Maple Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hei. Jeg har et Speedtouch-ruter fra NextGenTel. Dette er modem og ruter i samme boks. Denne er ikke trådløs. Jeg kjøpte en D-Link 54 Mbp/s - ruter i dag, trådløs. Men. Jeg har problemer med dette oppsettet. For om jeg bare kobler de etter hverandre, så har jeg bare en båndbredde på 8 Mbps på det trådløse. Om jeg bruker en ledning (på 20 meter) har jeg 14 Mbps. Dette går jeg også om jeg bruker ledningen direkte til Speedtouch-ruteren. Jeg kan ikke miste så mye båndbredde. Jeg syns det er rart, for det står at signalkvaliteten er "bra" og noen ganger "meget bra" (36 eller 48 står det). Jeg er litt fortvilt. Kjedelig å bruke masse penger på trådløst utstyr uten å kunne bruke det. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Deaktiver dhcp i d-linken så tror jeg du slipper en del konflikter. Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Nå har jeg prøvd å slå av DHCP på den trådløse ruteren. Jeg restartet ruteren, satte opp kryptering og slo av DHCP. Nå er nedlastingshastigheten på 5 Mbp/s. Det er ganske mye dårlige mot de 14-15 jeg er vant med fra å bruke ledning (det har aldri skjedd før at hastigheten har forandret seg heller). Jeg skjønner det ikke. Den trådløse ruteren er koblet opp på 36-48 (av og til 54 tilogmed). Da skulle vel ikke dette ødelegge for båndbredden jeg får av min ISP? Dessuten - om jeg kobler en ledning inn i den trådløse, da er hastigheten på normale 14-15... Jeg kan ikke annet enn å si Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Du kan prøve å endre TCP Receive window på PC. Last ned DRTCP og øk Receive window til 100.000 Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Jeg aner overhodet ikke hva det er du snakker om, la7dfa-com Jeg kan sikkert bytte returen i og med at den ikke fungerer. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) :!: Prøv denne og se om du får en anbefaling om å endre RWIN http://www.dslreports.com/tweaks Her er litt lesestoff om saken. http://www.dslreports.com/faq/6266 Endret 17. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Har ikke særlig håp om å "booste" hastigheten fra 5 000 kb til 14 500, men... Jeg tror nok jeg går å klager i morgen. Jeg tror nok jeg får pengene tilbake om de ikke kan hjelpe meg. Elkjøp er veldig greie... i alle fall her jeg bor. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hvis du leser tråden jeg linker til så ser du en som løste problemet på den måten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...eceive+++window Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Ah, ok, da er jeg med... Men på den linken du sendte 20:43 skriver de at dette ikke virker for Vista (noe jeg var dum å kjøpe)... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hvis du har Vista så har den dynamisk receive window, så da er det ikke noe poeng i å justere. Som regel er det eldre OS som har mest nytte av en slik justering fordi de er beregnet på lavere hastighet. Når du får 5Mbit så kan det være en ide å flytte routeren ved siden av PC og se om det hjelper. Det kan hjelpe å tvinge router og PC til G-only, slik at den ikke velger 11b som gir lav hastighet. Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Jeg finner ikke ut hvordan jeg setter på "g only". Men, er det noen grunn til å tro det skulle hjelpe, da? Jeg er jo koblet til med 54 - altså G. Nå har jeg prøvd ruteren 2 meter fra maskinen. Det er cirka det samme. :freak: Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Teoretisk så høres det rett ut med 54Mbit hvertfall. Spørsmålet er jo hva som er feil når du ikke får overført med den hastigheten det indikeres...? Det er tydelig at problemet er der uansett signalstyrke og at det skyldes at noe bremses et sted. 11b (11Mbit) gir typisk 3-5Mbit overføringshastighet og det ligner mye på det du har. Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Vel, av og til er det høyere da. Det hender jeg får 8 (på et eller annet speedometer - bruker tallene fra det som er raskest). Nå har jeg dessuten funnet ut hvordan man setter trådløs ruter til "bare G", og det har ingen innvirkning på tilfellet... Ting jeg har forsøkt: 1. Flytte trådløs ruter helt nærme PC 2. Sette ruter i "bare G" - modus 3. Har sjekket at krypteringen ikke er årsaken 4. Har forsøkt både med og uten DHCP på den trådløse Kanskje det er noen innstillinger i "hovedruteren", min Speedtouch fra NextGenTel, som må endres? Jeg vet i alle fall at om man f.eks. skal spille nettverksspill så må man endre litt her - men den trådløse ruteren har jo ingenting med min sentral å gjøre den, så jeg skjønner ikke at dette skulle ha noe å si heller... Kanskje det er det at jeg har plugget ledningen fra Speedtouchen inn i "LAN port 1"? Det var jo dette du (tror det var deg) sa da jeg forhørte meg om fremgangsmåte for dette tidligere her. Men. Jeg snakket med en tekniker hos NextGenTel, og han sa den skulle inn i WAN. Men honestly, jeg tror ikke de folkene kan noe annet enn de helt standard tingene. En ting til jeg har kommet på jeg ikke har forsøkt, er å sette PC/nettverkskort til "bare G". Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg gjør dette. Jeg fant et sted det var muligheter for å gjøre "avanserte endringer", og der var det snakk om dette, men jeg tror ikke man kunne velge "bare G". Bare "både b og G" eller "bare b". Dette stod under noe som het "adhoc wireless mode". Jeg finner ikke noe snakk om B og G andre steder i tilknytning til nettverkskortet. :shock: Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Det har ikke noen innvirkning på hastigheten om du bruker wan eller lan for tilkobling av router (det blir heller raskere om du kobler direkte til lan (=switch). Det 'eneste' som skjer er at det er NGT-routermodem som deler ut ipadresser istedet for din andre router. AD-HOC kan brukes for å koble sammen to eller flere computere uten router, så det er en mode man ikke bruker når man har router. Ofte kan man låse PC til en hastighet (f.eks 54Mbit). Du kan jo prøve å høyreklikke på trådløst ikon og sjekke innstillinger via kontrollpanelet? En annen ting jeg kom til å tenke på er at det er enkelte WLAN chipset som ikke kommuniserer så godt sammen. Det beste er ofte å bruke samme fabrikat (f.eks Broadcom) i begge ender. Det er ikke så ofte at dette er noe stort problem. Endret 17. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Maple Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Jeg finner ingen muligheter til å låse hastigheten - hva nå det betyr... Jeg vet ikke om ruteren og nettverkskortet mitt ikke passer sammen, men begge er i alle fall nylig innkjøpte produkter fra D-Link. Her er et bilde av en av menyene på setupen på ruteren, kanskje du (eller noen andre ) ser noe lurt å gjøre? : Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Du har jo TX RATES som kanskje kan låses til 54Mbit? Du kan også sette mode til Gmode. Endret 18. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Maple Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 Jeg prøve å sette på G mode og en TX Rates på 54. Det virket ikke i det hele tatt, kortet ville ikke koble til ruteren engang... Tidligere i dag forsøkte jeg å oppdatere driveren. Lastet ned den nyeste fra sidene til D-Link. Hadde heller ingenting å si... Jeg holder på å gi opp litt jeg... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Det kan jo tyde sterkt på at kortet ikke takler 54Mbit. Se om du kan finne ut mere om innstillinger og drivere på kortet. Det kan også være verd et forsøk å laste eldre drivere eller finne driver hos de som lager chipset for trådløskortet... Lenke til kommentar
Maple Skrevet 18. september 2007 Forfatter Del Skrevet 18. september 2007 (endret) Nei, det var kortet jeg byttet drivere på. Kortet er også D-Link, nemlig. Nærmere bestemt "D-Link AirPlus G DWL-G510 Wireless PCI Adapter(rev.C)" (informasjon fra "Enhetsbehandling"). Ruteren er en D-Link DI-524. Begge disse produktene er helt nye; de inngår i alle fall i Elkjøps sortiment over hele landet. EDIT: Hadde vært gøy å prøvd overføring mellom to maskiner i et LAN, koblet sammen over den trådløse ruteren min, for å se hva som da ville skje. Jeg skal se om jeg kan få lånt en maskin. Endret 18. september 2007 av Maple Lenke til kommentar
Maple Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Dette problemet er hermed LØST. Jeg løste det ved å kjøpe et bor, borre hull i veggen, og tre en ledning gjennom. Og ruteren + nettverkskort? Jeg fikk pengene kontant tilbake. Elkjøp er tingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå