Demand Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Jeg gikk nylig til anskaffelse av ny PC, og har støtt på et problem som nå begynner å bli plagsomt. Når jeg booter opp PC-en, får jeg opp "CMOS checksum error" - press delete to enter setup (bios som ikke funker), f1 to continue (boote systemet). Sistnevnte fungerer greit. Men for hver gang jeg booter PC-en, så må jeg skifte jumperen på hovedkortet for å resette CMOS-en. Jeg har googlet frem og tilbake. Det eneste vettuge svaret som går igjen er at batteriet er dødt, noe jeg tviler på da hovedkortet er nytt. Jeg tok også (det fullt fungerende) batteriet fra den gamle PC-en og testet med dette... får samme error. Jeg har prøvd å boote opp med kun PSU, CPU, hovedkort, RAM, og skjermkort plugget i for å feilsøke, og jeg får fortsatt samme error, både før og etter jumper-reset. Det vil si at feilen ligger i en av disse. System specs; RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Hovedkort: ABIT IN9 32X-MAX WiFi, nForce-680i Skjermkort: XFX Geforce 8800 ultra PSU: Chieftec 650W CPU: Dual Core E6850 Sliter fælt med å finne ut av dette, så dere hardware-guruer, gjerne bryn dere litt på denne. Jeg heller mot å tro at enten RAM-en eller PSU-en skaper problemer. På forhånd takk for eventuell hjelp. PS! husk at jeg ikke kan flashe / oppdatere BIOS, da jeg ikke kommer inn der i det hele tatt, så det er utelukket Endret 17. september 2007 av Demand Lenke til kommentar
pstub Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 For det første KAN du vel oppgradere BIOS, ettersom du sier at du kommer inn i Windows etter å ha resat CMOS. Fins vel et verktøy fra Abit for å gjøre dette antar jeg. Jeg har hatt et tilsvarende problem, og da var det minnet. Jeg måtte sette minnet i single-channel og ikke i dual-channel, og da funka det fjell! Prøv å endre litt på minne-slottene! ;-) Lenke til kommentar
Demand Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Jeg prøvde flash-toolet til Abit, fikk bare beskjed om at det var outdated. Andre med Abit-erfaring, please enlighten me. Kan jeg lage en floppy startup disk, og flashe bios uten å kunne velge startup-disk? evt. brenne en startup-disk på cd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå