Gå til innhold

Kjøpshjelp til nybegynner - FF?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lyst til å begynne å fotografere, men vet ikke hva jeg skal kjøpe eller hvor jeg skal begynne.

 

Jeg har hørt om Nikon D300, og at dette skal være et bra kamera. Er det et greit nybegynner kamera?

 

Pappan min, som skal kjøpe kameraet til meg, sier jeg heller bør kjøpe Nikon D3, fordi det er et full-format kamera, og da unngår jeg bilder som er mye lengre enn de er brede. Hva tror dere?

 

Har også hørt om et merke som heter noe i retning av Hasselbok/Hasselnøtt. Er det noe som heter det? Skal visstnok være veldig bra. Er det bra nok for en nybegynner?

 

Det er viktig for meg (og pappa) at bildene jeg skal ta blir best mulig.

 

Takk, for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp her er nok trollet ute og går, men la gå:

 

D200 og oppover mangler de nybegynnervennlige auto funksjonene du finner på D80 og nedover. D300 koster vel nærmere 15000kr når det kommer... Hvis dere vil legge så mye i kamera, kjør på, men du vil ta like fine bilder med ett D80/D40x. D2/300 har funksjoner som først blir forsvarlige (prismessig) når du har litt erfaring og vet hva du trenger. Såklart kan det være greit å kjøpe "skikkelig" med en gang da...men det vet man først etterpå.

 

D3 vil ligge på hva? 40000kr som nevnt og er ett pressekamera. Hvis du skal ha det med deg i krigen, værsågod, men ellers blir det overkill for de aller fleste amatører.

 

Hasselblad kan du bare glemme med en gang. (med mindre du har penger (og vett) som tyter ut av ræva).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hasselblad er mer et studiokamera... stort og tungt.

 

Hvis du aldri har tatt bilder før ville jeg heller gått får D80/40D med god optikk. Optikken har veldig mye å si for bildekvaliteten.

 

Formatet på bildet er ikke forskjellig på FF. Forskjelden er at du får mye videre bilde og mer begrenset dybdeskarphet. FF stiller også høyere krav til god og dermed dyr optikk.

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Om D300 er nybegynnervennlig eller ikke, er litt vanskelig å svare på før det faktisk er i butikkene, men er nok mer beregnet for entusiastene. Dog ser ikke jeg noen grunn til at en nybegynner kan benytte dette dersom du tar den tiden det tar å lære det grunnleggende.

 

At det er forskjeller på crop-kamera og full-format er det ingen tvil om, men forskjellen på lengde/bredde er ikke en av de. En D3 er definitivt ikke det rette valget for en nybegynner. Regn ca 45K for huset og like mye for tilbehøret, objektiver o.l.

 

Hasselblad er veldig bra til sitt bruk, men tviler på at det er det rette for deg. :)

 

At bildene blir best mulig, er mer opp til deg enn kamera. Husk også på at bra optikk er mer avgjørende enn hvilket kamerahus du bruker og optikk koster.

 

Et troll?

Lenke til kommentar

Ok!

Som dere sikkert skjønner, så er dette ironi. Jeg ønsket å sette fokus på utstyrs-manien i dagens samfunn på en humoristisk måte. Samtidig som jeg pekte mot hvor utrolig utstyret som finnes i dag er.

 

Jeg setter strek nå, slik at dere ikke bruker for mye tid på faktisk å hjelpe meg!

 

Dere er helt utrolige! Tålmodige og hjelpsomme mot åpenbart "bortskjemte" og talentløse personer.

 

Kudos, til dere som helt klart elsker det dere driver med. Kan dere hjelpe en som poster som dette, er jeg overbevist om at alle som faktisk trenger hjelp, får det. :-)

 

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar

Som sagt er det du som lager de gode bildene. Kameraet i seg selv er stokk dum og gjør kun det den er programert for. Den gir deg kun bilder som er i dette tilfellet optisk gode.

 

Med dagens speilrefleks kameraer gir alle gode bilder, men med forskjellige egenskaper som hastighet/oppløsning/støy. Kvaliteten på bildene blir selvfølgelig bedre jo høyere du går i pris.

 

Du må tenke på at du er nybegynner. Du skal gidde å trekke dette kameraet rundt. Det blir fort mye vekt nå du handler kvalitetsoptikk og hus. Min kamerabag veier nærmere fire kilo som da inneholder et hus, et objektiv, to ekstra batterier, en lader og en minnekortleser. Du skal drasse med deg dette overalt. På en lengre tur kan enkelte se på det som litt får mye. Du vil gjerne ta med deg et stativ i samme slengen og da plusser du på misnt 2/3kg.

 

EDIT: Ops... begynte å skrive før innrømmelsen kom

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...