Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Whiplash skade. Trenger hjelp!

ASCIWhite

Anbefalte innlegg

I 1999 var jeg i en bilulykke! Det var min egen sjef som kjørte på meg foran en fotgjengerovergang siden han hadde hodet til siden og snakket med sidemannen sin! Fartsgrensen der vi kolliderte var 60kmt. Så man kan trygt si at jeg fikk meg en skikkelig piskesnert! Men jeg reddet livet til en dame med 2 unger i alle fall (hun gikk foran meg på fotgjengerovergangen) Han dyttet meg helt over men hun kom seg i siste liten over!

Jeg merket ingenting til og begynne med. Men da jeg kom meg på jobb og hadde vært der i noen timer låste nakken seg og jeg var nødt til og gå til sykehuset! Der tok de røntgenbilder som ikke viste noe unormalt (Sa de) Jeg leverte politianmeldelse dagen etter (på påkjørselen ikke sykehuset)

En måned etter dette skjedde fikk jeg så vondt i hodet at jeg ikke klarte og stå på beina mine. Det fortsatte i over 14 dager. Etter det gikk det over i en jevn irriterende smerte som jeg har hatt siden!

Et år etterpå ble jeg tatt ct og mr av. Der kom de fram til at 2 nakkevirvler var kortere en de skulle være og en nerve lå i klem! De sa de ikke kunne gjøre noe med dette siden det var en "slitasjeskade" sa de! Men slitasjeskader oppstår ikke av seg selv uten et trauma. Spesiellt ikke siden jeg var bare 23 år gammel. Siden det var "slitasjeskade" fikk jeg null og niks på forsikring! Jeg mistet jobben min p.g.a konstante smerter!

Jeg har ikke hatt jobb etterpå siden jeg ikke kan konsentre meg om noe! Har konstante smerter i hodet, blitt bipolar og har fått angstlidelse! Knærne mine har slitasjeskade p.g.a jobben jeg hadde som innebar og gå opptil 3 mil hver natt på asfalt med armyboots! Det ble heller ikke klassifisert som jobbskade siden det var slitasje!

Nå de siste månedene har jeg tatt ny MR + at hele venstre siden av kroppen min har mistet det meste av følelse (Merker ikke nåler eller varme/kulde)

Nå har de plutselig kommet fram til at skaden min ER en whiplash skade!

Nå skal jeg ta opp saken med forsikrings selskapene igjen og har ikke peiling på hvordan jeg skal gå fram! Skal jeg kontakte advokat? (noe som er vanskelig p.g.a min finansielle situasjon) eller skal jeg ta det med forsikringen selv og framlegge legers bevis?

Jeg trenger virkelig hjelp med dette siden hodet mitt er rimelig tomt for ideèr! Jeg har hatt sinnsykt mye vondt siden dette skjedde, jeg har ikke vært i stand til og ha et meningsfyllt forhold til damer siden jeg trenger mye "Downtime" for og holde den lille helsa jeg har igjen! Og jeg har lite venner siden det ikke er gøy og ha meg med på noe p.g.a jeg er "kjedelig" siden jeg er fåmælt og har det vondt!!

Er det riktig og gå til sak for tapt arbeids betaling og et beløp utenom!

Penger hjelper jo ikke på helsa min, men det kommer godt med når du går på uførepensjon.

Tips mottas med enorm glede.

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, litt usikker her, men det kan vere for seint å reise erstatningskrav no 8 år seinare. Hadde litt om dette på forelesning i dag faktisk :) MEN:

Ot.prp. nr 46 (1987-88) s. 7:

”fristen starter å løpe når skaden har manifestert seg på en slik måte at det – objektivt sett- er grunnlag for å fremme krav eller sak om erstatning.”

Det avgjerande tidspunktet for når frista tek til å gå, er altså det tidspunktet skadelidne har, eller eventuelt burde ha hatt, tilstrekkeleg kunnskap om dei faktiske forhold kring skadesituasjonen til å fremje kravet ovanfor den ansvarlege. Det er ikkje nok å mistenke skade, den må vera konstatert.

Skadar som utviklar seg, slik det har gjort i ditt tilfelle, er problematiske. Det kan jo vera uvisst om skaden vil vedvare (vera varig). Derfor er sakkyndige vurderingar nestan alltid påkrevd, og rettspraksis har lagt til grunn at foreldingsfrista ikkje tek til før det er stadfesta frå sakkyndig hald at skaden vil verte varig.

Foreldelse av eit erstatningskrav ved personskade traskar langs eit to-spora system; ein relativ treårsfrist, og ein (i utgangspunktet) endelig tjueårsfrist.

Den relative treårsfrista inneber at den skadelidne må gå til erstatningssøksmål mot den erstatningsansvarlege innan tre år etter at skadelidne fekk eller burde ha fått reie på skaden, dei ansvarsbetinga forhold og den ansvarlege.

I ditt tilfelle ser det tilsynelatande ut som du er litt seint ute. Det kan sjå ut som at du "fekk eller burde ha fått reie på skaden" etter MR og CT scan i år 2000. :hmm:

IMIDLERTID: Du skriv at

]"Nå de siste månedene har jeg tatt ny MR + at hele venstre siden av kroppen min har mistet det meste av følelse (Merker ikke nåler eller varme/kulde)

Nå har de plutselig kommet fram til at skaden min ER en whiplash skade!"[/i]

Det kan godt hende at erstatningsfrista forfell frå dette tidspunktet, og då er du framleis berettiga til å gå til erstatningssøksmål, 3 år frå datoen. Ville absolutt kontakta ein advokat i ditt tilfelle!

Er det riktig og gå til sak for tapt arbeids betaling og et beløp utenom!

Penger hjelper jo ikke på helsa min, men det kommer godt med når du går på uførepensjon.

Du kan jo for det fyrste krevje erstatning for "lidt skade, tap i framtidig erverv og utgifter som personskaden antas å påføre skadelidte i framtiden", jf. skadeerstatningslova § 3-1 første ledd. Vidare kan det jo bli aktuelt i ditt tilfelle å kreve menerstatning etter skl. § 3-2: "Har skadelidte fått varig og betydelig skade av medisinsk art, svares særskilt menerstatning. Denne erstatning fastsettes under hensyn til menets medisinske art og størrelse og dets betydning for den personlige livsutfoldelse."

Håpar dette var smått til hjelp :)

Endret av olavrv
Lenke til kommentar

Det kan med rimelegheit fastslåast at dei tre kumulative vilkåra for skadeerstatning er oppfylte: Det foreligg ein erstatningsrettsleg relevant skade, eit ansvarsgrunnlag og årsakssamanheng mellom skaden og ansvarsgrunnlaget. Du bør absolutt kontakte advokat snarast!

Endret av olavrv
Lenke til kommentar
Nå de siste månedene har jeg tatt ny MR + at hele venstre siden av kroppen min har mistet det meste av følelse (Merker ikke nåler eller varme/kulde)

Nå  har de plutselig kommet fram til at skaden min ER en whiplash skade!

Nå skal jeg ta opp saken med forsikrings selskapene igjen og har ikke peiling på hvordan jeg skal gå fram! Skal jeg kontakte advokat? (noe som er vanskelig p.g.a min finansielle situasjon) eller skal jeg ta det med forsikringen selv og framlegge legers bevis?

9512842[/snapback]

Etter det du skriver antar jeg at du på et tidspunkt har meldt skaden/krevet erstatning som er avvist av selskapet pga manglende årsakssammenheng. Jeg har ca 14 års erfaring med forsikringsjuss, og selv jeg kan ikke si at du har en "klar sak" hverken i den ene eller andre retning basert på det du skriver. Saken bør definitivt forelegges selskapet på nytt slik at de får vurdert den, og så må du nesten ta saken videre ut fra hva selskapet mener. Jeg ville ikke "forhåndskonkludert" med at de påberoper seg foreldelse eller noe annet.

Du kan selvsagt tilskrive selskapet selv. Eller du kan få en advokat til å gjøre det for deg. Jeg ville ikke vært så bekymret for kostnadene. Det finnes da mange advokater som vil tilskrive forsikringsselskapet på dine vegne uten at dette koster deg noe.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...