Bluesky Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hei Jeg skal kjøre opp til klasse B i oktober. Etterpå lurer jeg på å fortsette med tyngre kjøretøy. Vurderer lastebil, men på nåværende tidspunkt blir det litt vanskelig ettersom et lastebilkurs ikke lar seg forene med min jobb. Neste alternativ er da C1 (Lett lastebil), så jeg lurer på om det er mange her som har denne førerkortklassen, isåfall har jeg noen spørsmål. 1. Hvor mange timer trenger man for å kjøre opp? 2. Trenger man å avlegge en teoriprøve også? Isåfall hvordan er denne? 3. Hva vil alt sammen koste? 4. Er det anbefalt å begynne med C1 rett etter oppkjøring på klasse B? Eller er det så vanskelig at man helst trenger mer kjøreerfaring? Takker for svar Lenke til kommentar
Dkdaffy Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Litt offtopic, men er ikke dette noe man kan skaffe i militæret? Der er det jo gratis også, og sånn jeg har forstått så er det ikke noen oppkjøring, bare masse øvekjøring så får du lappen etter en stund(dog kan jeg ta grovt feil her ettersom dette var noe jeg hørte av noen som hørte av noen som hørte det av noen ) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jo mer kjøreerfaring du har, jo lettere er det å kjøre opp. Det er en smule vanskeligere å kjøre C1, mtp. beregning av svinger, lastsikring, dødsoner, avstandsberegning og mere til. Så jeg vil ikke anbefale å begynne med C1 rett etter klasse B. Dette er prisene hos min lokale kjøreskole: http://www.ta-lappen.com/Dokumenter/storbil1.pdf Som du ser beregner de ikke så mange timer inkl. i den der prisen, da er fordelen å ha mye tidligere erfaring. Lenke til kommentar
hilts Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Litt offtopic, men er ikke dette noe man kan skaffe i militæret? Der er det jo gratis også, og sånn jeg har forstått så er det ikke noen oppkjøring, bare masse øvekjøring så får du lappen etter en stund(dog kan jeg ta grovt feil her ettersom dette var noe jeg hørte av noen som hørte av noen som hørte det av noen ) 9514950[/snapback] Tar nok grovt feil her ja, både opplæring og oppkjøring foregår via sivile instanser. (Forsvarets førerskole, men lærerne er sivilt ansatte. Oppkjøring på biltilsynet) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Svarene under gjaldt da jeg tok denne i 2002 1. Hvor mange timer trenger man for å kjøre opp? Du trenger så mange som kjørelæren mener du hskal ha. Jeg hadde 2 dobbelttimer + 1 enkelttime på dagen for oppkjøring, dvs totalt 5 timer. Jeg hadde noe grunnleggende lastsikring med kjørelæreren, men langt fra 9 timer, maks 1 time. Hadde også på/av med kjettinger. Hadde ingenting om uykkeshådtering såvidt jeg husker. Disse tingene var inkludert i de 5 timene. 2. Trenger man å avlegge en teoriprøve også? Isåfall hvordan er denne? Ja. Kjøpte boken i bokhandelen og leste den. Gikk helt greit. 3. Hva vil alt sammen koste? Mener det kom på rundt 5000 for meg, men prisene har helt sikkert endret seg. 4. Er det anbefalt å begynne med C1 rett etter oppkjøring på klasse B? Eller er det så vanskelig at man helst trenger mer kjøreerfaring? Jeg vet ikke dette, men jeg tror jeg hadde relativt få kjøretimer. Dette pga. at jeg hadde kjørt sommerjobb/feriejobb med en litt større varebil i 4 år. Denne erfaringen tror jeg var grei å ha med seg, først og fremst for å kunne rygge vha sidespeil og plassere meg riktig i veien. Ettersom bilen er endel breiere vil mange ha en tendens til å holde for stor avstandt til midtlinjen og ligge med høyrehjulene på veikanten. en tror ikke det er noe i veien for å gå videre om du føler du mestrer klasse B. Endret 18. september 2007 av Ekko Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Jeg kjører opp til klasse C nå via forsvaret. 1) Totalt er det vel 3-4 kurs du må ha, lastsikring, ulykkesberedskap og noen andre. Disse kursene er vel på 4-9 skoletimer. Ellers så må du da ta tilstrekkelig med kjøretimer, forsvaret betaler for min del for 15 kjøretimer, så det er det jeg kommer til å bruke. 2) Ja, det er egen teoriprøve for lastebil, jeg syntes denne var lettere enn når jeg skulle ta teoriprøven for klasse B. 3) Totalt sett så kommer vel klasse C på rundt 30.000,- 4) Jeg er 19 nå og har da kjørt klasse B i et par år og jeg synes ikke det er noe skremmende å kjøre lastebil. De fleste tror nok det er verre enn det egentlig er. Jeg vil også anbefale deg om å bare ta klasse C med en gang, så har du mulighet til både stor og liten lastebil slik at du slipper å eventuelt kjøre opp til stor lastebil senere. Endret 29. desember 2007 av GeCcO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå