Bolson Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 @cyclo: Tydelig at du vil misforstå. Juridisk blir noe overlatt deg når du mottar det i posten, uansett avtale eller ei. Det betyr at man må håndtere ethvert objekt på en forsvarlig måte, som ikke medfører risiko tap for tredjepart. Og det er faktisk ikke vanskelige rutiner engang, de fleste firma/organisasjoner gjør slik på en glimrende måte. Hadde du kasta nøkkelen på gata, fordi det ikke var en avtale, hadde du hatt stor risiko for å kommet i erstatningsrettslig ansvar. Skulle du håndtere denne forsvarlig, som enten er å lagre den på forsvarlig måte til eller returnere den er risikoen null. Dersom en nettbutikk mottar etter eller annet fra kunde/leverandør etc som har verdi, og de håndterer den på en måte (logistisk/rutiner/manglende registering) som medfører at "tingen" blir borte, ja da er det omtrent som å kaste på gata i erstatningsrettslig forstand. Du kan gjerne være uenig, men det er nå faktisk slik at alt man som bedrift får i posten må håndteres relatert til mulig ansvarsrett. Og jeg har i over 20 år aldri opplevd at det har medført et eneste problem i de virksomheter jeg har hatt med å gjøre. At trådstarter har sendt inn PC-en uten RMA# vil aldri bli oppfattet som uaktsomt. At han i forbindelse med flytting har mistet "innleveringskvittering" på posten vil heller ikke bli oppfattet som uaktsomt normalt sett. Uaktsomt er det først dersom han relativt bevist har kastet den. Det skal nemlig mye til før uaktsomhet kommer inn. Uaktsomhet er også lite relevant for en slik type sak, om den går til en rettstvist. Dersom "bevis" kan skaffes på en annen måte, så spiller det ingen rolle om i denne type saker om saksøker bevist har kastet sine beviser. Finnes det et bevis for at mottaker har mottatt "tingen" blir erstatningsansvaret objektivt hos mottaker. I en rettstvist ville han nok vinne, rett og slett fordi en rettstvist ville medføre at Posten måtte finne fram infoen, forbruker kan ikke kreve, men det kan retten. Om ikke det er mulig, vil det at bedriften dokumenterer gode rutiner medføre at de øker sin sannsynlighet for å vinne. Men kan de ikke de, da har faktisk trådstarter betydelig mulighet for å vinne. Men slike ord mot ord saker er alltid vanskelig å predikere utfallet av. Og de fleste ville nok tenkt som trådstarter, de har muntlig bekreftet at de har PC-en min, da finnes den i systemet. Då var det godt å lese at Netshop fant PC-en, så saken er egentlig uaktuell. Og at det var som flere av oss har trodd, en systemfeil (noe som skjer dann og vann) @Svein Aage Tydelig at dere jevnt over har bra etablerte rutiner, men denne og flere saker på forumet indikerer at dere bør ta en gjennomgang for å se om det er noen områder som kan bedres. Ulempen med slike systemfeil er at de gir så grassat med negativ reklame, og at de faktisk kunne vært unngått. Rutinene kan jo være bra, men det hender jo at ansatte tar noen shortcuts knyttet til rutiner. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Saken er løst, og/-eller trådstarter har bedt om stenging. Ønskes saken gjenoptatt kan dette innlegget rapportères, og tråden vil bli vurdert gjenåpnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg