Gå til innhold

Trenger hjelp med alsa

Anbefalte innlegg

God dag folkens. Installerte Ubuntu på stasjonærpc'n i dag og har nå støtt på et lite problem jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har lite lyst til å gå tilbake til xp :/

Jeg har en Hercules DJ Console som jeg bruker som lydkort, den er ekstern (usb) og har 5.1 lyd. Så vidt jeg har skjønt nå etter mange laaaange timer med googling og greier har ikke alsa støtte for denne. Så jeg får kun spilt av lyd fra 1 program om gangen! :(

Dette er meget frustrerende, jeg bruker kun en av utgangene på lydkortet til 2 helt vanlige høytalere. Er maskinen har ikke noe innebygd lydkort som jeg får tatt i bruk heller, men magisk som Linux er må det jo finnes en workaround? Er det fordi hardwaremixing i kortet ikke er støttet i linux maybe?

Tar i mot all hjelp med STOOOOR takk.

Alexander :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Hercules DJ Console som jeg bruker som lydkort, den er ekstern (usb) og har 5.1 lyd. Så vidt jeg har skjønt nå etter mange laaaange timer med googling og greier har ikke alsa støtte for denne. Så jeg får kun spilt av lyd fra 1 program om gangen! :(

ALSA støtter den muligens bare delvis:

http://alsa.opensrc.org/index.php/Hercules_DJ_Console

Det ble gjort en del bug-fix på denne fra 1.0.9 til 1.0.10 versjon av ALSA, som i følge linken knekte noe funksjonalitet. Jeg ser ikke at dette har fått noe mer oppmeksomhet senere. Uansett så skal den kunne fungere med 1.0.9, men det er ikke versjonen som ligger i pakkebrønnen til Ubuntu, og da blir det jo fort litt styr. Prøv å sjekke output på din versjon av ALSA, lik det du finner nederst i linken, så kan du poste det.

Som generellt tips trenger du sjelden google når det kommer til lyd og ALSA, prosjektet har meget god dokumentasjon som du finner her:

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page

Lenke til kommentar

takker for svar. her har jeg litt output når jeg har prøvd forskjellige ting

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

alexanbj@desktop:~$ cat /proc/asound/version 
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.14rc1 (Tue Jan 09 09:56:17 2007 UTC).

alexanbj@desktop:~$ alsamixer

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device

alexanbj@desktop:~$ cat /proc/asound/cards
1 [WE             ]: USB-Audio - DJ Console (WE)
                     Hercules DJ Console (WE) at usb-0000:00:1d.1-1, full speed

alexanbj@desktop:~$ cat /proc/asound/devices
 2:        : timer
 3:        : sequencer
 4: [ 1- 0]: raw midi
 5: [ 1]   : control
 6: [ 1- 0]: digital audio playback
 7: [ 1- 0]: digital audio capture

alexanbj@desktop:~$ aplay audiofile.wav 
ALSA lib confmisc.c:670:(snd_func_card_driver) cannot find card '0'
ALSA lib conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: No such device
ALSA lib confmisc.c:391:(snd_func_concat) error evaluating strings
ALSA lib conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: No such device
ALSA lib confmisc.c:1070:(snd_func_refer) error evaluating name
ALSA lib conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such device
ALSA lib conf.c:3968:(snd_config_expand) Evaluate error: No such device
ALSA lib pcm.c:2145:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM default
aplay: main:550: audio open error: No such device

Jeg ser nå at kortet blir listet som enhet 1:

1 [WE ]: USB-Audio - DJ Console (WE)

og at den prøver å spille fra kort 0?

ALSA lib confmisc.c:670:(snd_func_card_driver) cannot find card '0'

Eller er det bare jeg som er helt på trynet? Hehe

edit:

Ser i den første linken at det er MIDI-støtten som ikke funker lenger. Det er ikke så farlig, aldri brukt den til noe MIDI greier

Endret av AlexTheMad
Lenke til kommentar

Må jo være noe der ja!

alexanbj@desktop:~$ aplay -Ddefault:1 audiofile.wav

Playing WAVE 'audiofile.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Rate 32000 Hz, Stereo

funker som bare f! nå må jeg bare finne ut hvordan jeg setter alsa til å bruke enhet 1, eller forandre enhet 1 til 0 eller no! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...