Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Saksøkes for negativ omtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra at noen tør å saksøke på et slikt grunnlag. Det er ikke tvil om at negativ omtale på et forum kan skade omdømmet til et selskap betydelig.

 

Man kan jo bare kikke litt rundt på forumet her for å se at noe som nevnes i en tråd av en 'misfornøyd kunde' eller lignende plutselig blir en etablert 'sannhet' som folk sprer videre. Og folk har jo merkelig nok en tendens til å tro blindt på en anonym poster på et forum uten at selskapet kommer til orde.

 

Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hvis en butikk eller servicebedrift får negativ omtale så er det ofte grunn til det.

 

Liker ikke helt denne trenden med å saksøke personer som drifter nettforum kun fordi brukere der uttaler seg negativt om saksøker.

 

Er dette en ny trend, eller er det en gammel en som det har blitt rettet mere oppmerksomhet mot etter K-Soft greia?

Lenke til kommentar

 

Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg.

9512352[/snapback]

 

Hva mener du med "du"? Som i privatperson? Det er forskjell å kritisere et produkt fra et selskap og slenge dritt om en navngitt privatperson. Vil du like at det f.eks blir streng sensur på alle forum, fordi de er redde for hva selskap X og Y vil gjøre hvis noen uttaler seg negativt om et eller annet produkt de ikke er fornøyd med? Slikt kan fort skli ut.

Lenke til kommentar
Det er forskjell å kritisere et produkt fra et selskap og slenge dritt om en navngitt privatperson.  

9512528[/snapback]

Det starter kanskje med klage på en konkret kundebehandler eller et konkret produkt, men som vi alle vet så utvikler slike ting seg veldig ofte til å bli massiv kritikk av selskapet som helhet etterhvert som en tråd på et forum vokser.

 

Selv om bakgrunnen kanskje er at *en* person hos det aktuelle selskapet (av f.eks. 50 ansatte) ikke har gjort jobben sin i *ett tilfelle* med det resultat at en kunde blir veldig misfornøyd og gjør alt han kan for å spre dritt på nett om selskapet. Skal selskapet straffes for 'all fremtid' fordi denne ene ansatte enten har en dårlig dag, eller f.eks. skal slutte alikevel og dermed gir F den siste tiden hos arbeidsgiveren sin?

 

Jeg er veldig for at man ikke anonymt skal kunne spre slike påstander - det være seg om privatpersoner eller navngitte firmaer - uten å dokumentere det skikkelig. Og jeg synes absolutt at de som drifter et forum skal ha et redaktøransvar i så måte.

 

En fjær blir lett til fem høns på nettet og ting kan bli blåst helt ut av proporsjoner. Og i motsetning til før i tiden når slike ting bare kom frem i samtaler eller i avisinnlegg så blir jo slike påstander nå idag søkbare for 'all fremtid' og kan dermed skade et selskap i årevis fremover. Selv om det altså kanskje startet med en ansatt som hadde en dårlig dag og ikke gjorde jobben sin som forventet den ene dagen...

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nonsens:

 

Tja, jeg synes jeg så en god del mennesker i artikkelen som var misfornøyd med produktet og kundestøtten fra det aktuelle selskapet, og noen hadde brukt det i opptil lengre tid. De forbedrer heller ikke sitt omdømme ved å slenge et søksmål i trynet på forumansvarlig. Jeg vet i allefall at jeg ikke ville hatt noe mer med et slikt selskap å gjøre.

 

Om du ønsker det slik, så for all del, værsågod. Selv synes jeg det hårreisende, heldigvis er det ikke kultur for slikt her i Norge. (enda...).

 

(Alt dette sagt uten at jeg er uenig med deg i at noen er for kjappe på avtrekkeren når de har en enkelt negativ opplevelse med en bedrift. Men vedvarer slikt, så synes jeg man har rett til å fyre løs).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Man kan jo bare kikke litt rundt på forumet her for å se at noe som nevnes i en tråd av en 'misfornøyd kunde' eller lignende plutselig blir en etablert 'sannhet' som folk sprer videre. Og folk har jo merkelig nok en tendens til å tro blindt på en anonym poster på et forum uten at selskapet kommer til orde.

9512352[/snapback]

Om slik omtale og spredning av slik omtale er fortjent eller ikke kommer utelukkende an på om personen som fremsetter påstandene kan bevise at påstandene er riktige. Hvis han kan dét, har selskapet som får dårlig omtale ingenting med å rote seg borti hva denne personer fremsetter av negativ omtale. Så lenge man snakker sant, må man kunne få lov til å si hva som helst. Dette sørger ytringsfriheten for.

 

Som selskap må man da selvfølgelig sørge for at man ikke får misfornøyde kunder. At dette dreier seg om en filleting er meget lite sannsynlig; det er få kunder som går så langt som å føre flere diskusjonstråder om et enkelt selskap i flere uker med mindre dette selskapets oppførsel overfor vedkommende har vært ytterst klandreverdig. Og har det vært klandreverdig er det også helt riktig at det blir klandret på, altså er dette helt sikkert helt fortjent.

 

Ville *du* likt at du plutselig ble diskutert på et forum under fullt navn der kanskje en person som har et horn i siden til deg kommer med en haug påstander som vedkommende ikke dokumenterer på noen måte? Og som vil bli søkbare på nettet til evig tid. Det ville ikke jeg.

Å dra inn privatpersoner i denne diskusjonen blir helt idiotisk. Dette handler om en persons erfaringer med et bestemt selskap; han går ikke til personangrep på noen av de som jobber i firmaet. Han har dårlige erfaringer med selskapet, og deler disse erfaringene med omverdenen. Det er noe helt annet å gå til personlig angrep på andre mennesker og har ingenting i eller med denne diskusjonen å gjøre.

 

Når det gjelder dokumentasjon for påstandene, refererer jeg til dét jeg skrev ovenfor. Så sant personen som fremsetter disse påstandene kan dokumentere dem har han all rett (og mange vil kanskje også mene plikt) til å si akkurat hva han vil.

Lenke til kommentar

Hadde bare selskapet hatt vett på å holdde seg utenfor diskusjonen, så hadde det gått bra. Men når de forsøker så godt de kan å glatte over ting, ved å gi ekstra god service til de som måtte ha problemer. Da skjønner jo de fleste at det lukter svette lang vei......

 

 

Nei, takke seg til. Ytringsfrihet ftw!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...