Gå til innhold

Hjelp til kjøp av komplett.no pc!

Anbefalte innlegg

Har nå lenge planlagt å kjøpe meg ny stasjonær pc, og trenger da hjelp fra dere her til kjøpet. Har en stund gått å ventet på at dinside.no skal bli ferdig med kåringen av beste stasjonære pc tilbud.

Og i dag publiserte de artikkelen, som jeg da har tatt en titt på.

Jeg bør kanskje nevne hva PC-en skal brukes til. Jeg vil bruke den en del til spilling, altså vil jeg kunne spille de nyeste spillene på full grafikk, og kunne spille om noen år med brukbar grafikk. Jeg redigerer også en del, og bruker ofte å ha flere redigeringsprogram åpne. Ser også en del film og slikt.

Jeg har vel egentlig tenkt meg ut komplett.no sin pc, og trenger da hjelp til å konfigurere denne:

- Jeg har tenkt å fjerne 19", og erstatte denne med en annen, og vil da også gjerne ha noen anbefalinger på skjermen.

- Tenker jeg skal legge til enda en 500 gb hdd, slik at jeg har rikelig med plass de neste åra.

- Hadde også planer om å legge til 2 gb ekstra minne, men har fått høre at Windows bare klarer å adressere 3 av de, så hva anbefaler dere meg å gjøre?

- Når det gjelder OS, så følger det jo med Vista, og så lurer jeg på om det er noe vits å velge Ultimate istedet for Premium?

Bør også nevne at jeg vil helst ikke overskride en 12-13 tusen kroner, men bare kom med gode forslag så skal jeg vurdere prisen deretter.

Håper at dette ikke var så alt for rotete, og at dere vil hjelpe meg med pc kjøpet! :)

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andreas,17/09-2007 : 16:57]Har nå lenge planlagt å kjøpe meg ny stasjonær pc, og trenger da hjelp fra dere her til kjøpet. Har en stund gått å ventet på at dinside.no skal bli ferdig med kåringen av beste stasjonære pc tilbud.

Og i dag publiserte de artikkelen, som jeg da har tatt en titt på.

Jeg bør kanskje nevne hva PC-en skal brukes til. Jeg vil bruke den en del til spilling, altså vil jeg kunne spille de nyeste spillene på full grafikk, og kunne spille om noen år med brukbar grafikk. Jeg redigerer også en del, og bruker ofte å ha flere redigeringsprogram åpne. Ser også en del film og slikt.

Jeg har vel egentlig tenkt meg ut komplett.no sin pc, og trenger da hjelp til å konfigurere denne:

- Jeg har tenkt å fjerne 19", og erstatte denne med en annen, og vil da også gjerne ha noen anbefalinger på skjermen.

- Tenker jeg skal legge til enda en 500 gb hdd, slik at jeg har rikelig med plass de neste åra.

- Hadde også planer om å legge til 2 gb ekstra minne, men har fått høre at Windows bare klarer å adressere 3 av de, så hva anbefaler dere meg å gjøre?

- Når det gjelder OS, så følger det jo med Vista, og så lurer jeg på om det er noe vits å velge Ultimate istedet for Premium?

Bør også nevne at jeg vil helst ikke overskride en 12-13 tusen kroner, men bare kom med gode forslag så skal jeg vurdere prisen deretter.

Håper at dette ikke var så alt for rotete, og at dere vil hjelpe meg med pc kjøpet! :)

9513504[/snapback]

Det første du må tenke på siden du sier at du skal bruke den i ett par år fremover til spilling er først og fremst quad prosessor. Inte Core 2 Q6600 er en god cpu med masse overklokkingsmuligheter også hvis du skulle interessere deg for det.

Det andre du skal legge penger i er jo ett godt skjermkort. Geforce 8800 Ultra er jo state of the art nå på markedet. Dyrt men det skal holde for ett par år så spytt gjerne i noen kroner på det.

Jeg ville ha gått for ett av Asus sine p5k hovedkort (gjerne med 2x pci-e for innkjøp av ett ekstra skjermkort til seinere), de har gode resultater (også hos overklokkerne) så du da i seinere tid kan "tweake" systemet ditt :)

Ram er viktig og ha nok av, det du kan gjøre er og kjøpe deg 2Gb med minne nå (Corsair eller Geil), og når du har behov for det så kjøper du to identiske brikker til (for og ikke betale så mye i en omgang)

Strømforsyning er også veldig riktig, både for og få en stabil volt og nok power til komponentene dine, 620W skulle holde i massevis. Du kan spare inn noen kroner her også ved og velge ikke modulært osv men ikke kjøp ett såkalt "noname" strømforsyning er du grei :)

Mens vi er inne på harddisker kan jeg jo med en gang nevne at 500Gb diskene er mest Gb for Kr nå om dagen. Jeg selv har bestillt to Seagate Barracuda disker fra komplett.

God lyd er også en fin ting og Creative SB X-Fi Xtreme er jo ett mer en bra nok kort.

Håper dette var behjelpelig, sikkert mange som er uenige her men dette ser eg på som ett oppsett med gode muligheter til og (tweakes) litt på i seinere tid ved behov med litt kraftigere Prosessorvifte etc.

Håper dette fikk deg igang litt..

Mvh Dan

Edit: Med tanke på skjerm synes jeg personlig at Samsung 22" Sync Master er god, fått masse skryt også :)

Edit2: Dette ville jo selvfølgelig sprenge budsjettet ditt men det er bare noen innvendinger fra meg :) Du må jo ikke kjøpe alt på en gang heller.

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar

Har sjekket ut komponentene du har skrevet om her Danbannan, og jeg er meget sikker på at det ville blitt en ekstremt bra maskin.

Men problemet er vel at det ville blitt en del dyrt også.. Når jeg konfigurerte maskinen etter de komponentene du linket til her, kom den opp i 18.000 kroner med skjerm.

Dette er nok i dyreste laget for meg.

Med tanke på prosessoren, hvorfor anbefaler du en dobbelkjerne framfor en firekjernersprosessor? Jeg trodde kanskje at det ville bli smartere å ha 4 kjerner i årene som kommer?

Og skjermkortet såg meget bra ut, men når jeg ser at det faktisk koster like mye som en PS3, så tenker jeg at jeg faktisk kunne fått en konsoll med max grafikk de neste åra framover. Kanskje dumt å sammenligne en datamaskin med en konsoll, men dere skjønner opplegget.

Lydkortet er vel ikke noe ekstremt viktig for meg, siden jeg for det meste bruker headset (Icemat Audio) og klarer meg fint uten noe ekstra super-lydkort.

Når det gjelder overklokking og "tweaking" som du kaller det, så har jeg ikke så alt for god peil. Og det er heller kanskje ikke så overraskende siden jeg sitter med et Radeon 9550 i maskinen, noe som jeg tenker har vært liten vits å overklokke..

EDIT: Jeg har lest at det kommer DX 10.1 om ikke så lenge. Hadde det ikke vært veldig dumt å kjøpe et DX 10 kort nå, og så måtte bytte det ut igjen når de nye spillene med 10.1 kommer?

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar
Andreas,18/09-2007 : 19:04]Har sjekket ut komponentene du har skrevet om her Danbannan, og jeg er meget sikker på at det ville blitt en ekstremt bra maskin.

Men problemet er vel at det ville blitt en del dyrt også.. Når jeg konfigurerte maskinen etter de komponentene du linket til her, kom den opp i 18.000 kroner med skjerm.

Dette er nok i dyreste laget for meg.

Med tanke på prosessoren, hvorfor anbefaler du en dobbelkjerne framfor en firekjernersprosessor? Jeg trodde kanskje at det ville bli smartere å ha 4 kjerner i årene som kommer?

Og skjermkortet såg meget bra ut, men når jeg ser at det faktisk koster like mye som en PS3, så tenker jeg at jeg faktisk kunne fått en konsoll med max grafikk de neste åra framover. Kanskje dumt å sammenligne en datamaskin med en konsoll, men dere skjønner opplegget.

Lydkortet er vel ikke noe ekstremt viktig for meg, siden jeg for det meste bruker headset (Icemat Audio) og klarer meg fint uten noe ekstra super-lydkort.

Når det gjelder overklokking og "tweaking" som du kaller det, så har jeg ikke så alt for god peil. Og det er heller kanskje ikke så overraskende siden jeg sitter med et Radeon 9550 i maskinen, noe som jeg tenker har vært liten vits å overklokke..

9522019[/snapback]

Sorry det 2tallet der, var akkurat innpå en annen post og snakket om en duo seh :p mente jo selvfølgelig Quad. (finnes ingen duo som heter Q6600)

Ja det er rimelig heftig pris, skreiv det i posten men der har du ihvertfall en garantert up to date og er ganske sikker på at den vil holde leeenge.. Du kan jo f. eks skifte ut prosessoren din, gå ned noen hakk på skjermkortet og da har du plutselig en pc til 13-15lapper. Poenget mitt er vel egetlig at hvis du først sparer opp og kjøper en sånn pc så slipper du tenke på så mye oppgraderinger på en stund.

:)

Edit: Jo nå kommer jo Dx 10.1 versjon etterhvert men det kommer alltid noe nytt og sånn som grafikken ser ut nå så kan du jo spørre deg selv om du trenger noe bedre? Jeg vil ikke snakke så mye om akkurat den biten der for det har jeg ikke så mye kunnskap om. Det jeg vet er at Dx 10.0 er mer en bra nok for meg. Kommer 10.1 til og være så mye bedre? tror Dx 10.0 kommer til og være en stund fremover og det kommer jo alltids noe nytt som man kan oppgradere.

Den konfigurasjonen jeg satt opp var bare for og sette opp hva som ville vare lenge fremover (sannsynligvis)

Edit2: Det som trekker opp prisen veldig på forslaget mitt var skjermkortet som koster kr 5.395,-

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar

Jeg sir vel meg vel enig når det gjelder DX opplegget Danbannan. Og jeg såg også at det var for det meste skjermkortet som trakk opp..

Men etter noen gode forslag her så har jeg satt sammen PC-en slik:

Strømforsyning: Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin .

Hovedkort: MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16 .

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte .

Minne: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's.

Harddisk: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM.

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz.

OS: Microsoft Windows Vista Home Premium Norsk Komplett, kun til PC produksjon

Dette blir da 10.003 uten skjerm.

Når det gjelder strømforsyning, hoverkort, harddisk og prosessor så ser vel dette rimelig greit ut?

Angående minne tenker jeg på om jeg skal adde 2 GB ekstra minne nå, eller om jeg skal vente. Det kan jo vel være like greit å bestille alt nå så slepper jeg å kjøpe det om igjen separat senere?

Skjermkortet jeg har valgt ut nå har 320 MB videominne, og jeg ser at for 900 kroner mer får jeg et XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit. Og dette kortet har jo dobbelt så mye videominne, så jeg burde vel kanskje heller velge dette?

Lenke til kommentar
Ville heller valgt northq psu og pk5 hk, er jo 311 ekstra for det hovedkortet.

NOrthq`en der er enormt stille og stabil ihvertfall

9522304[/snapback]

Så du anabefaler NorthQ'en? Jeg bare leste på kommentarene på komplett at det var en del tull med hele opplegget.. Har du denne selv eller?

Ser at Corsair'en koster 500 kroner mer, men om den er verdt å bruke 500 kroner mer på vil jeg vel går for den..

Er det forresten noen flere som har noen invendinger på skjerm?

Akkurat nå sitter jeg med en liten 15" så det vil nok uansett bli store forbedringer ;p

Lenke til kommentar
Ville heller valgt northq psu og pk5 hk, er jo 311 ekstra for det hovedkortet.

NOrthq`en der er enormt stille og stabil ihvertfall

9522304[/snapback]

Så du anabefaler NorthQ'en? Jeg bare leste på kommentarene på komplett at det var en del tull med hele opplegget.. Har du denne selv eller?

Ser at Corsair'en koster 500 kroner mer, men om den er verdt å bruke 500 kroner mer på vil jeg vel går for den..

Er det forresten noen flere som har noen invendinger på skjerm?

Akkurat nå sitter jeg med en liten 15" så det vil nok uansett bli store forbedringer ;p

9523219[/snapback]

Den Corsair 620 du har valgt der er kjempebra :) Også er den modulær i tilleg så det slipper og være så rotete i kabinettet.

Skjerm er alltid vanskelig, jeg nevnte jo den 22" fra Samsung men det blir kanskje i dyreste laget. Hva er maks pris du vil strekke deg på til skjerm?

Mvh Dan

Lenke til kommentar

Rundt 3000 kroner er vel ikke for gale, og Samsungen du har linket til der virker veldig bra. Ser også at den er et par hundre kroner billigere på amentio (2795,-) så den vil i så fall bli bestilt der ifra.

Har du denne Samsungen selv eller? Hvis du finner noe som er omtrent like bra, men billigere så er det selvfølgelig bra.

Men når det gjelder skjermkortet:

Det som følger med standard-pakkeløsningen er dette, men jeg ser at for kun 900 kroner mer, så kan jeg få dette skjermkortet.

Det dyreste av de 2, har også dobbelt så mye videominne. Men så har jeg ikke så alt for god peiling, er det videominne som teller en stor del? Anbefaler du å betale 950 kroner mer for det sistnevnte kortet?

Lenke til kommentar
Andreas,18/09-2007 : 22:04]Rundt 3000 kroner er vel ikke for gale, og Samsungen du har linket til der virker veldig bra. Ser også at den er et par hundre kroner billigere på amentio (2795,-) så den vil i så fall bli bestilt der ifra.

Har du denne Samsungen selv eller? Hvis du finner noe som er omtrent like bra, men billigere så er det selvfølgelig bra.

Men når det gjelder skjermkortet:

Det som følger med standard-pakkeløsningen er dette, men jeg ser at for kun 900 kroner mer, så kan jeg få dette skjermkortet.

Det dyreste av de 2, har også dobbelt så mye videominne. Men så har jeg ikke så alt for god peiling, er det videominne som teller en stor del? Anbefaler du å betale 950 kroner mer for det sistnevnte kortet?

9523563[/snapback]

Jeg får den i posten snart men har spillt på den hos en kompis og det er bare deilig :)

Når det gjelder skjermkortet så hadde jeg gått for den dyrere modellen grunnet stor forskjell på minnet. Den burde ta rotta på spilla :D

Edit: skriveleif :p

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar

Har da satt sammen en løsning som ser slik ut:

Hovedkort

Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX

Prosessor

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Skjermkort

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3

Minne

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 x2

Strømforsyning

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

Kabinett

Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front

Skjerm

Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 Black, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI, 1000:1

DVD-Brenner

LG DVD-brenner GSA-H44N IDE Black OEM

Pris

kr 14 702,-

Dette er altså det jeg har satt sammen etter en del tenking, og lurer da på om dette funker fint? Noen komponenter som burde byttes ut mot andre, eller kanskje noen som samkjører dårlig?

Bare å komme med gode forslag her! :)

Lenke til kommentar
Har da satt sammen en løsning som ser slik ut:

Hovedkort

Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX

Prosessor

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Skjermkort

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3

Minne

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Harddisk

Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 x2

Strømforsyning

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

Kabinett

Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front

Skjerm

Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 Black, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI, 1000:1

DVD-Brenner

LG DVD-brenner GSA-H44N IDE Black OEM

Pris

kr 14 702,-

Dette er altså det jeg har satt sammen etter en del tenking, og lurer da på om dette funker fint? Noen komponenter som burde byttes ut mot andre, eller kanskje noen som samkjører dårlig?

Bare å komme med gode forslag her!  :)

9527692[/snapback]

Dette skal du se blir saker ja, gode valg :thumbup:

Vær obs på at komplett bruker litt tid om dagen grunnet nytt system på lager osv :)

Lenke til kommentar
Dette skal du se blir saker ja, gode valg  :thumbup:

Vær obs på at komplett bruker litt tid om dagen grunnet nytt system på lager osv :)

9527730[/snapback]

Litt? dataen jeg bestilte er forventet 28. også fikk jeg mail at alle PC-er er forsinket 1 uke ekstra, dårlige saker spørr du meg. Får ikke engang spilt Crysis Demo på release :(

Lenke til kommentar

Da har jeg også lagt til enda en Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB, slik at jeg har 4 gb ram.

Men kom over denne skjermen. Lurer på om Samsungen fortsatt er det beste kjøpet, eller om Aceren faktisk ikke er så dum?

EDIT: Er det forresten vits med 4 gb ram på et 32 bits OS? Kan vel like godt legge til bare 1 gb minne ekstra, slik at det blir 3, for slik jeg har forstått det så klarer Windows bare å adressere 3 gb minne..

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar

Til skjerm ville jeg valgt Samsung 226CW. Det er i bunn og grunn samme skjerm som 226BW, men du betaler et par hundrelapper ekstra og er garantert S-panel (det beste panelet). Til et gamingoppsett som ditt ville jeg spandert på meg en slik.

Angående minne må du se ut i fra behov. Har du behov for mer enn 2 GB? De fleste gamere har faktisk ikke det. Det stemmer som du sier at 32-bits OS bare kan adressere ~3 GB RAM. Hvis du velger 1 + 1 + 1 GB vil du også miste Dual Channal. Siden du har valgt såpass billig RAM hadde jeg faktisk ikke brydd meg så mye om det var ~1 GB som ikke ble utnyttet (det er jo selvfølgelig ikke økonomisk, og må vurderes av den enkelte). Du har jo også den muligheten å kjøre 64-bits Vista, men det er noen ting du bør være klar over før du gjør det valget (spør om det skulle være aktuelt).

Min anbefaling er å heller kjøpe et litt raskere 2 GB sett (800 MHz Cl 4), og oppgradere senere hvis/når behovet melder seg. Hvis du gir en link til Komplett PC-en du konfigurerer kan jeg gjerne anbefale ett sett når jeg vet hva du har å velge i.

Som et tips til slutt ville jeg også sjekket med andre nettbutikker. Komplett er skjeldent billigst, og de har vel fortsatt leveringsproblemer.

Lenke til kommentar
Til skjerm ville jeg valgt Samsung 226CW. Det er i bunn og grunn samme skjerm som 226BW, men du betaler et par hundrelapper ekstra og er garantert S-panel (det beste panelet). Til et gamingoppsett som ditt ville jeg spandert på meg en slik.

Angående minne må du se ut i fra behov. Har du behov for mer enn 2 GB? De fleste gamere har faktisk ikke det. Det stemmer som du sier at 32-bits OS bare kan adressere ~3 GB RAM. Hvis du velger 1 + 1 + 1 GB vil du også miste Dual Channal. Siden du har valgt såpass billig RAM hadde jeg faktisk ikke brydd meg så mye om det var ~1 GB som ikke ble utnyttet (det er jo selvfølgelig ikke økonomisk, og må vurderes av den enkelte). Du har jo også den muligheten å kjøre 64-bits Vista, men det er noen ting du bør være klar over før du gjør det valget (spør om det skulle være aktuelt).

Min anbefaling er å heller kjøpe et litt raskere 2 GB sett (800 MHz Cl 4), og oppgradere senere hvis/når behovet melder seg. Hvis du gir en link til Komplett PC-en du konfigurerer kan jeg gjerne anbefale ett sett når jeg vet hva du har å velge i.

Som et tips til slutt ville jeg også sjekket med andre nettbutikker. Komplett er skjeldent billigst, og de har vel fortsatt leveringsproblemer.

9537624[/snapback]

Det er riktig som han sier angående Samsung 226CW men den får du ikke kjøpt på komplett så da vil det også bli porto på den siden du må kjøpe den på ett annet sted, nå har jeg selv testet den samsungen jeg ga deg tips om i en annen post og den er kjempeknall så hadde jeg vært deg hadde jeg gått for den. Men det er da min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...