Gå til innhold

Flow Estimator for din vannkjøling

Anbefalte innlegg

Martinm210's Flow Rate Estimator

Bare så det er sagt først, det er ikke jeg som har laget denne flowberegneren, men Martinm210 , og tråden hans finner dere her.

Kan vi stole på denne?

På xtremesystems har den vist seg å være ganske presis. I de fleste tilfeller vil den ligge rundt 10% fra den reelle flowen du vil få. Noen ganger mindre, og noen ganger litt mer. Det er selvsagt litt variasjon ute og går, men poenget er at denne vil gi deg en pekepinn på hvordan din flow vil bli/er.

Hvordan fungerer den?

Alt dere trenger å gjøre, er å laste ned filen jeg har vedlagt, og fylle inn med din vannkjøling, dvs. dine komponenter. Den fungerer ganske enkelt ved at hvert produkt på listen er testet, så man vet hvor mye trykket og flowen faller når vannet går gjennom den/det komponentet. Det finnes også det samme, bare omvendt for pumper, og da er det er nokså lett regnestykke.

Har flow noe å si på temperatur?

Flow har ikke så veldig mye å si på temperatur, men det er rapportert høyere overklokkingsresultater med høy flow, selv om ikke temperaturen beveger seg i det hele tatt. Teorien bak dette er at høy flow gir mer turbulent i loopen, som gjør at vannet vil kjøle ned selv de minste varme stedene, og ikke utelukke noen steder.

Her er bilde av grensesnittet i Microsoft Excel:

V17Interface.jpg

Hva er god flow?

0.0GPM - 0.9GPM = Dårlig

0.9GPM - 1.4GPM = Bra

1.4GPM - 2.0GPM = Veldig bra

2.0GPM - Høyere = Extremt bra

PS: Her i Norge regner vil som oftest med liter per time, og for å gjøre om GPM (Gallons per Minute), så tar man GPM * 3.79 * 60 (GPM * antall liter i en US Gallon * 60 minutter)

Hvis det er noe mer dere ønsker her av informasjon, så er det bare å sende en PM/poste her i tråden. Jeg håper dette kan hjelpe noen, og all ære til Martinm210 som har tatt seg tid til å lage en så god flowberegner. :thumbup:

EDIT: Satt spoilertags på bildet, ettersom det forskjøv designet.

MartinsWaterCoolingFlowRateEstimatorv1_7b.zip

Endret av _Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som hadde giddet å sjekke for meg? Har ikke exel, og openoffice, var litt stort (120mb). Det jeg har:

- 1/2" tubing med T-line

- DangerDen RBX cpu (Ikke helt lik min, men det nermeste)

- DD Maze 4 chipset

- Hydor L20 pumpe

- Er ikke helt sikker på radiator, men fint om noen prøvde med begge BlackIce 240'ene.

Lenke til kommentar
Noen som hadde giddet å sjekke for meg? Har ikke exel, og openoffice, var litt stort (120mb). Det jeg har:

- 1/2" tubing med T-line

- DangerDen RBX cpu (Ikke helt lik min, men det nermeste)

- DD Maze 4 chipset

- Hydor L20 pumpe

- Er ikke helt sikker på radiator, men fint om noen prøvde med begge BlackIce 240'ene.

9514476[/snapback]

Jeg sjekket.

Enten 1.42 GPM, eller 1.34 GPM :) Forskjellen lå som sagt i radiatoren.

Hvorfor fungerer den ikke da? Jeg har selv Office 2007, og her fungerer den i hvertfall fint ;)

EDIT: Har dere testet OpenOffice?

Endret av _Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at jeg skal slippe å regne ut hva alle dere som ikke har Office installert, så gir jeg dere dette alternativet. Last ned OpenOffice! Jeg har testet, og det fungerer utmerket.

LINK HER

Velg den som heter "OOo_2.3.0_Win32Intel_install_en-US.exe" og er på 108478 Kb.

SÅ kan dere regne ut selv! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...