Gå til innhold

Rikest av Sony og Microsoft?


Misoxeny

Anbefalte innlegg

Media Player, IE og alt det andre som kommer med Windows er jo MS produkter. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke MS skal kunne få lov til å selge og bundle de produktene som de selv ønsker.

9522424[/snapback]

Og kanskje dei burde bundle Office òg? Dei kan jo berre legge til litt på prisen for Windows, det er jo ikkje som om det vil skade salget av operativsystemet deira.

 

Kay

9522711[/snapback]

 

Det må de da gjerne gjøre hvis de føler for det. Da kjøper jeg ikke Windows enkelt og greit. Enten klarer jeg meg med en tidligere versjon av operativsystemet, installerer Linux eller kjøper en Mac. Til mitt bruk er det fullgode alternativ, selv om jeg liker Windows bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. La oss seie at eg ikkje vil betale for Internet Explorer (noko som forsovidt er sant). Eg brukar Opera, synest det der mykje betre. I tillegg likar eg å spele spel på PC. Kva er mitt fullgode alternativ? Skal eg gå attende til forrige Windows-versjon som ikkje hadde IE?

 

Kva er alternativet til folk som ikkje har kunnskapar til å skaffe Mac (mange), eller installere Linux (veldig, veldig, veldig mange)? Det er jo ikkje som om ein berre kan stikke på Elkjøp og kjøpe seg ei datamaskin med eit anna operativsystem enn Windows.

 

Uansett korleis du vrir og vender på det, Microsoft sit i praksis i ein monopolsituasjon, som dei kan, og vil, enkelt utnytte til å få monopol på fleire marknadar. Med mindre myndigheitene sett foten ned, som dei i tilfellet med EU-dommen har gjort.

 

Kay

Lenke til kommentar
Kva er alternativet til folk som ikkje har kunnskapar til å skaffe Mac (mange), eller installere Linux (veldig, veldig, veldig mange)? Det er jo ikkje som om ein berre kan stikke på Elkjøp og kjøpe seg ei datamaskin med eit anna operativsystem enn Windows.

 

Vil de samme personene ha kunnskap til å finne gode alternativ til IE og Media Player hvis de kjøper en PC på Elkjøp som har en Windows versjon uten disse programmene?

 

Er det Microsofts problem at ingen klarer å utfordre dem på operativsystem markedet? Det finnes giganter som HP, Dell, IBM, Sun etc. som sammen har finansielle muskler, kunnskap og evner nok til å utfordre MS.

Lenke til kommentar
Kva er alternativet til folk som ikkje har kunnskapar til å skaffe Mac (mange), eller installere Linux (veldig, veldig, veldig mange)? Det er jo ikkje som om ein berre kan stikke på Elkjøp og kjøpe seg ei datamaskin med eit anna operativsystem enn Windows.

 

Vil de samme personene ha kunnskap til å finne gode alternativ til IE og Media Player hvis de kjøper en PC på Elkjøp som har en Windows versjon uten disse programmene?

 

Er det Microsofts problem at ingen klarer å utfordre dem på operativsystem markedet? Det finnes giganter som HP, Dell, IBM, Sun etc. som sammen har finansielle muskler, kunnskap og evner nok til å utfordre MS.

9523127[/snapback]

 

 

vel vi har jo Apple da..som kjem med mac os leopard...den har office program frå MS men eige musikk program kalla itunes som btw suger hesteballer..:)

Lenke til kommentar
Vil de samme personene ha kunnskap til å finne gode alternativ til IE og Media Player hvis de kjøper en PC på Elkjøp som har en Windows versjon uten disse programmene?

Om der var konkurrerande kommersielle nettlesarar, ville ein kanskje finne dei i hyllene på Elkjøp? Det ville i alle tilfelle vere opp dei til dei som lagde og ønska å selge produktet å sørge for at folk fann fram til det. :)

 

Er det Microsofts problem at ingen klarer å utfordre dem på operativsystem markedet? Det finnes giganter som HP, Dell, IBM, Sun etc. som sammen har finansielle muskler, kunnskap og evner nok til å utfordre MS.

9523127[/snapback]

Nei, det er forbrukarane sitt problem at Microsoft ikkje har nokon konkurrentar. Når det gjeld den fantasikoalisjonen du ser for deg av dei 10 største dataselskapa som i teorien kunne slått seg saman, og i staden for å drive med ting dei tener på, bruke ressursane sine på å prøve å bryte Microsoft sitt monopol, so understrekar vel den berre kor teoretisk moglegheita for å konkurrere med Microsoft på operativsystemfronten er. Jaudå, om Sun, Apple, Dell, Kjell Magne Bondevik, NATO, paven og Jack Thompson slo seg saman, kunne dei i teorien slått ut Microsoft. Inntil dei faktisk gjer det, har Microsoft monopol.

 

Kay

Lenke til kommentar

Nå finnes det faktisk en versjon av Windows uten Media Player i Europa. Windows XP xxx N og Windows Vista xxx N. Disse koster akkurat det samme som fullversjonen og dermed er det ikke noe hjelp i å tvinge Microsoft til tilby en versjon uten disse programmene. Hvilke PC produsenter vil tilby en maskin med en Windows versjon uten Media Player når konkurrentene vil tilby en maskin med det til samme pris? Myndighetene kan ikke bestemme hvordan MS skal prise sine produkter.

 

Mac OS kommer også med medieavspiller. Har EU bedt Apple om å tilby en versjon uten?? Neppe

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Nå finnes det faktisk en versjon av Windows uten Media Player i Europa. Windows XP xxx N og Windows Vista xxx N. Disse koster akkurat det samme som fullversjonen og dermed er det ikke noe hjelp i å tvinge Microsoft til tilby en versjon uten disse programmene. Hvilke PC produsenter vil tilby en maskin med en Windows versjon uten Media Player når konkurrentene vil tilby en maskin med det til samme pris? Myndighetene kan ikke bestemme hvordan MS skal prise sine produkter.

9523667[/snapback]

Ser ikkje heilt poenget ditt her. Sjølvsagt kan Microsoft prise produkta sine som dei vil. Det er jo nettopp det som er so kjekt med å ha monopol.

 

Kay

Lenke til kommentar
Mac OS kommer også med medieavspiller. Har EU bedt Apple om å tilby en versjon uten?? Neppe

9523667[/snapback]

Utnytter Apple monopolposisjonen sin for å gjøre sine egne programmer de mest populære?

9523742[/snapback]

 

Så det er greit hvis Apple gjør det, men ikke hvis MS gjør det? Likhet for loven er en fin ting.

Lenke til kommentar
Det er "greit" at apple gjør det fordi de ikke er i nærheten av å være i samme situasjon som Microsoft.

9523983[/snapback]

Så vi skal ha forskjellige spilleregler avhengig av hvor stort et selskap er?

9523994[/snapback]

 

Hvis vi ikke hadde hatt forskjellige spilleregler om selskapet var i en de facto monopolsituasjon eller ikke, så hadde Apple også måttet lide under EU domstolen. Det gjør de ikke. Jeg argumenterer ikke for eller imot (jeg heller selvsagt imot forskjellsbehandling), men konstanterer derimot fakta.

 

edit: Og fakta er at EU bekjemper monopoler i deres søksmål av Microsoft. Ettersom Apple ikke er i nærheten av å være i den situasjonen engang på OS markedet (iPod er en helt annen diskusjon, og der er det vel også noe på gang m.t.p. vendor lockin situasjonen der), reagerer de heller ikke.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Ja, og du kan gjerne installere Firefox, Linux eller hva du måtte ønske på en PC. Selv om MS er store så styrer fortsatt forbrukerne markedet. Ønsker jeg Linux eller Mac OS så bruker jeg det.

Men om du vil kjøpe en PC uten å betale for Windows i samme slengen, så minsker utvalget brått. De fleste store PC-leverandører har avtaler som tvinger deg til å kjøpe det som en del av pakken.

 

Fint at man har mulighet til å installere Firefox, men det hadde vel ikke vært så mye bry for Microsoft å la meg "la være å installere Internet Explorer", eller i det minste få muligheten til å avinstallere det.

9518785[/snapback]

 

Som sagt forbrukerne styrer markedet. De fleste hjemmepcer leveres med windows fordi kjøperne vil ha det. Ikke skyld på windows i mangel på alternativer. Det er et fritt marked.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det EU bestrider. I dette tilfellet er det IKKE forbrukerne som styrer markedet på f.eks. mediaspillere og nettlesere. Den jeven forbruker har ikke snøring og vil bare bruke det som er forhåndsinstallert. Således bruker Microsoft sin markedsposisjon innen OS ved å bundle IE og WMP. De får da bruker til å bruke disse applikasjonene. Det fremmer bruk av Microsoftspesifikke standarder på nett og mediafilstandarder de selv har kommet med WMA/WMV.

 

Forøvrig gikk også EU søksmålet ut på at Microsoft holdt tilbake informasjon som gir konkurrenter til f.eks. Internet Explorer i å være like konkurransedyktige på Windows plattformen (joda, Opera og Firefox ER jo faktisk raskere enn IE da...)?

Lenke til kommentar
Det er nettopp det EU bestrider. I dette tilfellet er det IKKE forbrukerne som styrer markedet på f.eks. mediaspillere og nettlesere. Den jeven forbruker har ikke snøring og vil bare bruke det som er forhåndsinstallert. Således bruker Microsoft sin markedsposisjon innen OS ved å bundle IE og WMP. De får da bruker til å bruke disse applikasjonene. Det fremmer bruk av Microsoftspesifikke standarder på nett og mediafilstandarder de selv har kommet med WMA/WMV.

Så da får noen andre bla opp noen penger og holde seg forhåndsinnstallert da.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...