Gå til innhold

3-pins, 100 Ohm motstand på vifte? mange volt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

R(0,12A) = U / I = 12 / 0,12 = 100 ohm

R(0,18A) = U / I = 12 / 0,18 = 66,7 ohm

 

Vifte med 0,12A og 100 ohm motstand:

R_tot = motstand + vifte = 100 + 100 = 200 ohm

I = U / R_tot = 12 / 200 = 0,06 A

U_vifte = R_vifte*I = 100 * 0,06 = 6V

 

Vifte med 0,12A og 56 ohm motstand:

R_tot = motstand + vifte = 56 + 100 = 156 ohm

I = U / R_tot = 12 / 156 = 0,08 A

U_vifte = R_vifte*I = 100 * 0,08 = 8V

 

Vifte med 0,18A og 100 ohm motstand:

R_tot = motstand + vife = 66,7 + 100 = 166,7 ohm

I = U / R_tot = 12 / 166,7 = 0,07 A

U_vifte = R_vifte*I = 66,7 * 0,07 = 5V

 

Vifte med 0,18A og 56 ohm motstand:

R_tot = motstand + vifte = 66,7 + 56 = 122,7 ohm

I = U / R_tot = 12 / 122,7 = 0,1A

U_vifte = R_vifte*I = 66,7 * 0,1 = 7V

 

Edit: Jeg antar at du bruker én motstand pr. vifte. Altså at du kjøper to motstander.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

vel, tegning blir det nok ikke, blir jo allt i allt 4stk 12cm vifter. i et X-qpack skal strupe alle 4. blir en insug vifte og en ut vifte på samme og psu og cpu på samme. alltså 2X kontakter- motstand- y-split 2 vifter.....men ser at HK at hovedkortet har vifteregulering i bios. så da kan jeg bruke det tenker jeg

 

KABB HOVEDKORT

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
vel, tegning blir det nok ikke, blir jo allt i allt 4stk  12cm vifter. i et X-qpack skal strupe alle 4. blir en insug vifte og en ut vifte på samme og psu og cpu på samme. alltså 2X kontakter- motstand- y-split 2 vifter.....men ser at HK at hovedkortet har vifteregulering i bios. så da kan jeg bruke det tenker jeg

 

KABB HOVEDKORT

9515864[/snapback]

 

javel, så når du skal styre viftene dine må du rs PC-en for hvergang å gå inn i bios, lykketil. Lurer på hvorfor du ikke kan kjöpe en spenningsregulator jeg ;)

Lenke til kommentar
javel, så når du skal styre viftene dine må du rs PC-en for hvergang å gå inn i bios, lykketil. Lurer på hvorfor du ikke kan kjöpe en spenningsregulator jeg

 

viftene skal jo alltid gå på ca 800 rpm, både load og idle ikke snakk om og regulere noe hastighet.

 

Q-Fan

Constant, high-pitched noise generated from heatsink fans are a thing of the past thanks to ASUS Q-Fan. This motherboard with Q-Fan technology intelligently adjusts fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation

 

hadde visst slik på kontor pc med asus p5b HK, det funker fint det ser det ut til, i og med at jeg folder betyr det vel samme hastighet siden det er konstant load

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kobler du mellom 5V og 12V får du 7V, perfekt for å kjøre en vifte stille.

9516711[/snapback]

 

'

var det noe slikt du tenkte på?

 

 

endelig fått pakket ting inn i maskina.... var tragnt og få schyte ninja inn i m-ATX kabb.

 

må er situasjonen følgende. det er 2 3pins kontakter som ikke lar seg regulere hverken fra bios eller med speedfan

 

så hvordan regulere :hmm:

 

systemet ser slik ut.: i front en stk 14cm mist vifte som blåser inn. inni en 12cm schyte og bak 1 kabb vifte og en psu vifte. alle 4 må reguleres.

 

klarer en zalman fanmate 2 dette?

 

må legge til at det ikke er noen ledige brønner for der står 14cm vifta :yes:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...