Dahl Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Eieren av et australsk diskusjonsforum saksøkes etter negativ omtale av et selskap på forumet. Les mer Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Det selskapet som har saksøkt, kan brenne i h... Det er sikkert ikkje uten grunn at det selskapet har blitt diskutert Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 For dette fører jo ikke til negativ oppmerksomhet... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg ser de drar en K-Soft Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 For dette fører jo ikke til negativ oppmerksomhet... 9512315[/snapback] Snakk om å skyte seg selv i foten :!: Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Veldig bra at noen tør å saksøke på et slikt grunnlag. Det er ikke tvil om at negativ omtale på et forum kan skade omdømmet til et selskap betydelig. Man kan jo bare kikke litt rundt på forumet her for å se at noe som nevnes i en tråd av en 'misfornøyd kunde' eller lignende plutselig blir en etablert 'sannhet' som folk sprer videre. Og folk har jo merkelig nok en tendens til å tro blindt på en anonym poster på et forum uten at selskapet kommer til orde. Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg. Endret 17. september 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
haalo Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Bra at 2clix ordner opp. Nå ble jeg mye mer positiv til selskapet. Lenke til kommentar
cybertrec Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 hahaha, dersom det der fører frem så må Hardware.no passe seg litt... dette forumet flyter jo over av negativ omtale av alt fra Nettbutikker til Lokale butikker. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Spørs hvordan man vurderer norske lover og regler. Blir for dumt å si ja til allah som blir tatt hardt i røven av en gris, men si nei til negativ omtale om torepåsporesdatahjelp.no . Lenke til kommentar
dercaS Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hvis en butikk eller servicebedrift får negativ omtale så er det ofte grunn til det. Liker ikke helt denne trenden med å saksøke personer som drifter nettforum kun fordi brukere der uttaler seg negativt om saksøker. Er dette en ny trend, eller er det en gammel en som det har blitt rettet mere oppmerksomhet mot etter K-Soft greia? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Helt tåpelig at en skal kunne saksøke folk pga. av slike ting. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg. 9512352[/snapback] Hva mener du med "du"? Som i privatperson? Det er forskjell å kritisere et produkt fra et selskap og slenge dritt om en navngitt privatperson. Vil du like at det f.eks blir streng sensur på alle forum, fordi de er redde for hva selskap X og Y vil gjøre hvis noen uttaler seg negativt om et eller annet produkt de ikke er fornøyd med? Slikt kan fort skli ut. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Nå er jo sakens kjerne her at 2Clix mener de har tapt masse penger på den negative omtalen på dette forumet. Er dette virkelig en stor forskjell fra jungeltelegrafen? Ganske interessant at http://www.2clixsoftware.com/ er nede om dagen da. Virker ikke som om de tør å stå med et ansikt utad i denne saken... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg ser de drar en K-Soft 9512326[/snapback] Akkurat det jeg tenkte også! Så lenge det ikke er propagandapreg over det, men heller folks meninger og opplevelser (som k-soft-saken f.eks.), så burde saken avvises. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Det er forskjell å kritisere et produkt fra et selskap og slenge dritt om en navngitt privatperson. 9512528[/snapback] Det starter kanskje med klage på en konkret kundebehandler eller et konkret produkt, men som vi alle vet så utvikler slike ting seg veldig ofte til å bli massiv kritikk av selskapet som helhet etterhvert som en tråd på et forum vokser. Selv om bakgrunnen kanskje er at *en* person hos det aktuelle selskapet (av f.eks. 50 ansatte) ikke har gjort jobben sin i *ett tilfelle* med det resultat at en kunde blir veldig misfornøyd og gjør alt han kan for å spre dritt på nett om selskapet. Skal selskapet straffes for 'all fremtid' fordi denne ene ansatte enten har en dårlig dag, eller f.eks. skal slutte alikevel og dermed gir F den siste tiden hos arbeidsgiveren sin? Jeg er veldig for at man ikke anonymt skal kunne spre slike påstander - det være seg om privatpersoner eller navngitte firmaer - uten å dokumentere det skikkelig. Og jeg synes absolutt at de som drifter et forum skal ha et redaktøransvar i så måte. En fjær blir lett til fem høns på nettet og ting kan bli blåst helt ut av proporsjoner. Og i motsetning til før i tiden når slike ting bare kom frem i samtaler eller i avisinnlegg så blir jo slike påstander nå idag søkbare for 'all fremtid' og kan dermed skade et selskap i årevis fremover. Selv om det altså kanskje startet med en ansatt som hadde en dårlig dag og ikke gjorde jobben sin som forventet den ene dagen... Endret 17. september 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Ved mye positiv omtale, så kan jo diskusjonsforumet fakturere det aktuelle selskapet for reklameverdien? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Ved mye positiv omtale, så kan jo diskusjonsforumet fakturere det aktuelle selskapet for reklameverdien? 9512621[/snapback] Noen som blir med på å starte 'bedrift'? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Nonsens: Tja, jeg synes jeg så en god del mennesker i artikkelen som var misfornøyd med produktet og kundestøtten fra det aktuelle selskapet, og noen hadde brukt det i opptil lengre tid. De forbedrer heller ikke sitt omdømme ved å slenge et søksmål i trynet på forumansvarlig. Jeg vet i allefall at jeg ikke ville hatt noe mer med et slikt selskap å gjøre. Om du ønsker det slik, så for all del, værsågod. Selv synes jeg det hårreisende, heldigvis er det ikke kultur for slikt her i Norge. (enda...). (Alt dette sagt uten at jeg er uenig med deg i at noen er for kjappe på avtrekkeren når de har en enkelt negativ opplevelse med en bedrift. Men vedvarer slikt, så synes jeg man har rett til å fyre løs). Endret 17. september 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Man kan jo bare kikke litt rundt på forumet her for å se at noe som nevnes i en tråd av en 'misfornøyd kunde' eller lignende plutselig blir en etablert 'sannhet' som folk sprer videre. Og folk har jo merkelig nok en tendens til å tro blindt på en anonym poster på et forum uten at selskapet kommer til orde.9512352[/snapback] Om slik omtale og spredning av slik omtale er fortjent eller ikke kommer utelukkende an på om personen som fremsetter påstandene kan bevise at påstandene er riktige. Hvis han kan dét, har selskapet som får dårlig omtale ingenting med å rote seg borti hva denne personer fremsetter av negativ omtale. Så lenge man snakker sant, må man kunne få lov til å si hva som helst. Dette sørger ytringsfriheten for. Som selskap må man da selvfølgelig sørge for at man ikke får misfornøyde kunder. At dette dreier seg om en filleting er meget lite sannsynlig; det er få kunder som går så langt som å føre flere diskusjonstråder om et enkelt selskap i flere uker med mindre dette selskapets oppførsel overfor vedkommende har vært ytterst klandreverdig. Og har det vært klandreverdig er det også helt riktig at det blir klandret på, altså er dette helt sikkert helt fortjent. Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg. Å dra inn privatpersoner i denne diskusjonen blir helt idiotisk. Dette handler om en persons erfaringer med et bestemt selskap; han går ikke til personangrep på noen av de som jobber i firmaet. Han har dårlige erfaringer med selskapet, og deler disse erfaringene med omverdenen. Det er noe helt annet å gå til personlig angrep på andre mennesker og har ingenting i eller med denne diskusjonen å gjøre. Når det gjelder dokumentasjon for påstandene, refererer jeg til dét jeg skrev ovenfor. Så sant personen som fremsetter disse påstandene kan dokumentere dem har han all rett (og mange vil kanskje også mene plikt) til å si akkurat hva han vil. Lenke til kommentar
Timetraveler Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hadde bare selskapet hatt vett på å holdde seg utenfor diskusjonen, så hadde det gått bra. Men når de forsøker så godt de kan å glatte over ting, ved å gi ekstra god service til de som måtte ha problemer. Da skjønner jo de fleste at det lukter svette lang vei...... Nei, takke seg til. Ytringsfrihet ftw! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå