aloras Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Til chrlod: Her er link til PC-en jeg konfigurerer Hadde først planer om å bygge selv siden jeg har en far som kan det, men fikk høre at det pakketilbudet var ganske bra, så det var liten vits. Og hvordan er det med 64 bits Vista? Til både chrlod og Danbannan: Akkurat hva er det som er bedre på den nyere/dyrere modellen? Og kan dere forklare meg hva S-panel er? ;p Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Av RAMen der ville jeg valgt Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4. Skal du forresten klokke? 64-bits Vista krever signerte 64-bits drivere. Husk å skjekke at disse finnes for den aktuelle hardwaren før du bestemmer deg. Vær også oppmerksom på at ikke alle 32-bits programmer fungerer i 64-bits OS, og noen krever at programversjonen er av nyere dato. 16-bits applikasjoner er ikke støttet i det hele tatt. Forsåvidt ikke noe stort problem i dag, men i enkelte (svært få) programmer henger det igjen i install/uninstall. Når advarselen er gitt, skal det sies at dette ikke er noe stort problem. Jeg testet selv 64-bits OS i et års tid, og jeg er borti mange forskjellige programmer. I løpet av den perioden kan jeg ikke huske at det var noe program jeg ikke fikk til å fungere eller fant en erstatter til. I bunn og grunn merker du lite forskjell på 32- og 64-bits OS. Ikke forvent noen ytelsesøkning ved 64-bit. For at den skal være tilstede må det være et tungt program skrevet for 64-bit. Eneste store fordel med 64-bits OS er muligheten til å addressere store mengder minne (>~3GB). Jeg husker å ha lest at enkelte printere, scannere, kameraer osv. kan ha problemer med 64-bits Vista pga. manglende signerte drivere. Problemet skulle være størst på eldre produkter, etter som drivere til disse ikke er prioriterte. 9521598[/snapback] Som sakt er 226CW egentlig samme skjerm som 226BW. På 226BW bruker Samsung mange forskjellige panel. Bla. noen de ikke produserer selv. Disse har fått noe dårligere kritikk enn samsungs egne panel (S-panelene) som regnes for å være de beste benyttet i denne modellen. Hvis du kjøper den noe dyrere CW utgaven, er du garantert å få det beste panelet. (Ja, det er merkelig av Samsung å gi ut en modell med forskjellige panel som har forskjellig kvalitet) Lenke til kommentar
aloras Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Tror jeg rett og slett bare holder meg til 32 bits OS. Men da anbefaler du meg å kjøpe en dyrere 2 gb ram brikke, enn 3 gb? Og når det gjelder klokking så har jeg aldri vært borti det før, men er dette smart å gjøre? Og er det lett å få til? Angående skjermen skader det vel ikke å legge til et par lapper i bytte mot en bedre skjerm.. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Hva som er best av 2 GB rask RAM, eller 3 GB tregere RAM avhenger av behovet. 3 GB vil alltid være raskere enn 2 GB, sett at behovet er større enn 2 GB. Har du ikke behov for mer enn 2 GB vil ikke den ekstra gigabyten ha noen hensikt, og det lønner seg med raskere RAM. 2 GB RAM er fortsatt mye, selv for en gamer. Hvis du ikke vet at du trenger mer enn 2 GB har jeg troen på at det vil være nok for deg. Min anbefaling er derfor fortsatt å satse på 2 GB, og heller oppgradere hvis/når behovet for mer melder seg. Uansett hva valget haver på, nå eller ved oppgradering, vil jeg råde deg til å velge et partall rambrikker (2 eller 4 i realiteten). Dette for å utnytte Dual Chanal, som gir større/raskere tilgang til minnet. Så hvis du vil utnytte 3 GB bør du ha 1 GB + 1 GB + 512 MB + 512 MB. EDIT: Overklokking er ingen heksekunst, men det kreves at du setter deg inn i litt ting først. Om det er smart å gjøre? Vel, hvis du er forsiktig er det lite galt som kan skje, og du kan få en del ekstra ytelse utav enkelte komponenter (hvor mye avhenger sterkt). Jeg ser du velger Q6600, som har ganske bra overklokkingspotensiale (opptil ~3,6 GHz på bra luftkjøler). Prøv å få tak i G0 steppingen som har lavere effektforbruk (=kjøligere), og skal klokke bedre. Endret 20. september 2007 av chrlod Lenke til kommentar
aloras Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Da går jeg nok for en Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4 når det gjelder RAM. Eller hur? Og angående skjermen har jeg funnet den her. Blir 3 377,45 NOK med frakt, så dette ser vel bra ut? EDIT: Blir mye fram og tilbake dette her, men ser også at BW skjermen koster 2898,- NOK fra samme butikken, så er virkelig CW skjermen verdt 450 kroner mer? Endret 21. september 2007 av [NOR]Andreas Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Andreas,17/09-2007 : 16:57]Har nå lenge planlagt å kjøpe meg ny stasjonær pc, og trenger da hjelp fra dere her til kjøpet. Har en stund gått å ventet på at dinside.no skal bli ferdig med kåringen av beste stasjonære pc tilbud.Og i dag publiserte de artikkelen, som jeg da har tatt en titt på. Jeg bør kanskje nevne hva PC-en skal brukes til. Jeg vil bruke den en del til spilling, altså vil jeg kunne spille de nyeste spillene på full grafikk, og kunne spille om noen år med brukbar grafikk. Jeg redigerer også en del, og bruker ofte å ha flere redigeringsprogram åpne. Ser også en del film og slikt. Jeg har vel egentlig tenkt meg ut komplett.no sin pc, og trenger da hjelp til å konfigurere denne: - Jeg har tenkt å fjerne 19", og erstatte denne med en annen, og vil da også gjerne ha noen anbefalinger på skjermen. - Tenker jeg skal legge til enda en 500 gb hdd, slik at jeg har rikelig med plass de neste åra. - Hadde også planer om å legge til 2 gb ekstra minne, men har fått høre at Windows bare klarer å adressere 3 av de, så hva anbefaler dere meg å gjøre? - Når det gjelder OS, så følger det jo med Vista, og så lurer jeg på om det er noe vits å velge Ultimate istedet for Premium? Bør også nevne at jeg vil helst ikke overskride en 12-13 tusen kroner, men bare kom med gode forslag så skal jeg vurdere prisen deretter. Håper at dette ikke var så alt for rotete, og at dere vil hjelpe meg med pc kjøpet! 9513504[/snapback] Det første du må tenke på siden du sier at du skal bruke den i ett par år fremover til spilling er først og fremst quad prosessor. Inte Core 2 Q6600 er en god cpu med masse overklokkingsmuligheter også hvis du skulle interessere deg for det. Det andre du skal legge penger i er jo ett godt skjermkort. Geforce 8800 Ultra er jo state of the art nå på markedet. Dyrt men det skal holde for ett par år så spytt gjerne i noen kroner på det. Jeg ville ha gått for ett av Asus sine p5k hovedkort (gjerne med 2x pci-e for innkjøp av ett ekstra skjermkort til seinere), de har gode resultater (også hos overklokkerne) så du da i seinere tid kan "tweake" systemet ditt Ram er viktig og ha nok av, det du kan gjøre er og kjøpe deg 2Gb med minne nå (Corsair eller Geil), og når du har behov for det så kjøper du to identiske brikker til (for og ikke betale så mye i en omgang) Strømforsyning er også veldig riktig, både for og få en stabil volt og nok power til komponentene dine, 620W skulle holde i massevis. Du kan spare inn noen kroner her også ved og velge ikke modulært osv men ikke kjøp ett såkalt "noname" strømforsyning er du grei Mens vi er inne på harddisker kan jeg jo med en gang nevne at 500Gb diskene er mest Gb for Kr nå om dagen. Jeg selv har bestillt to Seagate Barracuda disker fra komplett. God lyd er også en fin ting og Creative SB X-Fi Xtreme er jo ett mer en bra nok kort. Håper dette var behjelpelig, sikkert mange som er uenige her men dette ser eg på som ett oppsett med gode muligheter til og (tweakes) litt på i seinere tid ved behov med litt kraftigere Prosessorvifte etc. Håper dette fikk deg igang litt.. Mvh Dan Edit: Med tanke på skjerm synes jeg personlig at Samsung 22" Sync Master er god, fått masse skryt også Edit2: Dette ville jo selvfølgelig sprenge budsjettet ditt men det er bare noen innvendinger fra meg Du må jo ikke kjøpe alt på en gang heller. 9521893[/snapback] Har sjekket ut komponentene du har skrevet om her Danbannan, og jeg er meget sikker på at det ville blitt en ekstremt bra maskin. Men problemet er vel at det ville blitt en del dyrt også.. Når jeg konfigurerte maskinen etter de komponentene du linket til her, kom den opp i 18.000 kroner med skjerm. Dette er nok i dyreste laget for meg. Med tanke på prosessoren, hvorfor anbefaler du en dobbelkjerne framfor en firekjernersprosessor? Jeg trodde kanskje at det ville bli smartere å ha 4 kjerner i årene som kommer? Og skjermkortet såg meget bra ut, men når jeg ser at det faktisk koster like mye som en PS3, så tenker jeg at jeg faktisk kunne fått en konsoll med max grafikk de neste åra framover. Kanskje dumt å sammenligne en datamaskin med en konsoll, men dere skjønner opplegget. Lydkortet er vel ikke noe ekstremt viktig for meg, siden jeg for det meste bruker headset (Icemat Audio) og klarer meg fint uten noe ekstra super-lydkort. Når det gjelder overklokking og "tweaking" som du kaller det, så har jeg ikke så alt for god peil. Og det er heller kanskje ikke så overraskende siden jeg sitter med et Radeon 9550 i maskinen, noe som jeg tenker har vært liten vits å overklokke.. EDIT: Jeg har lest at det kommer DX 10.1 om ikke så lenge. Hadde det ikke vært veldig dumt å kjøpe et DX 10 kort nå, og så måtte bytte det ut igjen når de nye spillene med 10.1 kommer? 9522019[/snapback] Gidder ikke lese begge sidene, men Ultra er overprice og overkill, sløsing deluxe. Kjøp GTX, mye mer for pengene XFX GeForce 8800 GTX Penger spart vettu, 200 her og to hundre der. <3 Kiwi reklamen Lenke til kommentar
aloras Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Når deg gjelder skjermkort så har jeg vel bestemt meg for et XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3. Eneste problemene jeg har nå er vel skjermen og ram'en, som er nevnt i et par poster ovenfor.. Lenke til kommentar
aloras Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Noen som vet om det er så stor forskjell på Samsung 22" 22BW og 226CW at CW versjonen er verdt å bruke 450 kroner mer på? Og nå har jeg også fått vite at jeg kan sette det på firmaet til far, så noen som kan forklare hvordan det er med moms-opplegget? Og til sist spør jeg også om noen kan komme med en endelig kommentar på om jeg bør velge 2 GB raskere RAM, isteden for 4 GB tregere RAM? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 4Gb er vel strengt tatt bedre siden det er mer da, så fremst du ikke skal klokke PC-en eller spille profesjonellt så behøver du ikke superram, bare den er midt på treet så er det mer enn bra Lenke til kommentar
aloras Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Om jeg klokker PC-en mister jeg vel garantien, og jeg har aldri klokket før, så akkurat det tviler jeg på skjer. Kanskje om noen år når det blir behov for det.. Og hva du mener med profesjonell spilling vet jeg ikke helt, men jeg vil jo helst kunne kjøre spill i noen år framover med god grafikk.. Har lyst til å kjøpe pc i løp av i dag eller i morgen, så om det er noen som kan svare meg på de ubesvarte spørsmålene så hadde det vært fint! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Om jeg klokker PC-en mister jeg vel garantien, og jeg har aldri klokket før, så akkurat det tviler jeg på skjer. Kanskje om noen år når det blir behov for det..Og hva du mener med profesjonell spilling vet jeg ikke helt, men jeg vil jo helst kunne kjøre spill i noen år framover med god grafikk.. Har lyst til å kjøpe pc i løp av i dag eller i morgen, så om det er noen som kan svare meg på de ubesvarte spørsmålene så hadde det vært fint! 9549190[/snapback] Profesjonell spilling med team og sponsorer og pengepremier, det gjør du neppe. Du kan kjøpe 2gb til senere. Siden DD3 kommer så dumpes vel DDR2 enda mer i pris senere Lenke til kommentar
aloras Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Da tenker jeg det blir 1 x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 når det gjelder RAM. Da er det bare skjermen som gjenstår, enten 226BW eller 226CW. Noen som vær så snill kan tipse meg om hva jeg bør velge av de to? Er CW'en verdt 250 kroner mer? Endret 22. september 2007 av [NOR]Andreas Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Samsung SyncMaster 226CW vs. 226BW Panelguide til Samsung 226BW og 226CW Endret 23. september 2007 av chrlod Lenke til kommentar
aloras Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Da har jeg satt sammen følgende oppsett: Hovedkort Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX Prosessor Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Skjermkort XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 Minne Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Harddisk Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 x2 Strømforsyning Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte Kabinett Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front DVD-Brenner LG DVD-brenner GSA-H44N IDE Black OEM Dette er fra komplett.no Pris kr 11 377,- Skjerm SAMSUNG TFT skjerm 22" wide Syncmaster 226CW (2 ms) Denne er fra Pixmania Pris kr 3 037,- Tilsammen med pc og skjerm blir dette da 14 414,- NOK. Tenker pc og skjerm blir bestilt i dag, og om dere har noen invendninger på om noe bør forandres så vær så snill å skrik ut! Lenke til kommentar
aloras Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Da har det gått 1 og en halv uke siden jeg bestilte PC-en, og på komplett så står det fortsatt: 1 stk har forventet sendingsdato 2007-10-03, noe som da snart er en uke siden. Noen andre som har problemer med komplett for tiden? Og ja, jeg vet at de driver å oppdatere nytt system eller noe, men når den skulle vært sendt for snart en uke siden må den vel snart bli sendt? Lenke til kommentar
TommyGavin Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Bestilte 2 ordrer igår. Dene ene er nå plukket og sendt mens på den andre står det forventet at den blir sendt den 12 Lenke til kommentar
Supermario911 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Når du får delene dine så må du si hvordan PC-en ble da Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Står ordren som åpen fortsatt? Jeg sendte en epost til komplett når jeg vurderte webshopper jeg skulle bestille ny PC fra (ca. 3-4 uker siden nå) - svaret var at det tok ca. 14 dager fra bestilling til de sendte den. Så det kan vel enda ta litt tid er jeg redd. Send en epost til komplett og klag og mas litt, det kan jo hende det hjelper Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Står ordren som åpen fortsatt? Jeg sendte en epost til komplett når jeg vurderte webshopper jeg skulle bestille ny PC fra (ca. 3-4 uker siden nå) - svaret var at det tok ca. 14 dager fra bestilling til de sendte den. Så det kan vel enda ta litt tid er jeg redd. Send en epost til komplett og klag og mas litt, det kan jo hende det hjelper 9660388[/snapback] Det tok faktisk akkurat 15 dager fra jeg bestillte til jeg hadde maskina hjemm i stua. Husk at hvis du skal ha ferdigbygd pc tar dette tid. Lenke til kommentar
aloras Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Ordren står fortsatt åpen ja. PC-en ble bestilt mandag 24. September, som på dagen er 14 dager siden. Hadde planer om å ringe komplett nå, men så var jeg 20 minutter for sent ute Så jeg får ringe de i morgen og høre om de klarer å sende den i løp av morgen dagen eller noe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå