipper også dommen til flere mindre aktører som nå vil få en mer realistisk sjanse til å sloss om pengene fra MS. Kort oppsummert kan det bety at MS vil bli mindre på programvarefronten, og må komme med nye ideer for å holde sin posisjon som verdens største programvareselskap.

Lenke til kommentar
Selvsagt er hele regnestykket over bare pølsevev og oppspinn, og har null tro på at XBox-live brukerene betaler alt i løpet av to år, selv om de egentlig fortjener det, med tanke på at de skryter så fælt over å kaste tilsvarende pengesummer på MS-aksjonærene hvert år bare for å få lov å spille multiplayer online. ;)

Men ett sted må nok helt sikkert noen MS-kunder betale litt ekstra, slik at MS fortsetter med de pene tallene i boken.. :)

 

Dette er en anke som har blitt behandlet nå, og Microsoft betalte bøtene når dommen ble klar for noen år tilbake. Tviler på at forbrukerne får merke dette 3 år senere.

Lenke til kommentar
Tror nok MS er mer (og de burde være) bekymret over ringvirkningene etter dommen, enn boten.  I praksis betyr det forhåpentligvis at MS må selge fremtidige operativsystem med mindre integrert programvare,

9517882[/snapback]

 

er ingen expert... men kommer ikke apple osx greiene også med haugevis av integrerte programmet ? :hmm:

Lenke til kommentar
Tror nok MS er mer (og de burde være) bekymret over ringvirkningene etter dommen, enn boten.  I praksis betyr det forhåpentligvis at MS må selge fremtidige operativsystem med mindre integrert programvare,

9517882[/snapback]

 

er ingen expert... men kommer ikke apple osx greiene også med haugevis av integrerte programmet ? :hmm:

9517982[/snapback]

Jepp, men Apple er gode og Microsoft onde. Så enkelt er det.

 

Realiteten er at Apple sine systemer er like lukket som Microsofts sine. Bare se på iTunes/iPod/iPhone. Problemet er at Apple ikke blir straffet for dette siden de ikke er like store som Microsoft.

 

Jeg kan ikke fatte og begripe at EU har noe med hvordan Microsoft bundler programvare å gjøre. Skal vi klage på at Sony bundler Blu-ray med PS3 og ikke tillater HD DVD avspilling? Hvis man ikke liker Microsofts produkter kan man jo bare bruke et annet program eller et annet operativsystem. Verre er det ikke. Selv bruker jeg Firefox istedet for IE. Jeg har ikke sett noen hindringer for det. Firefox fungerer perfekt som default browser. Itunes fungerer utmerket som default media player, Open Office som default skriveprogram etc.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Selvsagt er hele regnestykket over bare pølsevev og oppspinn, og har null tro på at XBox-live brukerene betaler alt i løpet av to år, selv om de egentlig fortjener det, med tanke på at de skryter så fælt over å kaste tilsvarende pengesummer på MS-aksjonærene hvert år bare for å få lov å spille multiplayer online. ;)

Men ett sted må nok helt sikkert noen MS-kunder betale litt ekstra, slik at MS fortsetter med de pene tallene i boken.. :)

 

Dette er en anke som har blitt behandlet nå, og Microsoft betalte bøtene når dommen ble klar for noen år tilbake. Tviler på at forbrukerne får merke dette 3 år senere.

9517968[/snapback]

 

Godt mulig vi merker det nå. Et selskap er jo nødt til å tjene inn de pengene som det taper. Men det blir neppe en fordobling i Xbox-live gebyrer og slike ting. Det blir vel heller til at MS tar en tier ekstra for enkelte produkter eller kanskje går for en enklere og billigere løsning i et/noen produkter.

 

edit: typo

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke fatte og begripe at EU har noe med hvordan Microsoft bundler programvare å gjøre. Skal vi klage på at Sony bundler Blu-ray med PS3 og ikke tillater HD DVD avspilling?

9518028[/snapback]

Den store skilnaden er vel at Sony ikkje har monopol verken på konsollar eller på avspelarar. I tillegg so er det ikkje i hovudsak det at Sony ikkje tillet det som gjer at PS3 ikkje kan spele av HD-DVD. Du må vel gjerne ha ein HD-DVD-stasjon.

 

Kay

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke fatte og begripe at EU har noe med hvordan Microsoft bundler programvare å gjøre. Skal vi klage på at Sony bundler Blu-ray med PS3 og ikke tillater HD DVD avspilling?

9518028[/snapback]

Den store skilnaden er vel at Sony ikkje har monopol verken på konsollar eller på avspelarar. I tillegg so er det ikkje i hovudsak det at Sony ikkje tillet det som gjer at PS3 ikkje kan spele av HD-DVD. Du må vel gjerne ha ein HD-DVD-stasjon.

 

Kay

9518461[/snapback]

Ja, og du kan gjerne installere Firefox, Linux eller hva du måtte ønske på en PC. Selv om MS er store så styrer fortsatt forbrukerne markedet. Ønsker jeg Linux eller Mac OS så bruker jeg det.

Lenke til kommentar
Ja, og du kan gjerne installere Firefox, Linux eller hva du måtte ønske på en PC. Selv om MS er store så styrer fortsatt forbrukerne markedet. Ønsker jeg Linux eller Mac OS så bruker jeg det.

Men om du vil kjøpe en PC uten å betale for Windows i samme slengen, så minsker utvalget brått. De fleste store PC-leverandører har avtaler som tvinger deg til å kjøpe det som en del av pakken.

 

Fint at man har mulighet til å installere Firefox, men det hadde vel ikke vært så mye bry for Microsoft å la meg "la være å installere Internet Explorer", eller i det minste få muligheten til å avinstallere det.

Lenke til kommentar
Ikke for å stjele tråden, men etter at Ms tapte den rettsaken som vil koste dem rundt 0,5 milliarder (USD?) vil dette ha noe å si for oss gjennomsnittlige?

 

Ikke tro at jeg vil at Ms skal gå under, bare lurer på om vi vil merke noe :)

 

Til tråden:

Ms er størst pga monopol.

Sony har flere baller i luften.

9515152[/snapback]

 

MS tapte 4 milliarder kroner men har 180 milliarder på bok..så eg tviler litt på att dette vil skade konsernet noko..;)

9515746[/snapback]

 

Hva har MS gjort som de taper 4 milliarder for?

Lenke til kommentar
Ja, og du kan gjerne installere Firefox, Linux eller hva du måtte ønske på en PC. Selv om MS er store så styrer fortsatt forbrukerne markedet. Ønsker jeg Linux eller Mac OS så bruker jeg det.

9518596[/snapback]

Jaudå, der er masse fin gratis programvare du kan legge inn i staden for "standard-programma" frå Microsoft. Men kor mange kommersielle konkurrentar har Microsoft? Microsoft tek seg godt betalt for programvara si, for dei får solgt ho uansett. For andre er det ikkje so lett å komme til.

 

Der finst riktignok andre operativsystem du kan bruke. For å ta dei to mest vanlege:

* Linux, som er eit gratis-produkt, krever vesentleg meir av brukaren, har mykje dårlegare drivarstøtte, og tilnærma null kommersiell programvare (noko som mellom anna vil seie nesten ingen spel).

* MacOS, som i alle fall sist eg sjekka kun kunne brukast på spesielle datamaskiner levert av Apple (med mindre du satsar på emulering). Dette er det nærmaste Microsoft har som kan likne på ein konkurrent. For folk flest er det igjen ikkje eit veldig rèellt alternativ. Du må først grave opp spesialbutikken som selg Mac. Deretter må du venne deg til tanken på at heile resten av verda brukar Windows, og at du derfor ikkje vil få tilgong til ei mengde programvare. Igjen inkluderar dette det aller meste av spel.

 

Du KAN klare deg utan Microsoft-programvare, men då skal du verkeleg gå inn for det. For folk flest er Windows noko som følgjer med PC-en.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...